A testmozgással csökkenthetjük a krónikus gyulladást

Egy új tanulmány szerint az erőteljes fizikai aktivitás hatására az emberi szervezet úgynevezett endokannabinoidokat bocsát ki, amelyek természetesen előforduló, lipidalapú neurotranszmitterek. Ezek nagyon hasonlóak, és bizonyos esetekben ugyanazok, mint a cannabisban található kannabinoidok. Ezek az anyagok segítenek csökkenteni a gyulladást, és potenciálisan kezelhetik az ízületi gyulladást, a szívbetegségeket és talán a rákos megbetegedéseket is – írja az Origó.

Forrás: origo.hu2021. 11. 22. 11:16

A tudósok egy ideje tudják, hogy az edzés csökkentheti a gyulladásos folyamatokat, ám még mindig keveset tudunk arról, hogy ez pontosan hogyan történik. A Nottinghami Egyetem brit kutatói új tanulmányukkal megpróbálták pótolni a hiányosságokat. A kutatásukban összesen 78 ízületi gyulladásban szenvedő beteg vett részt; a résztvevők felének hat héten keresztül napi 15 perces izomerősítő gyakorlatokat kellett végeznie, míg a másik fele egyáltalán nem edzett.

A Nottinghami Egyetem Orvostudományi Karának orvoscsoportja azt találta, hogy

az edzést végző betegek kevesebb fájdalomról számoltak be, és több mikroba volt a bélrendszerükben, amelyek gyulladásgátló vegyületeket termeltek.

Alacsonyabb volt a citokinek szintje is, amelyek olyan anyagok, amikkel az immunrendszer sejtjei kommunikálnak egymással, vagy a testünk más sejtjeivel; ráadásul kulcsfontosságúak az immunrendszer egészséges működéséhez.

A fizikai gyakorlatok a teszt során növelték az endokannabinoidok szintjét is, ami erősen összefügg a jótékony bélmikrobák és az általuk termelt gyulladáscsökkentő anyagok változásaival.

A Gut Microbes folyóiratban megjelent tanulmány szerint a bélmikrobák gyulladáscsökkentő hatásának legalább egyharmada az endokannabinoidoknak köszönhető.

Tanulmányunk egyértelműen azt mutatja, hogy a testmozgás növeli a szervezet saját „cannabis típusú” anyagait– mondta dr. Amrita Vijay, az Orvostudományi Iskola kutatója és a tanulmány első szerzője a ZME Science tudományos portálnak. – Mindez számos körülményre pozitív hatással lehet.

Hozzátette: ez azt jelenti, hogy az olyan egyszerű életmódbeli beavatkozás, mint a testmozgás, köztudottan eufóriaérzést vált ki és módosíthatja az endokannabinoidokat.

A tudósok hangsúlyozták, hogy az endokannabinoidok szerepét már széles körben dokumentálták a gyulladás, az izomerő és az energia-anyagcsere modulálásában.

A jelenlegi tanulmány ehhez nyújthat kiegészítést vagy továbbkutatási lehetőséget.

Az eredeti cikket ITT érheti el.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)