Mesterséges intelligencia segítheti az exobolygók felfedezését

A technológia alkalmazása egyre szélesebb körűvé válik az asztrofizikában – írja a Bama.hu.

Forrás: Mediaworks2021. 11. 12. 13:26

A Genfi és a Berni Egyetem tudósai az Astronomy and Astrophysics című tudományos folyóiratban ismertették a Diasitek vállalattal közösen kidolgozott módszert.

Az exobolygók többségét tranzitmódszerrel fedezték fel eddig – ez a csillagfény parányi elhalványulásain alapul, amelyeket a napjuk körül keringő bolygók elhaladása okoz. Ám sok bolygórendszerben a bolygók közötti kölcsönhatás megváltoztatja ezt az ismétlődést, és lehetetlenné teszi a bolygók észlelését.

Ezért használták a svájci tudósok a mesterséges intelligenciát a képfelismeréshez. Megtanították a számítógépet arra, hogy a bolygók közötti interakció hatását kiszámítsa, ami által lehetővé vált olyan exobolygók – naprendszerünkön kívüli bolygók – felfedezése, amelyeket eddig képtelenek voltak észlelni a szakemberek – derül ki a cikkből.

Az általuk kifejlesztett módszer a Földön is használható, például illegális szemétlerakás észlelésére.

„Nagyszámú példákat használva lehetséges megtanítani egy gépet arra, hogy figyelembe vegyen minden paramétert és kiszámítsa a bolygók közötti interakció hatását” – olvasható a Genfi Egyetem közleményében.

Egyre többször használják az MI-t az asztrofizikában

A módszer első alkalmazásakor a kutatók felfedeztek két exobolygót, a Kepler–1705b-t és a Kepler–1705c-t, amelyeket a korábbi technikával egyáltalán nem tudtak észlelni. Az így felfedett bolygórendszer egy aranybánya az exobolygókról való ismeretek megszerzéséhez. A módszerrel nemcsak lehetséges a bolygók sugarának a becslése, de információkat biztosít tömegükről, sűrűségükről és összetételükről is.

A mesterséges intelligencia alkalmazása, különösen a mélytanulásos AI egyre szélesebb körűvé válik az asztrofizikában, akár megfigyelési adatok feldolgozásában, akár hatalmas számítási szimulációk eredményeinek elemzésében – jegyezte meg Yann Alibert, a Berni Egyetem professzora.

Az eredeti cikk ITT érhető el.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Unsplash)