Napelemes hajó épül turisztikai attrakcióként

Jövőre a Balatonnál tartanának bemutatót a külföldi versenyeken szereplő, különleges vízi járművel.

2020. 10. 06. 17:08
null
Napelemes hajóval hódítanak a BME hallgatói. Fotó: MN
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hollandiában, Monte-Carlóban és Oroszországban már rácsodálkozhattak a vízi sportok kedvelői a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatóiból alakult tervezőcsapat napelemes hajójára, idehaza még legalább a jövő évig várniuk kell az érdeklődőknek. – Most elsősorban a külföldi versenyekre koncentrálunk, de nem kizárt, hogy a 2021 nyarán többször is ellátogatunk majd a Balatonhoz – válaszolta a Magyar Nemzet érdeklődésére Czibere Szilárd villamosmérnök-hallgató, a Solar Boat Team (SBT) csapatkapitánya.

Lana a vízen: napelemes hajóval hódítanak a BME hallgatói Fotó: Solar Boat Team

Felidézte: hat éve alakult meg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hajóépítő csapata, hogy megépítse Magyarország első napelemes hajóját. – Az elsővel 2016-ban készültünk el – ez volt Közép-Európában az első, napenergiával működő elektromos versenyhajó –, és még abban az évben vízre szálltunk vele a hollandiai Dutch Sollar Challange világbajnokságon és a monte-carlói Solar 1 Races versenyeken. Eddigi legjobb eredményünket, az ötödik helyezést Oroszországban értük el. A hajóépítő csapat a BME négy karának hallgatóiból jött létre, de csatlakoznak hozzánk más egyetemekről is – vázolta eddigi munkájuk eredményeit Czibere Szilárd.

A Lana névre keresztelt, különös látványt nyújtó sporteszköz lényegét firtató kérdésünkre elmondta: e-hajónak is nevezhetik az innovatív munka eredményeként létrejött napelemes sporthajót, ám a lényeg abban rejlik, hogy a hajó energia-utánpótlását nem egy parti töltőállomás, hanem a napból érkező energia folyamatos utánpótlása biztosítja.

Lelkes egyetemisták alkották a különleges közlekedési eszközt Fotó: Solar Boat Team

– Úgy gondolom, hogy egy, a külföldi versenyekhez hasonló balatoni verseny óriási turisztikai vonzerőt eredményezne. Fantasztikus érzés lenne hazai közönség előtt versenyezni – tért vissza korábbi felvetésére a mérnökjelölt. – A Lana alapvetően versenyzésre épült, így a testét áramlástani szempontból igyekeztünk minél jobban optimalizálni. Ez eredményezte a vízhez simuló, lapos, elnyújtott formát. A jövőben is a mostanihoz hasonló kialakítással számolunk, de emellett várhatóan már az ősz folyamán felszereljük a hajó szárnyait – részletezte a szakember. Mint mondta, ezek lehetővé teszik a vízből való kiemelkedését, és ezáltal az akár 50-60 kilométeres sebesség elérését.

– A szárnyak az idei év egyik nagy fejlesztésének számítanak. Nem titok, már a gyártási fázisban vannak – árulta el a Solar Boat Team kapitánya.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.