Hat éve tartó napelemes versenyhajó-projekthez várnak támogatókat

A Solar Boat Team projektje azzal a céllal jött létre 2014-ben, hogy Magyarországon elsőként építsen meg egy ember által vezetett, napelemes versenyhajót. A továbbfejlesztéshez szponzorokat keres a főként egyetemistákból álló, lelkes csapat – írta meg a Vitorlásmagazin a LikeBalatonra hivatkozva.

Forrás: vitorlazasmagazin.hu, likebalaton.hu - mediaworks2021. 06. 09. 17:47
Forrás: Solar Boat Team
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megalakulás óta eltelt 6 évben a napelemes versenyhajó-projekthez több diák csatlakozott a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem négy karáról.

Eddig közel 100 hallgató működött közre az első hajó tervezésében és annak továbbfejlesztésében – számolt be róla a Likebalaton.hu. További hallgatók munkájának köszönhetően a 2019-es évben elkezdődtek a második hajó építési munkálatai is, mely projekt közel egy évet ölelt fel, így jelenlegi hajójuk, a Lana, 2020-ban került vízre a Balatonon.

Erről a csapatkapitány Czibere Szilárd ebben a cikkben mesélt.

Vízre eresztés Balatonbogláron – Fotó: Solar Boat Team

A csapat így fogalmazza meg misszióját:

„Versenycsapatunk azzal a céllal alakult meg, hogy kezdeményezésünkkel egy olyan tudásbázis és infrastruktúra jöjjön létre, melyre építve éveken keresztül működik majd a csapat, a hallgatók újabb és újabb generációját bevonva az elektromos járműépítés világába.”

A napelemes projekt létrejöttének alapvető szempontja a megújuló energiafelhasználás különböző módjának kitalálása, amely egyre népszerűbb kutatási téma világszerte.

A BME Solar Boat Team 3 fő szakmai egységre tagolható: gépészet, gazdaság, elektronika. A csapat élén áll a csapatkapitány, aki vezeti és koordinálja a csapatot, valamint harmonizálja a három fő szakmai egység munkáját a csapaton belül. Minden szakmai egység élén egy csoportvezető áll, aki összekapcsolja a csoporton belül futó projekteket.

A projekt mérföldkövei:

2014 – Három BME-s gépészmérnök hallgató elhatározta, hogy létrehoz egy olyan versenycsapatot, amely megtervez egy kizárólag napenergiával működő, ember által vezetett, és teljesen elektromos hajtású hajót.

2016 július – Közel két évnyi tervezési és építési folyamat eredményeként elkészült az első hajó, a Rosana, amely a hollandiai Dutch Solar Challenge Világbajnokságon vízre került. A csapat a nyolc napos, Frízföld belföldi csatornáin zajló megmérettetésről különdíjjal tért haza. Ezután a monte-carlói kikötőben megrendezett Monaco Solar Boat Challenge bajnokságon is részt vettek, ahol sikeresen teljesítettek és a 11. helyen végeztek.

2017 július – A második versenyszezonban szintén részt vettek a Monaco Solar Boat Challenge bajnokságon, ahol az összesített versenyben megszerezték a 8. helyezést. A csapat a hónap végén a Kalinyingrádban megrendezésre kerülő Russian Solar Regatta bajnokságon is képviseltette magát, ahol pedig 5. helyezést értek el.

2018 július – A harmadik Monaco Solar Boat Challenge bajnokságon ismét a 8. helyen végeztek, és ebben az évben megkezdődtek a második hajó, a Lana tervezési munkálatai is.

2019 – Több fejlesztés is sikeresen befejeződött, melyek során Lana új hajtásrendszert, fedélzetet, külső megjelenést, valamint saját fejlesztésű propellert kapott.

2020 – A 2020-as szezont a koronavírus járvány átformálta, a nemzetközi versenyek elmaradtak. Ennek eredményeként, az új, elkészült hajót a Balatonon, illetve a Dunán mutatták be a hazai közönség számára.

A lelkes csapat a vízre eresztés után

Fotó: Solar Boat Team

A járványhelyzet miatt egy ideje home office jelleggel haladnak fejlesztések, kisebb léptékben. A tervek szerint a május végi vízre tételt követően a napelemes hajót nyáron ismét alávetik egy balatoni próbának, és egy saját vagy egyéb eseményen való részvétel lehetőségét is keresik.

Jelenleg szponzorok felkutatása is zajlik a csapat háza táján, a 2021-es év hátralévő részére és a fejlesztések folytatására.

Ebben az évben több fejlesztésen dolgoznak, például az elektronikai csoport a felügyeleti rendszer kiegészítését tervezi egy automatikus tervező és ajánló rendszerrel, ami a hajó digitális ikerpárján végezne számításokat az optimális teljesítmény elérése érdekében. A gépészeti csoport fő terve a hajó szárnyainak tesztelése, a kormány továbbfejlesztése, és egy magasabb hatásfokú propeller tervezése és tesztelése. Emellett egy új hajótest megtervezését is célul tűzték ki.

Működés közben a napelemes hajó – Fotó: Solar Boat Team

A lehetséges szponzorok három különböző csomagból választhatnak, amelyekben a csapat többek között a logó hajón való feltüntetését, közösségi oldalakon való megjelenést, vagy rendezvény meghívásokat ajánl fel a támogatásért cserébe.

A jövendőbeli szponzorok a Solar Boat Team honlapján, illetve közösségi oldalán tudják felvenni a kapcsolatot a csapattal.

A Vitorlásmagazin oldalán megjelent cikk IDE kattintva érhető el.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.