Az IDA kísérleti egység feladata az állomás fedélzetén tapasztalható kozmikus sugárzási tér dozimetriai (sugárvédelmi) célú vizsgálata és folyamatos megfigyelése lesz az űrhajósok biztonságának garantálása érdekében. Ehhez számos ország és űrügynökség mérőműszereit kell összekapcsolni. Az ESA-tagállamok közül Németországból a Német Űrügynökség az EAD (European Active Dosimeter) műszerrel, Csehországból az Advacam s.r.o. cég a MediPix műszerrel, míg hazánkból az EK egy Tritel műszerrel járul hozzá a projekthez, amely az IDA kísérleti egység legkomplexebb és legfontosabb detektora lesz. A rendszer központi egységét a Remred Kft. fejleszti, mely a hazai űripar szempontjából az egyik legjelentősebb technológiai fejlesztés.
Kulcsszerepet kap egy magyar műszer a leendő Hold körüli űrállomáson
A 2020-as évek közepén Hold körüli pályán megépülő űrállomást, a Gateway-t nem védi majd a Föld mágneses tere, sem pedig atmoszféra, így az űrhajósokat akár 700-szor akkora kozmikus sugárdózis is érheti, mint a Földön. A Gateway ezért sugárzásvédő burkolatot kap, és folyamatosan figyelik személyzetének sugárterhelését. Erre szolgál majd az Európai Űrügynökség (ESA) belső kísérleti sugárzásmérő rendszere, az IDA (Internal Dosimeter Array). A magyar űrtevékenység számára óriási elismerés, hogy az IDA fejlesztésének vezetésére kiírt nyílt ESA-versenypályázatot az ELKH Energiatudományi Kutatóközpont (EK) nyerte a Remred Kft.-vel közösen – olvasható az Origo cikkében.

Az IDA a Gateway Hold-űrállomás NASA által fejlesztett Halo nevű lakómoduljában kap majd helyet, és három ESA-tagállam – közöttük Magyarország –, valamint a Japán Űrügynökség (Jaxa) sugárzásmérő műszereit foglalja magában. Az ESA-berendezések között található az EK által fejlesztett és a Remred Kft. által továbbfejlesztett második generációs Tritel monitor is.
A modul felbocsátására várhatóan 2024-ben kerül majd sor egy Falcon Heavy hordozórakéta fedélzetén, és 2025-ben érheti el végső pozícióját a Hold körül. Ezt követően az IDA minimum hét évig, de akár az űrállomás teljes élettartama alatt üzemelhet a fedélzeten.
Az IDA-rendszertől azt várják a szakemberek, hogy az elkövetkező évtizedben hozzájárul az emberes Hold-repülések biztonságának növeléséhez, ezenfelül olyan kulcsfontosságú tudományos és technológiai eredményeket szolgáltat, amelyek alapvető fontosságúak lesznek egy jövőbeli Mars-utazás megvalósításához.
Az IDA-rendszert fejlesztő konzorcium tagja többek között a Német Űrügynökség, az Airbus és az Advacam s.r.o. Az elnyert ESA-támogatás teljes összege 3 791 988 euró, ehhez a Külgazdasági és Külügyminisztérium további 275 000 euró támogatást biztosít.
Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Újabb sokkoló részletek az utcai lövöldözésről: fejre célzott a fegyveres

Itt vannak a Voks2025 részletes adatai + videó

Belehalt a szülésbe az ismert tévés, Kasza Tibi ordításától zengett a TV2 stúdiója

Súlyos üzenet érkezett a Kremlből: már nem is Ukrajna az oroszok legnagyobb ellensége

Kulcsár Edina elmondta véleményét az új Miss World Hungary-ről: „Van nekem elég gyerekem otthon, nem kellene még egy”

Nagyon meglepő kijelentést tett az olasz védelmi miniszter - ilyen formában szerinte nincs értelme a NATO-nak

Emberkereskedelem gyanúja miatt törölt tiszás csoportokat a Facebook + videó

A Red Bull már felkészült Verstappen eltiltására

Itt tudja követni élőben, éppen hol járnak Kapu Tiborék

Szabad szemmel is láthatjuk a Nemzetközi Űrállomást és Kapu Tiborék űrhajóját

Csintalan beütötte az utolsó szöget Magyar Péterék koporsójába

Életveszélyes négyévszakos abroncsokat is találtak az ADAC/ÖAMTC gumitesztjén