origo.hu
Szentkirályi Alexandra: Karácsony a Partizánban újra esküt tett Gyurcsányék mellett
A NASA már két évtizede küld folyamatosan űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), azonban most egy komoly fordulatra készül az amerikai állami űrhivatal. A szervezet ugyanis elkezdené ösztönözni a magáncégeket, hogy saját erővel szálljanak be az űrállomások fejlesztésébe és építésébe – olvasható az Origón.
A NASA immáron konkrét anyagi támogatást is biztosítana azoknak a magánvállalatoknak, amelyek saját űrállomást szeretnének fejleszteni. Az amerikai állami űrhivatal tavaly mutatta be a Commercial LEO Destinations (CLD) nevű projektjét, melynek keretében összesen 400 millió dollárral támogatna meg négy céget 2021 negyedik negyedévében – írja a CNBC.
Az ügynökség ezzel igyekszik megismételni két korábbi programjának sikerét. Ezek keretében magánvállalatok bevonásával küldtek rakományokat és űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). A NASA kereskedelmi igazgatója, Phil McAlister elmondta, hogy az alacsony Föld-körüli pályán működtetett fő tevékenységi körök közül a rakomány- és a személyzetszállítást már eddig is többször ruházták át magáncégekre. A NASA korábban megbízta a SpaceX-et és a Northrop Grumannt, hogy teherszállító hajókat küldjenek a nemzetközi úrállomásra, míg az űrhajósok felküldésében a SpaceX és a Boeing vett részt. Korábban az összes ilyen tevékenység a NASA kizárólagos hatásköre volt.
McAlister kiemelte, ha nem vonnának be magáncégeket, akkor a NASA költségvetését figyelembe véve, erősen korlátozottak lennének a hivatal lehetőségei. Így viszont külsős felekkel sokkal hatékonyabban tudnak dolgozni.
Van azonban egy nagyobb szabású terv a NASA kezdeményezése mögött. A hivatal ugyanis hatalmas összegeket takaríthatna meg azon, ha csak használna űrállomásokat, és nem lenne tulajdonos illetve üzemeltető azokban. A Nemzetközi Űrállomás például nagyjából 4 milliárd dollárba kerül a NASA-nak – minden évben. Az űrállomás fejlesztése és megépítése egyébként összesen 150 milliárd dollárba került, amihez Oroszország, Európa, Japán és Kanada is nyújtott segítséget.
A NASA tavaly úgy számolt, hogy a kereskedelmi legénység-szállítási programja önmagában 20-30 milliárd dollárt spórolna a szervezetnek. Közben pedig egyszerre két űrhajó fejlesztése valósulna meg a magáncégek bevonásával. Itt a Boeing némi lemaradásban van, miután 2019-ben a Starliner kapszula első kísérlete kudarcot vallott, de a SpaceX Crew Dragon nevű űrhajója már most is szállítja a NASA űrhajósait.
A CLD program mögötti másik komoly motiváció a Nemzetközi Űrállomás öregedő hardver-bázisa. Az űrállomás törzsszerkezetének nagy részét ugyanis az 1990-es években gyártották, utoljára pedig 2011-ben adtak hozzá újabb szerkezeti elemeket – leszámítva, hogy tavaly orosz űrhajósok egy kis légszivárgás elhárításán dolgoztak.
A NASA végső célja pedig az, hogy a magánvállalatok bevonásával egy komplex infrastrukturális háttér alakuljon ki, amelynek köszönhetően szélesebb körben folytatódhatnak az űrbéli tevékenységek, a Nemzetközi Űrállomás „nyugdíjazása„ után is. Erre a legfrissebb példa, hogy a NASA 140 millió dolláros szerződést kötött az Axiom Space nevű vállalattal, amely hozzáadandó modulokat épít a Nemzetközi Űrállomáshoz. A terv az, hogy miután az ISS visszavonul, az Axiom leválasztja a moduljait, amelyek végül önálló űrállomásként funkcionálhatnak.
A teljes cikket IDE KATTINTVA olvashatja el.
Eddig ismeretlen baktériumokat fedeztek fel a Nemzetközi Űrállomáson
Négy baktériumfajt találtak a fedélzeten, közülük három eddig ismeretlen faj. A szakértők szerint nem az űrből származnak, de kérdés, hogyan jutottak az űrállomásra és hogyan maradtak életben.
Szentkirályi Alexandra: Karácsony a Partizánban újra esküt tett Gyurcsányék mellett
Rejtett kampányfinanszírozás a fővárosban?
Szuper hírt kapott Szoboszlai, ő lehet a meglepő liverpooli edzőváltás nyertese
Széll Tamás helyett új séfet igazolt a Lidl
Holttestet találtak egy szentesi társasház előtt: egy végrehajtót késelhettek halálra
Összeomlott a muszlim vezetésű skót kormány
Dögös dominaként pózol újabb fotóin az Exatlon bombázója
Visszatérhet a Real Madrid sztárja, akinek úgy tűnt, véget ért a szezonja
Játssz és nyerj páros belépőt a Magyarország-Kanada jégkorongmeccsre (hirdetés)
Gulyás Gergely: Magyar Péter ennyire nem hülye
Karácsony Gergely nagyot ment: pontosan tudja, hogy reggel 17 óra 03-kor mennyien vannak a buszon
Készletkisöprést hirdetett az IKEA, megőrültek a vásárlók
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.