Mentőöv közérdekből

Egy árfolyamgáthoz hasonló rögzített árfolyam bevezetésével, vagy az árfolyam-különbözetből adódó többletköltségek mérséklésével is segítheti a kormány a devizahiteleseket.

Magyar Nemzet
2013. 07. 18. 3:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több megoldási javaslat is a kormány elé kerülhet a devizahitel-szerződések feltételeinek általános érvényű módosításával kapcsolatban a június 24-i kormányülésen – tájékoztatta a Magyar Nemzetet az előkészítés részleteit ismerő forrás. Mint ismeretes, kedden este Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter a Hír Tv-ben arról beszélt, hogy a jelenlegi jogszabályok szűk esetekben, meghatározott körülmények között lehetővé teszik azt, hogy egy szerződést jogszabállyal módosítsanak. A tárcavezető részleteket nem árult el, de kormányzati forrás szerint vélhetőleg arra a jelenleg is létező szabályozásra utalt a miniszterelnök-helyettes, amely a közérdek szempontjára hivatkozik egy ilyen módosítás esetében. – Még mindig túl sok embert érint a devizahitelek problémája, ezért álláspontunk szerint a közérdekre hivatkozás minden szempontból megállja majd a helyét – erősítette meg a lap munkatársának szerdán egy kormánytag.

Navracsics Tibor korábban arról is beszélt, hogy akkor lehet jogszabállyal módosítani egy szerződés feltételeit, ha valamilyen, a szerződéskötéskor fennálló körülmény előre nem látható módon alapvetően megváltozik, és nem róható fel ebből adódóan, hogy lehetetlenné válik a teljesítés. A Magyar Nemzet forrása hangsúlyozta: a kabinet ugyanakkor tisztában van azzal, hogy a devizahitel-szerződésekkel kapcsolatban sem a tőkét, sem a kamatot érintő feltételekhez „nem nyúlhat hozzá”. A devizaárfolyammal kapcsolatos szabályokat azonban törvényileg módosíthatja, mivel az árfolyam „változott a szerződés megkötése óta”. Igennel felelt a lap azon felvetésére, hogy ezek szerint az árfolyam lehet az az elem, amelyre a miniszter célzott. Ismeretes, a Kúria nemrég úgy döntött egy eléje került ügyben, hogy a vitatott devizahitel-szerződést érvényesnek kell ugyan tekinteni, de az árfolyamrés mindössze plusz-mínusz fél százalék lehet.

A Magyar Nemzetnél azt is megtudták, hogy a kormány elé kerülő javaslatok között szerepelhet – a korábban megvalósított árfolyamgáthoz hasonlóan – rögzített árfolyam bevezetése, de szóba jöhet az árfolyam-különbözetből adódó többletköltségek megosztása is. – Ez utóbbival kapcsolatban jelenleg több lehetőséget is vizsgálnak az érintett tárcák szakemberei – tette hozzá a lap forrása. Kérdésükre elmondta, a többletköltségek harmadolása az egyik ilyen, de az is felmerülhet, hogy az érintett bankok állják ezen költségek egészét. A rögzített árfolyam mértékével kapcsolatban nem kívánt találgatásokba bocsátkozni, ugyanakkor emlékeztetett arra a nemrégiben született horvát bírósági döntésre, amely szerint a hiteleket az eredeti, a felvételkor érvényes árfolyamon lehet visszafizetni.

A tervezett jogalkotással a kormányzat nyilván szeretné elkerülni, hogy olyan állapotok alakuljanak ki, mint amilyenek a rendszerváltozás után jellemezték a hazai hitelviszonyokat. Az egyéni próbálkozások, peres eljárások akkor nem vezettek sikerre, az ügyfelek és a hitelintézetek viszonya mind feszültebbé vált. Jelenleg is nagyon sok polgári eljárás folyik, bár ezek száma pontosan nem ismerhető. Kiderült, hogy a különféle bíróságokon meghozott ítéletek nem képesek átfogóan rendezni a helyzetet, a vitatott devizahitel-konstrukcióknak csak egy-egy elemét érintik. Több tízezer per esetleges megindítása ráadásul ellehetetlenítené az ítélkezést. A pénzügyi felügyelet és az ügyészség által kezdeményezhető, mindenkit érintő úgynevezett közérdekű kereset sem vezethetne sikerre. A Legfőbb Ügyészség a lappal nemrégiben azt közölte: a közérdekű per megindításának nincsenek meg a feltételei.

