Apró lépésekkel lehet megvalósítani a Rába–Volvo autóbusz-gyártási programot – mondta el lapunk kérdésére Szatmáry Kristóf.
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára szerint az egész magyar gazdaság profitál a kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszerrel bíró Volvo és a többségi állami tulajdonú Rába együttműködéséből: a győri gyártó a minap mutatta be a Renault-val közösen fejlesztett tűzoltóautó prototípusát, és közismert, hogy a Renault Trucks a Volvo csoport tagja. De más előnyök is származhatnak még ebből a kapcsolatból, például hogy a két cég harmadik piacon jelenik meg a közös termékkel.
Lapunk felvetésére, miszerint sokan nem értik, miért örvendetes az, ha svéd fejlesztésű, Lengyelországban összeszerelt buszokat vásárolnak a Volán társaságok, az államtitkár kifejtette: olyan konstrukciót kellett kidolgozni, amely egyszerre felel meg a honi közösségi közlekedés igényeinek, a gyártóipar és a mérnöki kapacitás lehetőségeinek, és nem utolsósorban a hazai és európai uniós közbeszerzési előírásoknak. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy mint XVI. kerületi lakos, teljes mértékben átérzi az Ikarus-örökség megmentéséért küzdők igazát.
Azonban az utóbbi húsz évben többször megkísérelték, hogy összeegyeztessék a hazai autóbuszgyártók és az állami-önkormányzati társaságok érdekeit, de, mondta Szatmáry Kristóf, vagy az ár, vagy a minőség nem volt megfelelő. Az uniós csatlakozás, 2004 óta pedig a döntéshozóknak akár az európai bíróságokon is meg kell tudniuk indokolni, hogy miért ezt vagy azt a terméket választották.
Amikor a jelenlegi kormányzat nekifogott, hogy kidolgozzon egy nemzeti autóbuszgyártó programot, akkor figyelembe kellett vennie, hogy ami a környező országok némelyikében a rendszerváltás utáni években sikerült, vagyis patrióta gazdaságpolitikával, állami megrendelésekkel kinevelni a honi járműgyártó ipart, az a jelenlegi jogi helyzetben nem működik.
Az államtitkár elmondta, ezért választottak olyan piaci alapú konstrukciót, ami kis lépéseken keresztül, de fenntartható módon teszi lehetővé, hogy a még meglévő hazai buszgyártási szakértelmet és kapacitást becsatornázzák.
A magyar járműipari cégek közül a Rába volt az egyetlen, amely szerteágazó nemzetközi jelenléttel és finanszírozási háttérrel rendelkezett, valamint olyan menedzsmenttel, amely képes egyszerre képviselni a cég tulajdonosainak az érdekét, növelni a piaci jelenlétét, és eközben megvalósítani a csatlakozást egy nagy nemzetközi cég gyártási programjához.
Az az állapot, amelyben a Rába szinte teljesen kész Volvo buszokat hoz be és értékesít, átmeneti. Hamarosan elkészül a cég továbbfejlesztett futóműve, amelyet majd beszerelhetnek a Volvo buszokba, és további magyar gyártmányú alkatrészek minősítése is folyik. Ezek révén megvalósul majd a 30 százalékos hazai hozzáadott érték, de ez nem a végcél – hangsúlyozta Szatmáry Kristóf.
A teljes cikk a Magyar Nemzet pénteki lapszámában olvasható.