A megalakulás óta eltelt 6 évben a napelemes versenyhajó-projekthez több diák csatlakozott a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem négy karáról.
Fontos bejelentést tett Nagy Márton a fizetésekről
A megalakulás óta eltelt 6 évben a napelemes versenyhajó-projekthez több diák csatlakozott a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem négy karáról.
Eddig közel 100 hallgató működött közre az első hajó tervezésében és annak továbbfejlesztésében – számolt be róla a Likebalaton.hu. További hallgatók munkájának köszönhetően a 2019-es évben elkezdődtek a második hajó építési munkálatai is, mely projekt közel egy évet ölelt fel, így jelenlegi hajójuk, a Lana, 2020-ban került vízre a Balatonon.
Erről a csapatkapitány Czibere Szilárd ebben a cikkben mesélt.
Vízre eresztés Balatonbogláron – Fotó: Solar Boat Team
A csapat így fogalmazza meg misszióját:
„Versenycsapatunk azzal a céllal alakult meg, hogy kezdeményezésünkkel egy olyan tudásbázis és infrastruktúra jöjjön létre, melyre építve éveken keresztül működik majd a csapat, a hallgatók újabb és újabb generációját bevonva az elektromos járműépítés világába.”
A napelemes projekt létrejöttének alapvető szempontja a megújuló energiafelhasználás különböző módjának kitalálása, amely egyre népszerűbb kutatási téma világszerte.
A BME Solar Boat Team 3 fő szakmai egységre tagolható: gépészet, gazdaság, elektronika. A csapat élén áll a csapatkapitány, aki vezeti és koordinálja a csapatot, valamint harmonizálja a három fő szakmai egység munkáját a csapaton belül. Minden szakmai egység élén egy csoportvezető áll, aki összekapcsolja a csoporton belül futó projekteket.
A projekt mérföldkövei:
2014 – Három BME-s gépészmérnök hallgató elhatározta, hogy létrehoz egy olyan versenycsapatot, amely megtervez egy kizárólag napenergiával működő, ember által vezetett, és teljesen elektromos hajtású hajót.
2016 július – Közel két évnyi tervezési és építési folyamat eredményeként elkészült az első hajó, a Rosana, amely a hollandiai Dutch Solar Challenge Világbajnokságon vízre került. A csapat a nyolc napos, Frízföld belföldi csatornáin zajló megmérettetésről különdíjjal tért haza. Ezután a monte-carlói kikötőben megrendezett Monaco Solar Boat Challenge bajnokságon is részt vettek, ahol sikeresen teljesítettek és a 11. helyen végeztek.
2017 július – A második versenyszezonban szintén részt vettek a Monaco Solar Boat Challenge bajnokságon, ahol az összesített versenyben megszerezték a 8. helyezést. A csapat a hónap végén a Kalinyingrádban megrendezésre kerülő Russian Solar Regatta bajnokságon is képviseltette magát, ahol pedig 5. helyezést értek el.
2018 július – A harmadik Monaco Solar Boat Challenge bajnokságon ismét a 8. helyen végeztek, és ebben az évben megkezdődtek a második hajó, a Lana tervezési munkálatai is.
2019 – Több fejlesztés is sikeresen befejeződött, melyek során Lana új hajtásrendszert, fedélzetet, külső megjelenést, valamint saját fejlesztésű propellert kapott.
2020 – A 2020-as szezont a koronavírus járvány átformálta, a nemzetközi versenyek elmaradtak. Ennek eredményeként, az új, elkészült hajót a Balatonon, illetve a Dunán mutatták be a hazai közönség számára.
A lelkes csapat a vízre eresztés után
Fotó: Solar Boat Team
A járványhelyzet miatt egy ideje home office jelleggel haladnak fejlesztések, kisebb léptékben. A tervek szerint a május végi vízre tételt követően a napelemes hajót nyáron ismét alávetik egy balatoni próbának, és egy saját vagy egyéb eseményen való részvétel lehetőségét is keresik.
Jelenleg szponzorok felkutatása is zajlik a csapat háza táján, a 2021-es év hátralévő részére és a fejlesztések folytatására.
Ebben az évben több fejlesztésen dolgoznak, például az elektronikai csoport a felügyeleti rendszer kiegészítését tervezi egy automatikus tervező és ajánló rendszerrel, ami a hajó digitális ikerpárján végezne számításokat az optimális teljesítmény elérése érdekében. A gépészeti csoport fő terve a hajó szárnyainak tesztelése, a kormány továbbfejlesztése, és egy magasabb hatásfokú propeller tervezése és tesztelése. Emellett egy új hajótest megtervezését is célul tűzték ki.
Működés közben a napelemes hajó – Fotó: Solar Boat Team
A lehetséges szponzorok három különböző csomagból választhatnak, amelyekben a csapat többek között a logó hajón való feltüntetését, közösségi oldalakon való megjelenést, vagy rendezvény meghívásokat ajánl fel a támogatásért cserébe.
A jövendőbeli szponzorok a Solar Boat Team honlapján, illetve közösségi oldalán tudják felvenni a kapcsolatot a csapattal.
A Vitorlásmagazin oldalán megjelent cikk IDE kattintva érhető el.
Fontos bejelentést tett Nagy Márton a fizetésekről
Golovin Vlagyimir hogyan lett az Év edzője? – nem Milák Kristóf a legnagyobb vesztes
„A bőröndöd az ajtóban vár” – Király Viktor felesége nyilvánosan adta ki az énekes útját – fotó
A világon egyedülálló szenzációs régészeti leletre bukkantak Magyarországon
Farkasordító hideg és hó érkezik
Sajtóhír: Kína lekapcsolja a TikTok-ot az Egyesült Államokban vasárnap
Megvan mi történik azokkal, akik megfeledkeznek az Ügyfélkapu+ regisztrációról
Gidsel és Nielsen remeklésével kiütéses győzelemmel kezdtek a címvédő dánok a kézi-vb-n
Elképesztő, amiket Szoboszlairól mondott a Liverpool kiszemeltje
Kétszázezer forintot fizetett a kisfiú, hogy megverjék az édesapját, de az anyja bukszájára ment ki a játék
Francesca ismét sziporkázik
Szoboszlai Dominiknek most nem kellett a magánrepülőgép és a fodrász sem
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.