Németh Szilárd, a január 1-jétől hatályos tízszázalékos díjcsökkentést ellenőrző fideszes munkacsoport vezetője a Magyar Nemzetnek adott interjúban elmondta, azt javasolta a kormánynak, hogy a víz-, a csatorna-, illetve a szemétszállítás területén kívül a kéményseprési szolgáltatások díjainak felülvizsgálata is kerüljön be abba a körbe, ahol a kabinet a rezsicsökkentés kiterjesztésének lehetőségét vizsgálja. A csepeli polgármester szerint az idén egy átlagos családi kasszában negyvenezer forinttal több marad az első lépésben végrehajtott villamosenergia-, gáz- és távhőárcsökkentésnek köszönhetően. Németh arról is beszélt, hogy ha egy külföldi tulajdonú közszolgáltató cégnek a rezsicsökkentés után nem éri meg Magyarországon működni, akkor nem fogják telesírni a zsebkendőjüket. Ugyanakkor hangsúlyozta: a kormánynak nem az a célja, hogy portfólióváltást kényszerítsen ki a külföldi tulajdonú szolgáltatóknál, de ez egy kellemes hozadéka is lehet a dolognak. Az interjúból az is kiderül, az E.ON után más cégekkel is tárgyalások kezdődhetnek arról, hogy magyar közösségi tulajdonba kerüljenek vissza.
– Hány háztartást érintenek a kormányzati intézkedések, és milyen összeg maradhat átlagosan egy család kasszájában?
– Négymillió háztartás terhein könnyít a jelenlegi rezsicsökkentés. A csepeli számítások alapján, amely során több kategóriát – például nagycsalád távfűtéssel, általános család nem távfűtéssel, egyedülálló nyugdíjas – vettünk figyelembe, 38 és 52 ezer forintos évenkénti megtakarítás várható. Vagyis egy átlagos háztartásban – ahol eddig a bevételek harminc-ötven százalékát tette ki a rezsiköltség – ebben az évben körülbelül negyvenezer forinttal marad majd több a mostani intézkedéseknek köszönhetően. Azt gondolom, hogy ez óriási segítséget jelent a családoknak.
– Már hatályos az a miniszteri rendelet, amely a gázszolgáltatókhoz hasonlóan az áramszolgáltatókat is arra kötelezi, hogy új számlákat állítsanak ki azoknak az átalánydíjas fogyasztóknak, akiknek már előre kiküldték az árcsökkentést nem tartalmazó csekkeket. Mit tegyen az, aki mégsem kap időben új számlát, vagy nem jelenik meg rajta a díjcsökkentés?
– Ha a szolgáltatók az embereket valódi partnereknek fogják tekinteni, akkor nem lehet probléma, ha mégis előfordulna ilyen eset, akkor arra kérem az érintetteket, hogy ezt mindenképpen jelezzék a cégeknek, és nekünk is. Mi pedig nagy tisztelettel arra kérjük a szolgáltatókat, hogy jól látható helyen, és egyértelműen követhető módon tüntessék fel az általuk kibocsátott számlákon a tízszázalékos csökkentést. Amennyiben ez nem történik meg, akkor olyan jogszabályi változásokat fogok kezdeményezni, amelyek kötelezik erre a szolgáltatókat. Ezért az ő részükről is szerencsésebb lenne elébe menni ennek a kérdésnek. Természetesen nem a szolgáltatók ellen vagyunk, hanem a családok mellett.