Az IDA kísérleti egység feladata az állomás fedélzetén tapasztalható kozmikus sugárzási tér dozimetriai (sugárvédelmi) célú vizsgálata és folyamatos megfigyelése lesz az űrhajósok biztonságának garantálása érdekében. Ehhez számos ország és űrügynökség mérőműszereit kell összekapcsolni. Az ESA-tagállamok közül Németországból a Német Űrügynökség az EAD (European Active Dosimeter) műszerrel, Csehországból az Advacam s.r.o. cég a MediPix műszerrel, míg hazánkból az EK egy Tritel műszerrel járul hozzá a projekthez, amely az IDA kísérleti egység legkomplexebb és legfontosabb detektora lesz. A rendszer központi egységét a Remred Kft. fejleszti, mely a hazai űripar szempontjából az egyik legjelentősebb technológiai fejlesztés.
Kulcsszerepet kap egy magyar műszer a leendő Hold körüli űrállomáson
A 2020-as évek közepén Hold körüli pályán megépülő űrállomást, a Gateway-t nem védi majd a Föld mágneses tere, sem pedig atmoszféra, így az űrhajósokat akár 700-szor akkora kozmikus sugárdózis is érheti, mint a Földön. A Gateway ezért sugárzásvédő burkolatot kap, és folyamatosan figyelik személyzetének sugárterhelését. Erre szolgál majd az Európai Űrügynökség (ESA) belső kísérleti sugárzásmérő rendszere, az IDA (Internal Dosimeter Array). A magyar űrtevékenység számára óriási elismerés, hogy az IDA fejlesztésének vezetésére kiírt nyílt ESA-versenypályázatot az ELKH Energiatudományi Kutatóközpont (EK) nyerte a Remred Kft.-vel közösen – olvasható az Origo cikkében.
Az IDA a Gateway Hold-űrállomás NASA által fejlesztett Halo nevű lakómoduljában kap majd helyet, és három ESA-tagállam – közöttük Magyarország –, valamint a Japán Űrügynökség (Jaxa) sugárzásmérő műszereit foglalja magában. Az ESA-berendezések között található az EK által fejlesztett és a Remred Kft. által továbbfejlesztett második generációs Tritel monitor is.
A modul felbocsátására várhatóan 2024-ben kerül majd sor egy Falcon Heavy hordozórakéta fedélzetén, és 2025-ben érheti el végső pozícióját a Hold körül. Ezt követően az IDA minimum hét évig, de akár az űrállomás teljes élettartama alatt üzemelhet a fedélzeten.
Az IDA-rendszertől azt várják a szakemberek, hogy az elkövetkező évtizedben hozzájárul az emberes Hold-repülések biztonságának növeléséhez, ezenfelül olyan kulcsfontosságú tudományos és technológiai eredményeket szolgáltat, amelyek alapvető fontosságúak lesznek egy jövőbeli Mars-utazás megvalósításához.
Az IDA-rendszert fejlesztő konzorcium tagja többek között a Német Űrügynökség, az Airbus és az Advacam s.r.o. Az elnyert ESA-támogatás teljes összege 3 791 988 euró, ehhez a Külgazdasági és Külügyminisztérium további 275 000 euró támogatást biztosít.
Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Tűz ütött ki egy budapesti szállón, több száz embert menekítettek ki
A Fradi legendái megtiszteltetésnek veszik az ír legenda érkezését
Te is megmosod? Ez az a négy élelmiszer, amit sosem lenne szabad megmosni főzés előtt!
Oroszország az ukrajnai tranzit lezárása után is megtalálja a módját, hogy gázt exportáljon
Horoszkóp 2025: ez az 5 csillagjegy fog meggazdagodni
Olyan időzavarba került Joe Biden Putyinnal kapcsolatban, hogy mindenki csak kapkodta a fejét
Szörnytettek is kellettek ahhoz, hogy Robbie Keane a Fradi edzője lehessen
Robbie Keane kinevezése sztárjátékosokat csábíthat a Fradihoz
Itt az újabb fordulat a Lakatos Márk-botrányban
Újabb botrány rázta meg a brit királyi családot
Nógrádi György elárulta a titkot, ezért sikeres Orbán Viktor
Őrület Szaúd-Arábiában, a hosszabbításban dőlt el az Inter és a Milan döntője