Ám hiába: a világ nyugati táján – tisztelet a kivételnek – ezt magyarázzák bele a beszédébe, beleértve ebbe szinte az összes nagy hatású amerikai és nyugat-európai lapot, de sajnos ehhez csatlakoztak a román és szlovák (ezen persze nem csodálkozunk) kommentárok mellett egyes lengyel lapok cikkei is. Felesleges sorolni a lapok és a szerzők nevét, mert túl sok van belőlük – legutóbb jómagam a The New York Times hihetetlenül támadó szerkesztőségi írására tértem ki –, de azt szinte borítékolni lehetett, hogy megszólal az Orbán-gyűlölő Charles Gati politológus is Amerikából s tovább folytatja az Orbán-kormány elleni lázítását.
Gatinak ismét rengeteg „jó ötlete” van azt illetően, hogy a kétharmados parlamenti többséggel rendelkező kormányt hogyan lehetne erőszakosan, kívülről, antidemokratikus eszközökkel megdönteni. Bravó, Gati úr! Az Ön teljesítménye nem akármi: edzett amerikai politológusként jut el antidemokratikus ötletekhez és javaslatokhoz.
Ám térjünk a lényegre: hibázott-e Orbán Viktor akkor, amikor – kétségtelenül bátran – illiberális demokráciáról beszélt mint követendő célról?
Ismétlem még egyszer: a tusnádfürdői beszéd teljes szövegösszefüggése alapján nem. Nem, mert nem a szabadságjogok, az egyéni és állampolgári jogok, a jogállamiság ellen érvelt, nem a liberalizmus klasszikus alapelvei ellen érvelt ezzel. Sőt! A szövegében egyértelműen hangsúlyozta ezeknek az értékeknek a nagyszerűségét és örökérvényűségét. Éppen ezért torzítják el rengetegen Orbán mondandóját, mert tudatosan nem akarják észrevenni a beszédben ezeket a mondatokat – Charles Gatitól kezdve egészen a Smeben Orbán ellen cikket író Peter Morvayig.
Orbán ezzel szemben a jelenkori, 21. századi neoliberalizmussal vitatkozik, s állítja – megalapozottan –, hogy a modern kori liberalizmus már jó ideje nem képes választ adni arra, hogy hogyan lehet egy nemzetközösséget működőképessé, hatékonnyá és sikeressé tenni. Orbán tehát elismeri, hogy a liberalizmus az egyéni érdekek és egyéni jogok tekintetében nagy „művet” tett le a történelem asztalára, viszont azt állítja, hogy ma már nincs jó és hiteles mondanivalója a közösség – a nemzet – vonatkozásában, ezért válik torzzá és egyoldalúvá.