–A pénzügyi válság legjobban talán az Államadósság-kezelő Központot állította kihívások elé. A hazai államadósság egyik legnagyobb problémája ugyanis nem is csak a tartozás nagysága, hanem az egyre csökkenő futamidők. A Nemzetközi Valutaalaptól (IMF) 2008-ban felvett hitel hogyan befolyásolta a lejáratokat?
– Korábban a devizaadósság átlagos hátralévő futamideje 6 év felett volt, ami viszonylag kényelmes helyzetet eredményezett az adósságkezelőnek, mivel évente maximum 1,5-2 milliárd euró összegű megújítási igény jelentkezett. Mivel az IMF átlagosan négyéves futamidőre adta a kölcsönt, ez jelentősen lecsökkentette a devizaadósság futamidejét, és három év elteltével gyakorlatilag megduplázta a devizalejáratokat. Az emiatt ötmilliárd euró körüli szintre emelkedett évenkénti törlesztési kötelezettség jelentősen megnehezítette az adósságmegújítást. Változás e téren majd csak 2014 második felétől várható.
– Sokan mégis azért kritizálják a kormányt, mert nem állapodott meg az IMF-fel, emiatt tavaly 1202 milliárd forintra emelkedett a költségvetés bruttó kamatkiadása az előző évi 1101 milliárdról. Mi ennek az oka?
– Fontos, hogy ne csak a bruttó, hanem a nettó kamatkiadást is megvizsgáljuk, hiszen a költségvetésnek nemcsak kiadása, hanem bevétele is származik az adósságkezeléssel kapcsolatos műveletekből. Az elmúlt években ezek a bevételek 100–150 milliárd forint között mozogtak, tavaly is 145 milliárd forint volt ez a tétel. Érdemes ugyanakkor a GDP arányában mért kamatkiadásokat is összevetni. A magyar kamatteher valóban súlyos, hiszen a hazai államadósság a legfejlettebb európai országokéhoz hasonló, 80 százalék körüli szinten van, miközben például a nagyságrendileg hasonló adósságrátájú Németország, Hollandia vagy éppen Franciaország kamatkiadásaihoz képest GDP-arányosan sokkal többet költ a magyar állam erre a célra. Emiatt kétségkívül nehezebb helyzetben van a magyar költségvetés, hiszen a tartósan kiegyensúlyozottnak tartott 3 százalék alatti GDP-arányos hiány eléréséhez a nettó kamatkiadások nélküli egyenlegnek pozitívnak kell lennie. Ezért fontos az államadósság GDP-hez mért arányának csökkentése. Egyelőre csak annyit sikerült ez ügyben elérni, hogy az adósságterhek oldaláról a költségvetésre nehezedő nyomás érdemben nem növekedett. Azt ugyanakkor el kell ismerni, hogy az idei költségvetési előirányzatok alapján a nettó kamatkiadások GDP-hez mért arányának a kismértékű növekedése várható ebben az évben.