Albánia, a lehetőségek hazája

Húsz magyar KKV sikerrel vett részt a Tiranai Nemzetközi Vásáron, ahol több mint 1 millió euró összértékű üzletkötést készítettek elő.

2011. 12. 08. 19:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

De hogy mekkora jelentősége is van, illetve lehet a jövőben Albániának a magyar nemzetgazdaság számára, ennek próbáltunk utánajárni. A HITA-tól kapott tájékoztatás szerint a magyar–albán áruforgalom összértéke mindig is rendkívül szerény volt. A kétoldalú áruforgalomban jelentős magyar aktívum tapasztalható: kivitelünk közel ötvenszerese volt a behozatalunknak 2010-ben. Főbb exporttermékeink: híradástechnikai készülékek, gyógyszer, gyógyszerészeti termékek, közúti jármű, állati és növényi eredetű zsírok, olajok, élelmiszerek (vágott baromfi és más húsipari készítmények), valamint gabona és gabonakészítmények. Minimális értékű importunk mintegy nyolcvan százaléka a feldolgozott termékek árufőcsoportból kerül ki.

Magyarországi közvetlen tőkebefektető nincsen jelen Albániában. A magyar befektetők egyelőre annak ellenére távol maradnak, hogy az albániai üzleti környezet érezhetően javult az elmúlt években. A magyar gazdaságot a balkáni országban mindössze néhány cég képviseli.

Fizetőképesség és üzleti morál
Albániában a történelmi múltnak köszönhetően az angol nyelv ismerete nem általános, a beszélt idegen nyelvek az olasz és a görög. De nem ez a gazdasági kapcsolatok kicsinységének fő oka, sokkal inkább a részben jogos félelem az ottani üzleti morállal, illetve megbízhatósággal kapcsolatban. Déli mentalitásuknak köszönhetően az albánok általában pontatlanok, késnek a találkozókról, ami ott természetes. Nagy jelentősége van a személyes kapcsolatoknak. A most Albániára jellemző robbanásszerű fejlődés csak néhány évvel ezelőtt kezdődött. Ma multinacionális cégek igen kis számban vannak jelen az albán piacon. A magyarok helyi megítélése Nyugat-Európával egyenértékű. Mivel az albán gazdaságban nem az árutermelés, hanem a kereskedelem dominál, az ország fogyasztási cikkekre és termelőeszközökre vonatkozó igényének 75 százalékát csak importból képes fedezni. A mai világban talán meglepő dolog, de szinte minden késztermékből hiány van, holott fizetőképes kereslet lenne rájuk. Ennek következtében elmondható, hogy Albánia nyitott piac a magyar termékek számára, és már egész kis befektetéssel jól jövedelmező üzletet lehet felépíteni – akár Magyarországon, vagy Nyugat-Európában már „lefutott” termékekkel is – állítja a HITA szakreferense. Az albán építőipar egyike az ország leggyorsabban fejlődő szektorának, amely az elmúlt 6-7 évben a teljes GDP 8 százalékát tette ki. Ez azt is jelenti, hogy a magyar építőipari gép export, illetve az építőiparral kapcsolatos bármilyen fő- vagy alvállalkozói tevékenység révén adott a lehetőség az albániai aktivitás megkezdésére, vagy bővítésére. Az albán úthálózat minősége enyhén szólva elmarad a nyugati elvárásoktól, bár Koszovó irányába már több mint 50 kilométer autópálya épült meg. De éppen ez az elmaradottság teszi létfontosságúvá a számukra, hogy jelentős további közlekedési beruházások valósuljanak meg.

Vegyél albán vállalatot!
Az, hogy tárt karokkal várják a tőkét, persze nem csak az építőipari ágazatra igaz. Albániában valamennyi gazdasági szektor nyitott a külföldi befektetők előtt. A pénzügyi szektor privatizációja ugyan már befejeződött, de egyéb területeken is tervezik a folyamat elindítását. A privatizációs kiírás függvényében a befektető akár százszázalékos részesedést is szerezhet az adott cégben. Az elkövetkező időszakban indul a bányászati, az olaj- és gázipar és a szállítás privatizációja. Albánia magánosítani készül energiaelosztó hálózatát, olajfinomítóját és a még állami kézen lévő vállalati részvényeket, ezek kedvező befektetések lehetnek a magyar vállalatok részére is.
Kérdés, hogy van-e valamilyen versenyelőnyünk Albániában, amit érdemes lenne kihasználni. A szakértő szerint egyfajta versenyelőnyt jelenthet, hogy nagy külföldi befektetők, multinacionális cégek csak igen kis számban vannak jelen Albániában, így nem kell tőkeerős „mamutokkal” megmérkőzni a piacon. Ki kellene használni továbbá a késztermékek hiányát, aminek eredményeképpen szinte bármilyen magyar termékkel be lehet törni az albán piacra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.