Idővel válik magyarrá a Volvo busz

Hamarosan már a Rába futóművével szerelik a Volánoknak értékesített svéd járműveket.

2014. 04. 04. 2:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Apró lépésekkel lehet megvalósítani a Rába–Volvo autóbusz-gyártási programot – mondta el lapunk kérdésére Szatmáry Kristóf.

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságszabályozásért felelős államtitkára szerint az egész magyar gazdaság profitál a kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszerrel bíró Volvo és a többségi állami tulajdonú Rába együttműködéséből: a győri gyártó a minap mutatta be a Renault-val közösen fejlesztett tűzoltóautó prototípusát, és közismert, hogy a Renault Trucks a Volvo csoport tagja. De más előnyök is származhatnak még ebből a kapcsolatból, például hogy a két cég harmadik piacon jelenik meg a közös termékkel.

Lapunk felvetésére, miszerint sokan nem értik, miért örvendetes az, ha svéd fejlesztésű, Lengyelországban összeszerelt buszokat vásárolnak a Volán társaságok, az államtitkár kifejtette: olyan konstrukciót kellett kidolgozni, amely egyszerre felel meg a honi közösségi közlekedés igényeinek, a gyártóipar és a mérnöki kapacitás lehetőségeinek, és nem utolsósorban a hazai és európai uniós közbeszerzési előírásoknak. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy mint XVI. kerületi lakos, teljes mértékben átérzi az Ikarus-örökség megmentéséért küzdők igazát.

Azonban az utóbbi húsz évben többször megkísérelték, hogy összeegyeztessék a hazai autóbuszgyártók és az állami-önkormányzati társaságok érdekeit, de, mondta Szatmáry Kristóf, vagy az ár, vagy a minőség nem volt megfelelő. Az uniós csatlakozás, 2004 óta pedig a döntéshozóknak akár az európai bíróságokon is meg kell tudniuk indokolni, hogy miért ezt vagy azt a terméket választották.

Amikor a jelenlegi kormányzat nekifogott, hogy kidolgozzon egy nemzeti autóbuszgyártó programot, akkor figyelembe kellett vennie, hogy ami a környező országok némelyikében a rendszerváltás utáni években sikerült, vagyis patrióta gazdaságpolitikával, állami megrendelésekkel kinevelni a honi járműgyártó ipart, az a jelenlegi jogi helyzetben nem működik.

Az államtitkár elmondta, ezért választottak olyan piaci alapú konstrukciót, ami kis lépéseken keresztül, de fenntartható módon teszi lehetővé, hogy a még meglévő hazai buszgyártási szakértelmet és kapacitást becsatornázzák.

A magyar járműipari cégek közül a Rába volt az egyetlen, amely szerteágazó nemzetközi jelenléttel és finanszírozási háttérrel rendelkezett, valamint olyan menedzsmenttel, amely képes egyszerre képviselni a cég tulajdonosainak az érdekét, növelni a piaci jelenlétét, és eközben megvalósítani a csatlakozást egy nagy nemzetközi cég gyártási programjához.

Az az állapot, amelyben a Rába szinte teljesen kész Volvo buszokat hoz be és értékesít, átmeneti. Hamarosan elkészül a cég továbbfejlesztett futóműve, amelyet majd beszerelhetnek a Volvo buszokba, és további magyar gyártmányú alkatrészek minősítése is folyik. Ezek révén megvalósul majd a 30 százalékos hazai hozzáadott érték, de ez nem a végcél – hangsúlyozta Szatmáry Kristóf.

A teljes cikk a Magyar Nemzet pénteki lapszámában olvasható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.