időjárás 23°C Huba 2022. augusztus 19.
logo

A zöldborsó legfontosabb egészségügyi hatásai

Forrás: Gyógyzóna.hu
2021.12.08. 15:56 2021.12.08. 20:07
A zöldborsó legfontosabb egészségügyi hatásai

A zöldborsó nagyon népszerű zöldség. Rendkívül tápláló, megfelelő mennyiségű rostot és antioxidánst tartalmaz. Ezenkívül kutatások igazolták, hogy segíthet egyes krónikus betegségek, például a szívbetegség és a rák elleni védekezésben.

A zöldborsó több száz éve az emberi táplálkozás részét képezi, így a világ minden táján fogyasztják. A hüvelyesek családjába tartozik, mint a lencse, a csicseriborsó, a bab vagy a földimogyoró. Szigorúan véve nem is lehetne zöldségnek nevezni, de mégis így tekintünk rá. Mivel a zöldborsó sok összetett szénhidrátot tartalmaz, melyet keményítőnek neveznek, a burgonyával, a kukoricával és a tökökkel együtt keményítőtartalmú zöldségnek van titulálva – olvasható a Gyógyzóna.hu cikkében.

Táplálkozási szempontból kevés különbség van a friss és a fagyasztott borsó között, így a fagyasztott változata is hasznos és költséghatékony alternatíva. A legfontosabb egészségügyi hatásait pedig érdemes szem előtt tartani.

1. Kiváló növényi eredetű fehérjeforrás, tápanyagban és antioxidánsban gazdag

A rendszeres fogyókúrázók – vagy életmódváltók – biztosan jól ismerik a zöldborsót, hiszen kalóriatartalma meglehetősen alacsony, 1/2 csészényi (170 gramm) adag mindössze 62 kalóriát tartalmaz. A kalóriák körülbelül 70 százaléka szénhidrátokból származik, a többit pedig fehérje és kis mennyiségű zsír biztosítja.Ezenkívül a borsó szinte minden szükséges vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, amellett, hogy jelentős mennyiségű rost van benne.Hasznos vegán vasforrás is, amely a vörösvértestek előállításához és az oxigén szállításához szükséges a szervezetben.

2. Javíthatja a vércukorszint szabályozását

Mivel a zöldborsó rostban és fehérjében gazdag, így jótékony hatással lehet a vércukorszint szabályozására is. Ennek az az oka, hogy a rostok lassítják a szénhidrátok felszívódását, ami a vércukorszint lassabb, stabilabb emelkedését segíti elő a kiugrással szemben. Egyes tanulmányok szerint a fehérjében gazdag ételek fogyasztása hasznos lehet a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő egyének vércukorszintjének stabilizálásában. Ráadásul alacsony a glikémiás indexe is.

3. Támogathatja az emésztést

A rostban gazdag tulajdonsága támogatja az emésztést és táplálja a jótékony bélmikrobákat, amelyek kulcsszerepet játszanak egészségünkben. A rosttartalom nagy része oldható, ami enyhítheti a székrekedést. A több rost fogyasztása számos betegség, köztük az elhízás, a szívbetegség és a rák kockázatának csökkenésével járhat.

4. Segítheti a szív egészséges működését

A borsó szívbarát ásványi anyagokat tartalmaz, köztük magnéziumot, káliumot és kalciumot, valamint gazdag antioxidáns-ttápanyagokban, például C-vitaminban, valamint karotinoidokban és flavonolokban is, amelyek védik a szívet és támogatják a szív- és érrendszeri működést. A borsó oldható rosttartalma segíthet a koleszterinszint, különösen a „rossz" LDL-koleszterin egyensúlyban tartását.

5. Rákvédő hatása is lehet

A hüvelyesek, mint például a borsó rendszeres beiktatása az étrendbe csökkentheti a rák kockázatát magas antioxidánsszintje miatt. A borsó szaponinoknak nevezett természetes vegyületeket is tartalmaz, amelyekről kimutatták, hogy segíthetnek védekezni a rák bizonyos változatai ellen. 

A jótékony hatások mellett ugyanakkor arra is fel kell hívni a figyelmet, hogy a hüvelyesek gyakori allergénként szerepelnek, ezalól a borsó sem kivétel. Akinek hüvelyesre diagnosztizált ételallergiája van, fokozottan figyeljen borsófogyasztáskor, hogy nem tapasztal-e magán tüneteket, és mindenekelőtt útmutatásért forduljon háziorvosához vagy kérje ki egy dietetikus tanácsát.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pixabay)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.