Az Autó-Motor cikke szerint abban a balszerencsés helyzetben van a Suzuki, hogy van egy terméke, amiből nem tud eleget gyártani. A piaci bevezetésnél is annyit adtak el belőle, amennyi a kontinensre érkezett, és ez a tempó nem csökkent a kategóriaváltással sem. Az uniós flottafogyasztási előírások értelmében jelentős büntetést kellett volna fizetnie a márkának, ha személyautóként forgalmazza tovább az 1,5 literes szívómotorral felszerelt terepjárót.
Ez elől azzal menekült meg, hogy nem személy-, hanem teherautóként küldik Európába a típust, mivel ebben a járműkategóriában – még – nem olyan „pénzbevágó” a magas átlagfogyasztás.
A mérnökök már dolgoznak azon, hogy később se kelljen aggódni a Jimny miatt, a hírekben öntöltő hibrid hajtás is megjelent, de valószínűbbnek tűnik az 1,4 literes lágyhibrid turbómotor megjelenése a kínálat bővítésével együtt. Utóbbit szó szerint kell venni, egy bő 30 centivel nyújtott, de még mindig 4 méter alatt maradó változatról láthattunk már kémfotókat; mifelénk marad a 3 ajtós karosszéria, míg a Maruti által gyártott kivitel 5 ajtós felépítményt kap.
Ez, mármint az indiai gyártás nem enyhíti majd az ellátási gondokat, a Suzuki úgy számol, hogy a teljes mennyiséget felszívja majd a helyi vevőkör, a világpiac számára továbbra is Japánban gyártják az autót.
Most épp csak annyi történt, hogy nem szerelik be a hátsó üléseket a karosszériába, a jogszabályoknak megfelelően az ülések rögzítési pontjait is elzárják, és egy fémből készített hálóval választják el az utas- és a rakteret. Ja, és a gyári prospektusban ennek megfelelően átretusálták a fényképeket, nem készítettek újakat a haszonjárműről. Mivel a hátsó ülések használhatóságát korábban is erősen korlátozta a megközelítés nehézsége és a helykínálat, a legtöbben amúgy is kétszemélyes autóként használták a Jimnyt, tehát e téren nincs érdemi változás. Azonban hátsó ülés híján már nem lehet pár mozdulattal ággyá alakítani a belsőt, bár személyes tapasztalat alapján nem volt túl kényelmes fekvőhely az így létrejövő „kanapéágy”. A másik érdemi változás, hogy a válaszfalat úgy építették be, hogy az korlátozza az első ülések állíthatóságát, teljesen hátra lehet tolni az üléseket, de a támla ilyenkor már csak meredek szögben állhat. Erre az lehetne a megoldás, hogy a rögzítési ponttól vagy 5 centire előrekanyarodó válaszfalat fordítva, hátrafelé dőlve építenék be, kisebb lesz ugyan a raktér, de a Suzuki is őszintén bevallja:
nem gondol arra, hogy bárki is teherautóként fogja használni a Jimnyt.
Továbbra is remek buliautó, vicces megjelenéssel, japánosan precízen működő kezelőszervekkel, de érezhetően terepjárós hangolással: elöl-hátul merev tengelyeket használnak, ami tetten érhető a rugózási komforton, a hangszigetelés se hozza a márka szabadidő-autóiban tapasztalható szintet. Cserében terepen is egészen jól boldogul a kicsi és könnyű autó, a szívómotor jóvoltából a nyomaték is finoman adagolható, ha arra van szükség.
A Jimny Van hazai próbája során Herceghalom–Etyek viszonylatban közlekedtünk földutakon, a pár nappal korábbi esőknek köszönhetően nem volt hiány a sárból sem.
Felvezetőautóként egy Vitara ment előttünk, amely egészen jól bírta a kiképzést, de a nagy pocsolyákat a szántóföldön kerülte, és az aljáról lelógó növények jelezték, hogy a hasmagassága sem ideális az ilyen igénybevételhez. Ehhez képest a Jimny természetesen veszi az ilyen akadályokat, csak arra kell ügyelni, hogy a tempó miatt nem csak az autó, de annak csupa kemény felülettel körbevett utasterében az emberek is pattognak. Nem csak javallat, de létszükséglet a kapaszkodás….
A nagy átalakulás közben egyszerűsítették a kínálatot, nincs már érintőképernyős fejegységgel, mágneses talpú munkalámpával felvértezett GLX-változat, nem lehet 4 fokozatú automatikus váltót rendelni az 5 fokozatú, kézi kapcsolású alternatívájaként. Van viszont eCall segélyhívó, amely a tetőre helyezett gombbal manuálisan aktiválható.
A piac és az árfolyamok változása tehet arról, hogy a haszonjármű nettó vételára van azon a szinten, ahol a személyautó bruttó ára mozgott még pár hónappal ezelőtt.
Az eredeti cikket ITT érheti el.
Kiemelt kép: YouTube