Nőtt a kiskereskedelemmel foglalkozó cégek száma

Tavaly 4 százalékkal nőtt Magyarországon a kiskereskedelemmel foglalkozó cégek száma 2010-hez képest, a kiskereskedelmi főtevékenységgel bejegyzett vállalkozások száma az idén januárban meghaladta a 63 ezret a cégadatokat szolgáltató Dun & Bradstreet Hungária (D&B) elemzése szerint.

WL
2012. 02. 14. 14:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szektorban működő vállalkozások közül egyre többen döntenek a bezárás mellett, egyebek között a növekvő fogyasztói árak és a csökkenő kereslet miatt – derül ki az elemzés eredményeit összefoglaló közleményből.

2010-ben még 3,28 százalék volt a kiskereskedelmi cégek bedőlési aránya, a cégszámhoz viszonyított felszámolási és csődeljárások száma. Ma már ez a szám meghaladta a 4 százalékot, azaz 100-ból 4 üzlet bezár egy éven belül.

A közlemény szerint a kiskereskedők a dohánytermékek forgalmazásának korlátozásától is tartanak. Sőt, az intézkedés egyes ágazati szereplők szerint akár 1500 munkahelyet is megszüntethet, mivel a kistelepülési boltok forgalmának mintegy 25 százalékát adja a dohányipari termékek forgalmazása.

A hagyományos kereskedelmi egységeket az internetes kereskedelem is veszélyezteti. Jól láthatóan nő az ilyen kereskedelemmel foglalkozó cégek száma, és a neten kereskedő óriások a hagyományos kereskedelemnél jobban teljesítenek.

A D&B szerint jelentősen nőtt a megindított felszámolások és végelszámolások száma a kiskereskedelemben. Míg a 2010-es évben 2000-nél kevesebb felszámolás indult az ágazatban, tavaly már megközelítette a 2500-at, azaz egy év alatt közel 30 százalékkal nőtt a felszámolás alá került kiskereskedelmi egységek száma. A szektorban tavaly több mint 60 százalékkal több végelszámolás indult, mint egy évvel korábban, számuk megközelítette a 2800-at.

A közlemény szerint a sok végelszámolás és felszámolás ellenére havonta átlagosan 500 cég alakul a szektorban, és a működő vállalkozások száma is fokozatosan nő.

Fizetési fegyelem szempontjából a kiskereskedelmi cégek az elmúlt egy évben kisebbet „rontottak”, mint az országos átlag. Míg a magyar átlagcég ha késik számlafizetésével, 23,5 napos fizetési késedelemmel egyenlíti ki számláit, addig a kiskereskedelemben a pontatlanul fizetők esetében 19 napos csúszások a jellemzőek, áll az önkéntességen alapuló Bisnode fizetésitapasztalat-program adataiban.

A jobb fizetési morál azonban nem vezethető vissza egyértelműen az ágazat jó helyzetére, mivel a kiskereskedelmi cégek nagy részénél a készpénzes árufizetés a jellemző, és a nagykereskedő partnerek jobban megnézik, mint korábban, hogy kiknek engedélyeznek utólagos utalást. Keleti József, a Dun & Bradstreet Hungária ügyvezető igazgatója és a Bisnode csoport országigazgatója szerint egyre nagyobb tudatosság tapasztalható a vevőhitelezésben.

A Bisnode internetes marketing-, kockázatkezelési és üzleti információs megoldásokat kínál. Az 1989-ben alapított Bisnode-nak 17 európai országban több mint háromezer alkalmazottja van. A cégcsoport Magyarországon négy márkával képviselteti magát: a Dun & Bradstreettel (D&B), a döntéstámogató céginformációs szolgáltató PartnerControllal, egy belföldi marketing- és értékesítési adatbázissal, valamint egy nemzetközi marketing- és értékesítési adatbázissal.

A D&B a 160 éves múltra visszatekintő, több mint 200 országból cégadatokat szolgáltató nemzetközi D&B láncolat része.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.