A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára ezt a Gazdasági Rádió „A nap vendége” című műsorában mondta csütörtökön este. Hozzátette: a tavalyi államháztartási számok tükrében látszik, hogy a hiány tavaly az uniós elszámolás szerint GDP-hez mérten 2,7 százalék volt, a pénzforgalmi hiány pedig 2,1 százalékot tett ki.
„Bízom benne, hogy ez év júniusában kikerülhetünk az EU túlzottdeficit-eljárása alól, ha csak a számokat nézzük, ki kellene kerülnünk” – emelte ki Cséfalvay Zoltán. Kifejtette: az alapszabály szerint kell egy lezárt költségvetési év, amelyben a hiány a GDP-hez mérten 3 százalék alatt maradt, és az is kell, hogy az adott évben, valamint a rákövetkezőben a prognózisok szerint 3 százalék alatti legyen a várható államháztartási deficit.
Növekedés jöhet
Az államtitkár szerint arra is megvan az esély, hogy az idén növekedjen a gazdaság, mert 2013-ban már például „termőre fordulhatnak” a közelmúltban beindult hazai autóipari beruházások, az idén mintegy 1500 milliárd forint uniós forrást fizetnek ki a hazai vállalkozásoknak, és a költségvetésben is óriási tartalékok vannak az esetleges kockázatok kivédésére, kezelésére. Az államtitkár úgy vélte, hogy akárcsak 2011 novemberében, az országnak szüksége lehet egy olyan védőhálóra, amelyet az IMF-hitel jelentene. Magyarország képes finanszírozni magát a piacokról, „számunkra egy rugalmas, úgynevezett elővigyázatossági hitelkeret kellene a Nemzetközi Valutaalaptól, amely az ország számára védőhálót jelentene” – fűzte hozzá.
Cséfalvay Zoltán elmondta, hogy az Európai Unió 2014–2020-as költségvetési ciklusában az ország az uniós források 60 százalékát közvetlenül a gazdasági növekedés ösztönzésére fordítja majd, erről már határozott a magyar kormány, mivel a most véget érő költségvetési ciklusban az uniós forrásoknak csak a 16 százalékát használták fel erre a célra. Mint mondta: arról is döntött a kormány, hogy 2014-től az operatív programok irányító hatóságai a minisztériumokhoz kerülnek, ezzel nagyobb lesz az összhang a stratégia, a szakpolitikák és a végrehajtás terén.