Elektromos tengeralattjárót építettek – drogcsempészethez

Ha csak a technológiát nézzük, az örvendetesen korszerű és környezetvédő. Csak nem pont a tenger fenekén – olvashatjuk a bama.hu-n.

Forrás: MW2020. 11. 19. 11:39
Buenos Aires, 2017. november 17. Az argentin haditengerészet által közreadott archív képen a német gyártmányú San Juan argentin tengeralattjáró Buenos Airesben. Az argentin haditengerészet 2017. november 17-én bejelentette, hogy két napja megszakadt a kapcsolata az Argentína déli partvidékén 44 fõs legénységgel hajózó San Juannal. (MTI/EPA/Argentin haditengerészet) Fotó: -
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elektromos járművek iránt nem csak a környezetet féltők és a csúcstechnikát kedvelők érdeklődnek: a kolumbiai drogfutárok 1,5 millió dolláros elektromos tengeralattjárót építettek, hogy a lehető legkisebb feltűnéssel tudjanak kokaint szállítani.

Az USNI beszámolója szerint elektromos tengeralattjárót foglaltak le Kolumbiában az amerikai drogvédelmi ügynökség (DEA), a Kolumbiai Haditengerészet és a helyi rendfenntartók közötti együttműködésben.

Az elektromos jármű hat tonnát vagy 120 millió dollár értékű kábítószert szállított volna.

November 5-én csípték el a kor igényeinek megfelelő járgányt, s 11 személyt – köztük a tervező mérnököt – letartóztattak.

A tengeralattjáró becslések szerint körülbelül 1,5 millió dollárba kerülhetett, ami igazán nem nagy ár, hiszen egy sikeres utazással ennek tízszeresét keresték volna vele.

Fotó: MTI/EPA/Argentin haditengerészet

A két villanymotort és tíz tonna akkumulátort használó jármű akár hatvan mérföldet képes megtenni közvetlenül a vízfelszín alatt. Az USNI cikke szerint a drogfutárok kirakodás után valószínűleg egyszerűen elsüllyesztették volna, ők nemigen törődnek újrahasznosítással.

Így alkalmazva persze az elektromos járművek szintén szennyezik a környezetet, ha nem is úgy, mint a nukleáris társaik.

Kisebb nukleáris temető az egyik legforgalmasabb halászterület

Norvégia és Oroszország partjait­ mossa a Barents-tenger – a Jeges-tenger legenyhébb éghajlatú része –, amely elsősorban tőkehalban gazdag vizeiről ismert, így a világ egyik legforgalmasabb halászterülete. Azt már csak a politika- és hadtörténelem iránt érdeklődők tudják, hogy kisebb nukleáris temető is: a Nuvia nevű, brit biztonsági céget is magában foglaló biztonsági konzorcium 2019-es tanulmánya kimutatta, hogy mintegy 18 ezer radioaktív objektum található a fenekén.

E roncsok közül csaknem ezer még mindig mérhető mértékű radioaktív sugárzást bocsát ki, a Roszatom ezért a következő 12 év során kiemeli a vízből a hat legfőbb szennyezőt – köztük a hidegháborús időszak két nukleáris meghajtású tengeralattjáróját, derül ki a bbc.com cikkéből.

A fiatalabb – K–27-es névre hallgató – hajó 1963 és ’82 között volt üzemben, és megépítésének magas költségei miatt akkoriban csak Aranyhalnak becézték. A 110 méter hosszú, nukleáris meghajtású vadász (más víz alatti járművek becserkészésére és elfogására tervezett) tengeralattjárón több baleset is történt: ’68 májusában például a legénység kilenc tagja veszett oda a reaktor meghibásodása miatt. Ez csak részben tudható be annak, hogy a kezelőszemélyzet nem volt megfelelően kiképezve, így nem voltak tisztában vele, hogyan kell szakszerűen elhárítani a hibát. A vízi batárt végül ’79-ben kivonták a hadrendből, reaktorterét aszfalttal töltötték fel, hogy ne szennyezhesse az óceánt, majd ’82-ben a Novaja Zemlja nevű szigetcsoport északkeleti partjainál elsüllyesztették. Egy fjord medrében nyugszik, alig 33 méternyi mélységben.

Idősebb társa, a K–159-es szintén ’63-tól teljesített szolgálatot a Szovjetunió északi flottájában. ’89-ben aztán leszerelték, és Gremikha kikötőjébe szállították. Itt csaknem másfél évtizeden keresztül várt anélkül, hogy bárki is érdemben hozzányúlt volna. Ez idő alatt külső burkolata erősen korrodálódott, úgyhogy amikor 2003-ban megkísérelték Polijarnij kikötőjébe szállítani, hogy ott szétbontsák, kis túlzással olyanná vált, mint a fólia. Alighanem ennek is része volt abban, hogy a vontatás közben baleset történt, és a tengeralattjáró Murmanszktól északra, a Kildin-sziget közelében elsüllyedt. Nemcsak nyolcszáz kilónyi kiégett nukleáris fűtőanyagot vitt magával, de a rajta szolgálatot teljesítő személyzetet, Szergej Lappa kapitányt és hat emberét is.

A teljes cikk ITT érhető el.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.