Az egyetlen út a jogalkotás lehet – az eddigi hazai joggyakorlat szerint ennek megvannak az alkotmányos feltételei. Sőt, hasonló esetekben az állam köteles is beavatkozni a szerződéses kapcsolatokba. Az Alkotmánybíróság (AB) 1991-ben hozott, precedensértékű határozata ugyanis azt tartalmazza: a polgári törvénykönyv alapján kivételes helyzetekben a törvényhozás módosíthatja a magánfelek szerződéseit. Kivételesnek a helyzet akkor tekinthető, ha a szerződéskötést követően beállott körülmények miatt a megállapodás valamelyik fél lényeges jogos érdekét sérti, a változás nem volt előre látható, a kockázat meghaladta a szokásos, normális mértéket, és az állami fellépés közérdekű, hiszen tömeges társadalmi igényt elégít ki.

Az Alkotmánybíróság hajdan részletezte azt is, milyen változást tekint akkora horderejűnek, amelyik megalapozhatja, hogy a jogalkotók összhangba hozzák a két régi  alapvető jogelvet: a szerződés tiszteletben tartását (pacta sunt servanda) és a körülmények módosító erejét (clausula rebus sic stantibus). A határozat szerint ilyen lehet a jelentős gazdasági, esetleg politikai, pénzügyi és egyéb társadalmi átalakulás, például a háború, a válság vagy a szokatlanul nagy infláció. Ezek ugyanis olyan előre nem látható tényezők, amelyek – különösen a hosszú időre szóló jogviszonyokban – lényegesen befolyásolhatják a szerződők helyzetét, a jogok és a kötelezettségek arányát, s valamelyikük számára lehetetlenné tehetik a megállapodás változatlan fenntartását, teljesítését. – Ilyenkor kifejezetten szükséges az állami beavatkozás, a szerződési kötelezettségek megváltoztatása, megszüntetése, a megbomlott egyensúly helyreállítása – szögezték le.

Az AB 1991-es döntése azt is kifejti, hogy a húsz-harminc évre szóló szerződéses kapcsolatokban a résztvevőknek számolniuk kell a szerződéskötéskor hatályos rendelkezésekkel, köztük azzal: a polgári törvénykönyv szerint az előre nem látható, rendkívüli változások indokolttá tehetik, hogy az állam jogszabállyal módosítsa a megállapodások kikötéseit. Az Alkotmánybíróság kitért rá, a hasonló törvényi beavatkozás nem tekinthető visszamenőleges hatályúnak, hiszen alapvetően a még nem teljesített kötelezettségekre vonatkozik.

Végül érdemes felidézni, milyen körülmények között került sor az AB 1991-es határozatára. Az Alkotmánybíróságot a rendszerváltozás után tömegesen keresték meg az érintettek, köztük magánszemélyek, társadalmi szervezetek, szövetkezeti szövetségek, ügyvédi és jogtanácsosi irodák, falu- és lakóközösségek.

Összesen 177 beadványban 1796 ügyfél kérte: a testület semmisítse meg az akkori költségvetési és államháztartási törvényt, mert a szabályokkal az Országgyűlés beleavatkozott a hitelintézet és az ügyfelek között létrejött kapcsolatokba. Azt kifogásolták, hogy a 20-25-30 évre felvett lakáscélú kölcsönük eredeti, általában háromszázalékos kamatát a törvény a hátralévő időre 15 százalékra felemelte. A kedvezményes kamatot addig az állami költségvetés egészítette ki a piaci mértékre, 28-32 százalékra. Amikor a beadványok elutasításával az Alkotmánybíróság pontot tett a vita végére, megjegyezte: az állam felelőssége, hogy jogalkotással beavatkozik-e a szerződéses viszonyokba, az intézkedést azonban az AB mérlegre teheti. A bírák a jogi rendezést 1991-ben közérdekből szükségesnek tekintették.

Párhuzamos egyeztetés. Folyamatos az egyeztetés a Magyar Bankszövetséggel, a tárgyalások érintik a devizaalapú jelzáloghitellel rendelkezők körét is – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a távirati irodának. Varga hozzátette, hogy a tárgyalások nem érintik az autóra,  tartós fogyasztási cikkre felvett hiteleket.

(Szilágyi–Jakubász–Kulcsár)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.