Előkelőség és az arisztokrácia, ez a Bentayga V8

Árad belőle a kifinomultság, de vajon a tudása is annyira lehengerlő, mint a stílusa?

null

A Bentaygáról nem túlzás azt állítani, hogy a Bentley történetének egyik legfontosabb típusa: a 2015-ben debütált modell a márka első szabadidő-autójaként valósággal berobbant a piacra, 2019-ben már a gyártó összértékesítésének 45%-át tette ki! De az is fontos, hogy a Bentaygával friss vásárlóközönséget szólítottak meg, a vevők mintegy 75%-a új kuncsaft a márkánál. Persze a komoly sikerek ellenére sem kerülhette el a Bentayga a típusváltást, a márka topmodelljéhez, a Flying Spurhoz igazították a megjelenést, és minden eddiginél több kényelmi funkcióval látták el. Nézzük, mit tud a gyakorlatban a 75 millió Ft-os alapárú újdonság, amelyből akár 100 milliós változatot is konfigurálhatunk!

Dizájn: a stílus maga az autó

Akárcsak a Rolls-Royce, a Bentley renoméja is a múltjában gyökerezik, értékét elsősorban a hagyományai növelik, például a műszaki alapjait adó Audi Q7-eshez képest. De mit tegyen a tervező azzal a Bentley-vel, amelynek „sem rokona, sem ismerőse”, vagyis elődje sem volt a múltban? Megpróbálhatja a legfényűzőbb és leghitelesebb részletekkel elterelni a potenciális vásárlók figyelmét a tényről, hogy értékes autójuk minden eddiginél jobban hasonlít azokra a típusokra, melyektől különbözni akarnak.

Így tett a dél-koreai születésű Sangyup Lee, akinek többek között a vadonatúj Hyundai Tucson formatervét is köszönhetjük – a Bentayga befejezése után, 2016-ban ugyanis átigazolt a hazai márkához. Helyére a német Stefan Sielaff érkezett, aki pályafutása jelentős részét az Audinál töltötte. Neki jutott a sokkal kevésbé dicsőséges feladat, a megosztó, cserében sikeres szabadidő-autó frissítése. Ő sem kapott szabad kezet, elsősorban a Continental GT-n bevezetett stíluselemekkel dolgozhatott, az eredmény mégis látványosan eltér a legnagyobb testű Bentley korábbi arculatától.

A vezető bátorsága és a gumik szabnak határt a terepezésnek. A műszaki adottságai alapján extrém helyzetekben is helytáll a Bentayga
Fotó: Stefler Balázs

Akinek az eredeti túlságosan drabális hatást keltett, talán értékelni fogja a szögletes helyett oválisra cserélt hátsó lámpákat, melyek háromdimenziós hatást keltenek, és ékszerként ragyognak a csomagtérajtón, amely egyben szélesebb lett, így az Audi Q7-esről ismert módon felnyitva a lámpákat is a magasba emeli. Az animált LED-es irányjelzők ilyenkor nem az eredeti helyen, hanem a lökhárítóba épített lámpatestekben villognak tovább! Magát a lökhárítót is alaposan áttervezték, ide került a rendszámtábla, ezért a klasszikus logó alatt még a Bentley feliratnak is jutott hely. Az új kialakítás egyes részletei visszavezethetők a 2012-es EXP 9 F tanulmány megoldásaira, többek között a szintén ovális kipufogóvég és a nagyobb méretű hátsó szárny ötlete is onnan származik. Az első sárvédőn vágott szellőzőnyílás magasabbra került, ennek köszönhetően jobban érvényesül a patinás szárnymotívum. Újdonságként krómozott helyett akár lakkfekete díszbetétet is kaphat a 22 colos felniken is természetes hatást keltő, kékvérű szabadidő-autó.

Kristálymotívum díszíti a LED-es lámpákat, ez a márka megköveteli a fényűzést, nem új ötlet az ovális hátsó lámpa és a széles ajtó, az EXP 9 F tanulmányautón 2012-ben már mindkét megoldás látható volt. A trend a Bentley-t is utolérte, a márkanevet – a rendszámtábla egykori helyén – nagy betűkkel írják ki a csomagtérajtóra, saját emblémát kap a megújult Bentayga ”első kiadása”

A karosszéria oldaldőlése minimális, de a rugózási komfort terén nem veheti fel a versenyt a klasszikus luxuslimuzinokkal
Fotó: Stefler Balázs

Utastér: a fotelek ölelésében

Amíg kívülről nézve az aktuális márkaarculathoz igazodik a Bentayga, utasterében annyiból érezhető a típus kora, hogy nincs forgatható betét a középkonzolon. Nincs visszafogott díszbetét vagy analóg órák néhány kiegészítő információval, muszáj beérnie az embernek a tűéles képet adó és gyorsan reagáló központi érintőképernyővel. Annyi baj legyen, a márka alaposságára jellemző módon – évi alig pár tucatos értékesítési mennyiségről beszélünk, mégse spórolták meg a fordítást – magyarul kommunikál velünk az autó, odafigyeltek a nyelvtanra is, de azért rögtön az üdvözlésnél elkövettek egy hibát: „Tegye Bentleyját a sajátjává!” Ez is jelzi, hogy semmi nem tökéletes.

Ha a minőségérzet meghatározója lenne a díszvarrás hossza, akkor a Bentayga First Edition az elsők között lenne, annyit találunk belőle az üléseken és az ajtókárpitokon. Felváltva, fekete vagy fehér cérnával követték el ezeket, illetve van, ahol kombinálták mindkettőt. Az ülések hívogatóan süppedősnek néznek ki, de valójában nagyon jól tartják a testet, elöl-hátul rengeteg a hely, mindenfelé sok fizikai kapcsolót találunk.

A szellőzőnyílásokat elzáró vagy megnyitó gombok a Rolls-Royce-ok belsejéből is ismerősek lehetnek (volt pár évtized közös történelme a mai konkurenseknek), egyébként pedig a központi érintőképernyőn megjelenő részletes menüben elmélyülve lehet finomhangolni mindent. A sofőrnek ezt kötelező indulás előtt elvégezni, annyi figyelmet követel mindez, az anyósülésen helyet foglaló menet közben is múlathatja ezzel az időt, hátul a Flying Spurból már megismert módon a kivehető táblagépként használható konzollal lehet beállítani a finomságokat.

A teljes cikket ITT érheti el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.