A hatását tekintve nyilvánvalóan a mostani, 2021-es leállás volt a legnagyobb, hiszen több mint 3,5 milliárd felhasználót érintett, ráadásul a Facebookon kívül a WhatsApp, az Instagram és az Oculus felhasználóit is, valamint minden mást ahova Facebook-azonosítóval jelentkezünk be.
A mostani leállás:
- nagyjából 6 órán keresztül tartott,
- percenként körülbelül 164 ezer dollár bevételkiesést okozott a cégnek,
- körülbelül 47,3 milliárd dollár tűnt el a cég értékéből,
- és Mark Zuckerberg, akinek 14 százalékos tulajdonrésze van, nagyjából hatmilliárd dollárt vesztett részvényei értékéből
De persze közel sem ez volt az első
A szolgáltatás 2004-es indulását követően folyamatosan voltak kisebb-nagyobb kimaradások.
2007-ben szándékosan kapcsolták ki az oldalt, hogy megoldjanak egy problémát. Ez jó lehetőséget adott az akkor mindössze egyéves Twitternek, hogy rögtön népszerűbbé váljon.
Az első igazán nagy azonban három évvel később, 2008-ban ütött be. A közösségi óriásnak akkor körülbelül nyolcvanmillió felhasználója volt, akik csaknem egy napig nem tudták elérni az oldalt. A helyzetet egy programhiba okozta. A dolgot aztán megoldották, de mivel ilyenkor még közel sem volt olyan kifinomult a Facebook rendszere, a problémák megoldásához rendszeresen le kellett állítani és újraindítani az oldalt.
2010-ben a Facebooknak már körülbelül ötszáz különböző helyen voltak szerverei, és ezek között kialakult egy nehezen behatárolható hálózati probléma. Igaz, némileg jobban teljesítettek a cég mérnökei, ugyanis csak nagyjából két órát állt a szolgáltatás, a megoldást pedig ezúttal a jól bevált módszer, a leállítás és újraindítás jelentette.
2013-ban egy „hálózati karbantartás” miatt a felhasználók olvasni ugyan tudtak, de posztolni már nem, és mindez körülbelül négy órán keresztül tartott. Viszont a Facebook ekkorra már annyira kiterjedt volt, hogy a karbantartás mintegy 3500 másik oldal működését befolyásolta negatívan.
2014-ben aztán sorozatban jöttek a hibák, nyáron pár héten belül kétszer is megállt az oldal körülbelül 30-40 percre, ami érintette az okostelefonos alkalmazásokat és a bejelentkezési rendszereket is.
A teljes cikket ITT olvashatja tovább.
Borítókép: Mark Zuckerberg, a Facebook amerikai elnök-vezérigazgatója. Fotó: MTI/EPA/Michael Reynolds