Hat éve tartó napelemes versenyhajó-projekthez várnak támogatókat

A Solar Boat Team projektje azzal a céllal jött létre 2014-ben, hogy Magyarországon elsőként építsen meg egy ember által vezetett, napelemes versenyhajót. A továbbfejlesztéshez szponzorokat keres a főként egyetemistákból álló, lelkes csapat – írta meg a Vitorlásmagazin a LikeBalatonra hivatkozva.

Forrás: vitorlazasmagazin.hu, likebalaton.hu - mediaworks2021. 06. 09. 17:47
null
Forrás: Solar Boat Team
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megalakulás óta eltelt 6 évben a napelemes versenyhajó-projekthez több diák csatlakozott a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem négy karáról.

Eddig közel 100 hallgató működött közre az első hajó tervezésében és annak továbbfejlesztésében – számolt be róla a Likebalaton.hu. További hallgatók munkájának köszönhetően a 2019-es évben elkezdődtek a második hajó építési munkálatai is, mely projekt közel egy évet ölelt fel, így jelenlegi hajójuk, a Lana, 2020-ban került vízre a Balatonon.

Erről a csapatkapitány Czibere Szilárd ebben a cikkben mesélt.

Vízre eresztés Balatonbogláron – Fotó: Solar Boat Team

A csapat így fogalmazza meg misszióját:

„Versenycsapatunk azzal a céllal alakult meg, hogy kezdeményezésünkkel egy olyan tudásbázis és infrastruktúra jöjjön létre, melyre építve éveken keresztül működik majd a csapat, a hallgatók újabb és újabb generációját bevonva az elektromos járműépítés világába.”

A napelemes projekt létrejöttének alapvető szempontja a megújuló energiafelhasználás különböző módjának kitalálása, amely egyre népszerűbb kutatási téma világszerte.

A BME Solar Boat Team 3 fő szakmai egységre tagolható: gépészet, gazdaság, elektronika. A csapat élén áll a csapatkapitány, aki vezeti és koordinálja a csapatot, valamint harmonizálja a három fő szakmai egység munkáját a csapaton belül. Minden szakmai egység élén egy csoportvezető áll, aki összekapcsolja a csoporton belül futó projekteket.

A projekt mérföldkövei:

2014 – Három BME-s gépészmérnök hallgató elhatározta, hogy létrehoz egy olyan versenycsapatot, amely megtervez egy kizárólag napenergiával működő, ember által vezetett, és teljesen elektromos hajtású hajót.

2016 július – Közel két évnyi tervezési és építési folyamat eredményeként elkészült az első hajó, a Rosana, amely a hollandiai Dutch Solar Challenge Világbajnokságon vízre került. A csapat a nyolc napos, Frízföld belföldi csatornáin zajló megmérettetésről különdíjjal tért haza. Ezután a monte-carlói kikötőben megrendezett Monaco Solar Boat Challenge bajnokságon is részt vettek, ahol sikeresen teljesítettek és a 11. helyen végeztek.

2017 július – A második versenyszezonban szintén részt vettek a Monaco Solar Boat Challenge bajnokságon, ahol az összesített versenyben megszerezték a 8. helyezést. A csapat a hónap végén a Kalinyingrádban megrendezésre kerülő Russian Solar Regatta bajnokságon is képviseltette magát, ahol pedig 5. helyezést értek el.

2018 július – A harmadik Monaco Solar Boat Challenge bajnokságon ismét a 8. helyen végeztek, és ebben az évben megkezdődtek a második hajó, a Lana tervezési munkálatai is.

2019 – Több fejlesztés is sikeresen befejeződött, melyek során Lana új hajtásrendszert, fedélzetet, külső megjelenést, valamint saját fejlesztésű propellert kapott.

2020 – A 2020-as szezont a koronavírus járvány átformálta, a nemzetközi versenyek elmaradtak. Ennek eredményeként, az új, elkészült hajót a Balatonon, illetve a Dunán mutatták be a hazai közönség számára.

A lelkes csapat a vízre eresztés után

Fotó: Solar Boat Team

A járványhelyzet miatt egy ideje home office jelleggel haladnak fejlesztések, kisebb léptékben. A tervek szerint a május végi vízre tételt követően a napelemes hajót nyáron ismét alávetik egy balatoni próbának, és egy saját vagy egyéb eseményen való részvétel lehetőségét is keresik.

Jelenleg szponzorok felkutatása is zajlik a csapat háza táján, a 2021-es év hátralévő részére és a fejlesztések folytatására.

Ebben az évben több fejlesztésen dolgoznak, például az elektronikai csoport a felügyeleti rendszer kiegészítését tervezi egy automatikus tervező és ajánló rendszerrel, ami a hajó digitális ikerpárján végezne számításokat az optimális teljesítmény elérése érdekében. A gépészeti csoport fő terve a hajó szárnyainak tesztelése, a kormány továbbfejlesztése, és egy magasabb hatásfokú propeller tervezése és tesztelése. Emellett egy új hajótest megtervezését is célul tűzték ki.

Működés közben a napelemes hajó – Fotó: Solar Boat Team

A lehetséges szponzorok három különböző csomagból választhatnak, amelyekben a csapat többek között a logó hajón való feltüntetését, közösségi oldalakon való megjelenést, vagy rendezvény meghívásokat ajánl fel a támogatásért cserébe.

A jövendőbeli szponzorok a Solar Boat Team honlapján, illetve közösségi oldalán tudják felvenni a kapcsolatot a csapattal.

A Vitorlásmagazin oldalán megjelent cikk IDE kattintva érhető el.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.