A márkás napi fogyasztási cikkek gyártóit (FMCG-cégek) képviselő érdekvédelmi szövetség csütörtökön Budapesten tartott közgyűlésén hozta nyilvánosságra hatpontos szabályozási javaslatcsomagját, amelyben a rendszeres konzultáció mellett egyebek közt kiszámítható adópolitikát, hatékony márkavédelmet és hamisítás elleni fellépést, továbbá a beszállítókat az erőfölényes kereskedelmi gyakorlattal szemben jobban védő kereskedelmi szabályozást sürget.
A közgyűlésen részt vett Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára, aki válaszul közölte, hogy a kormány nyitott a konzultációra, és kész a szakma képviselőivel áttekinteni a jelenlegi kereskedelmi szabályozást. Arra kérte a szövetség vezetését, hogy tegyenek konkrét javaslatot a rendszeres párbeszéd formájára.
Támogatják a törekvést
Fekete Zoltán, a Magyar Márkaszövetség főtitkára a javaslatcsomagot ismertetve kiemelte: a szövetség támogatja azt a törekvést, hogy bővüljön a kedvezményes forgalmi adózású alapvető élelmiszerek köre. Ez segíthet visszaszorítani az áfacsalásokat, amelyek iparági számítások szerint évi 130 milliárd forintot húznak ki az állam zsebéből.
A márkahamisítások ellen sokkal következetesebb és szigorúbb, esetenként akár elrettentő hatósági fellépést sürgetnek a szövetség tagjai. A marketingkommunikáció területén viszont nagyobb szabadságot várnak el. A főtitkár véleménye szerint a szakma részéről működik az önszabályozás ezen a területen, ami elősegíti a felelős kommunikációt.
A szövetség álláspontja szerint szükség lenne a kereskedelmi szabályozás módosítására annak érdekében, hogy a beszállítók hatékonyabb jogi védelmet kapjanak a nagy kereskedelmi láncok erőfölénnyel való visszaélése ellen termékkategóriától függetlenül, vagyis nem csak az élelmiszerek esetében.
Fekete Zoltán hangsúlyozta: a szövetség azt szeretné elérni, hogy a gazdaságpolitikai tervezésben kapjon stratégiai szerepet a márkaépítés, amely nagy hajtóerő a gazdaságban.
A kormány szívesen fogadja a javaslatokat
Szijjártó Péter leszögezte: a márkaszövetség és a kormány céljai, törekvései és érdekei egy irányba mutatnak, hiszen a kormánynak is alapvetése, hogy nincs erős ország erős márkák nélkül. Ígéretet tett arra, hogy a kormány a szakpolitika alakításakor a jövőben kiemelten figyelembe fogja venni a márkaépítés által előálló nemzetgazdasági értékeket, és kifejezetten támogatni kívánja a márkák további erősítését, valamint újabb erős márkák létrehozását. Úgy vélte, hogy a legszorosabb együttműködés a márkavédelem területén jöhet létre. Ha a szakma úgy látja, hogy ezen a területen a jelenleginél szigorúbb és hatékonyabb szabályozásra van szükség, a kormány örömmel veszi az erre vonatkozó javaslatot – jelentette ki.
Szijjártó Péter hozzátette: a kormány szívesen fogadja azokat a javaslatokat is, amelyek az adóbeszedés hatékonyságának további erősítését célozzák a tisztességes adózók érdekében.
Magyar Márkaszövetség
A Magyar Márkaszövetségnek 56 magyar és külföldi tulajdonú cég a tagja, amelyek a hazai FMCG-piac 90 százalékát fedik le. A szövetségnek a közgyűlésen ismertetett friss felmérése szerint a tagvállalatok nettó árbevétele 2011-ben 1793 milliárd forint volt, az általuk az államkasszába befizetett adók és járulékok összege pedig 452 milliárd forintot tett ki. A Magyarországon eddig megvalósított beruházásaik értéke 680 milliárd forintot tesz ki. A tagvállalatok mintegy 23 ezer főt foglalkoztatnak.