Általában ez a kérdés merül fel a graffiti kapcsán, és a válasz nem egyszerű, mert lehet ez is, az is. Nem feltétlenül az esztétikum határozza meg, hogy melyik kategóriába kerül egy-egy felirat vagy festmény, hanem az, hogy hová írják vagy festik a „falfirkálók” az alkotásaikat – írja a Szabad Föld.
– Borzalmas így elrondítani a várost! Aki csinálta, azzal takaríttatnám le az összes firkálmányt – mondja egy 60 év körüli nő. A főváros X. kerületében, a Pongrácz és a Mexikói út környékén állunk. Értelmetlen krikszkrakszok, kusza fekete és szürke vonalak a falakon.
– Minden külváros ilyen, bárhová mész a világban – veszi át a szót a férje. – Nehéz elolvasni, de például ott van egy „Jézus” felirat. Nekem azzal nincs bajom. Még el is gondolkoztat egy picit, biztosan hívő ember, aki ezt írja oda. Vannak helyek, ahol színes képeket, figurákat festenek a falra, szerintem annak már van értelme. Vidámabb lesz tőle az ember – próbál érvelni a „falfirkálók” mellett, de a feleségét nem győzi meg.
– Akkor sem a falon van a helye – summázza az a véleményét.
Huligánok. Vandálok. Börtönben a helyük. A ’80-as, ’90-es években leginkább ezekkel a jelzőkkel illette az utca embere a graffitizőket. A háromdimenziós, sokszor nehezen kisilabizálható betűket általában bandákba verődő fiatalok alkották, hol öncélúan, máskor figyelemfelhívás vagy megbotránkoztatás céljából.
A graffiti kezdettől fogva üldözendő cselekménynek számított világszerte, létezésének is ez az „üldözés” ad értelmet. Pontosabban az illegalitás és az anonimitás, hogy oda kell fújni, ahova nem szabad. Nem véletlen az angol „art crime” megnevezés, s talán ez írja le legpontosabban, hogy mi is a graffiti lényege: a művészet és a bűnözés határvidékén való tartózkodás.
Ki gondolná, hogy az egész graffitikultúra egy aláírással kezdődött New Yorkban?
A TAKI 183 egy New York-i gyalogosfutár szignója volt, amit szerteszét hagyott maga után a városban a falakon, amerre csak járt. Meg is jelent róla egy cikk a New York Timesban 1971-ben, majd fiatalok ezrei kezdték utánozni. Ebből a spontán mozgalomból nőtte ki magát a graffiti önálló művészeti ággá.