Repülő taxik forradalmasíthatják a közlekedést?

Úgy tűnik, hogy a repülő taxik egyre közelebb állnak ahhoz, hogy felsorakozzanak a négykerekűek mellé.

Magyar Nemzet
Forrás: FEOL2022. 11. 28. 10:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy lendületet vettek Amerikában és Európában az új utasszállítási megoldások. Az amerikai légi szabályozó hatóságok a minap közzétették azokat a szabályokat, amelyek a helikopterek és repülőgépek jellemzőivel leírható járműveket hivatalosan is felveszik az engedélyezett repülőgépek listájára – írja a Fejér megyei hírportál, a Feol.hu.

A lépés már csak azért is elengedhetetlen volt, mert a vállalatok rendkívüli módon felpörgették a beruházásaikat az új technológiába, amelyet a jövő közlekedéseként tartanak számon.

A pénz csak úgy dől az ágazatba, mivel a nagy légitársaságok már ma megrendeléseket adnak le, a befektetők pedig bíznak az induló vállalkozások sikerében.

Az elektromos vertikális fel- és leszálló (eVTOL) repülőgépként is ismert új repülőgép kifutópálya nélkül is képes fel- és leszállni, miközben nagy távolságokat is megtesz, mint egy hagyományos repülőgép. Elektromos motorokat használ, csökkentve a zajt és a környezetszennyezést.

Az a fő érv mellettük, hogy kikerülik a forgalmi dugókat a zsúfolt városokban – anélkül, hogy megfizethetetlenül drágák lennének az ügyfeleknek.

Európában az iparág azt reméli, hogy a 2024-es párizsi olimpiára el tudják indítani a repülő taxikat.

Az Amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hivatalra (FAA) nagy nyomás nehezedett az ügyben. Az FAA végül is kibővítette a légi fuvarozónak tekintett repülőgépek és helikopterek listáját.

Mindez lehetővé teszi az üzemeltetőknek, hogy kereskedelmi célokra bevessék ezeket a gépeket. Várhatóan 2023 nyarán teszik közzé a repülő taxik üzemeltetésére vonatkozó szabályokat. Ezek részletesebben felvázolják azokat a kritériumokat, amelyeket a cégeknek teljesíteniük kell a pilóták engedélyezéséhez és a működés megkezdéséhez.

Walter Desrosier, a General Aviation Manufacturers Association mérnöki és karbantartási részlegének alelnöke a döntést „abszolút nélkülözhetetlen első lépésnek” nevezte.

„Ez rendkívül kedvező, de a részletek még hátravannak” – mondta.

A legtöbb elemző arra számít, hogy a repülő taxik hivatalosan leghamarabb 2024-ben vagy 2025-ben szállnak fel. A késlekedés oka részben az új gépek szabályozásáról folyó vita.

A bizonytalan időrend ellenére a United Airlines és a Delta azon nagy cégek közé tartozik, amelyek az elmúlt hónapokban dollármilliókat áldoztak az ötletre. Világszerte sok cég versenyez a gyártás alatt lévő gépekért.

Robin Riedel, a McKinsey partnere és a cég Jövő Mobilitási Központjának társvezetője azt mondta, hogy a most startoló vállalatok közül sok valószínűleg megbukik majd. Nehezítik a dolgukat az előttük álló technikai kihívások, valamint az a feladat, hogy elnyerjék a közvélemény bizalmát és annyira csökkentsék a költségeket, hogy a repülő taxik szélesebb körben elérhetőek legyenek.

Ő arra számít, hogy az ilyen utazások 2030-ig csak bizonyos városokra és útvonalakra korlátozódnak, s elsősorban a gazdagok és az üzleti utazók fogják igénybe venni.

„Persze senki sem akar újabb játékot építeni kizárólag a gazdagoknak, hiszen úgy nagyon korlátozott piacot érne el” – magyarázza. De hozzátette: „realistának kell lennünk”.

A teljes cikk Megérkeztek a repülő taxik a mindennapi közlekedésbe? címen olvasható a Fejér megyei hírportál, a Feol.hu oldalán.
Borítókép: illusztráció (Fotó: Flickr)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.