Megpróbálják megjavítani a Hubble-űrteleszkópot

A fedélzeti számítógép június 13-án állt le, a tudományos műszerek ekkor biztonsági módra váltottak.

Forrás: MTI2021. 07. 16. 8:20
A NASA megpróbálja orvosolni a Hubble űrteleszkópot sújtó számítógépes problémát Forrás: Pixabay

Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) megpróbálja orvosolni a Hubble-űrteleszkópot sújtó számítógépes problémát, amely miatt minden csillagászati megfigyelést le kellett állítani.

Ez az évek óta tapasztalt legnagyobb probléma az űrteleszkópon – írja a BBC.com.

A fedélzeti számítógép június 13-án állt le, a tudományos műszerek ekkor biztonsági módra váltottak, amelyben a nem létfontosságú rendszerek leállnak.

A hiba lehetséges eredete a szakértők szerint egy áramszabályozó egység (PCU), mely elektromossággal látja el a meghibásodott számítógépet. Korábban megpróbálták újraindítani ezt a PCU-t, de a kísérlet kudarcot vallott.

A földi irányítók csütörtökön kezdenek átállni a biztonsági hardverekre, hogy ismét működésre bírják a történelem egyik legfontosabb tudományos eszközét. Ha ez sikerül, néhány napig eltart, amíg a Hubble visszatérhet normál tudományos működéséhez.

A NASA megpróbálja orvosolni a Hubble-űrteleszkópot sújtó számítógépes problémát
Fotó: Pixabay

Bár a csillagászati megfigyeléseket június óta felfüggesztették, a NASA közlése szerint maga a teleszkóp és tudományos műszerei működőképesek.

Az 1990-ben fellőtt Hubble több mint 1,5 millió megfigyelést tett, melyekről mintegy 18 ezer tanulmány számolt be. Az űrteleszkóp egyre gyakrabban mutatja az öregedés jeleit annak ellenére, hogy a múltban több űrséta során végeztek rajta javításokat és felújításokat.

Az amerikai űrkutatási hivatal a tervek szerint novemberben indítja útnak a Hubble utódját, a James Webb űrteleszkópot. Ez a szonda túl messzire – 1,5 millió kilométerre – lesz a Földtől ahhoz, hogy űrhajósok finomhangolják működését.

A James Webb űrteleszkóp kilövése Francia Guyanából az európai Ariane rakéta segítségével egyéves késésben van.

Megdöbbentő felfedezést tett az ESA űrteleszkópja

Egy közeli csillagrendszer két ismert bolygójának vizsgálata közben az Európai Űrügynökség (European Space Agency, ESA) Cheops elnevezésű űrteleszkópja váratlanul egy harmadik bolygó csillagkorong előtti átvonulását is rögzítette – nem kis meglepetést okozva ezzel a kutatóknak. A meghökkentő felfedezés izgalmas részleteket árul el erről a kivételes planétáról, melyhez hasonlót a kutatóknak korábban nem volt lehetőségük tanulmányozni.