Bűnügyi eljárást indítottak a Tesco ellen

Egy, a súlyos csalási bűncselekményekre szakosodott hatóság szállt rá a legnagyobb brit kereskedelmi hálózatra.

NT
2014. 10. 29. 22:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A súlyos csalási bűncselekmények felderítésére szakosodott brit nyomozó hatóság (Serious Fraud Office, SFO) szerda este csak az eljárás megindításának tényét jelentette be, hangsúlyozva, hogy több részlettel egyelőre nem szolgálhat.

A Tesco nyilatkozatban közölte, hogy maradéktalanul együttműködik a nyomozó hatósággal.

Ha az SFO bárkit bűnösnek talál a cégnél csalás bűntettében, az 10 évig terjedő szabadságvesztést vonhat maga után, a vállalatra kiszabható pénzbíráságnak pedig nincs felső törvényi határa.

Az ügy előzményeként a Tesco a múlt héten bejelentette, hogy előzetesen kalkulált nagy-britanniai eredményeit összesen 263 millió fonttal (több mint 100 milliárd forinttal) becsülte túl.

Ez ráadásul felfelé korrigált adat, amikor ugyanis a téves eredményszámítás gyanúja a nyár végén először felmerült, még 250 millió fontos eredménytúlbecslésről volt szó. A Deloitte könyvvizsgáló cég által időközben elvégzett vizsgálat feltárta, hogy a Tesco az idei üzleti év első felére kiadott előzetes útmutatásában 118 millió fonttal, a 2013–2014-es pénzügyi év egészére 70 millió fonttal, az azt megelőző évre pedig 75 millió fonttal számolta túl eredményét.

A Deloitte vizsgálatának múlt heti közzététele után Sir Richard Broadbent, a Tesco elnöke bejelentette lemondási szándékát, bár távozásának időpontját nem közölte.

A Tesco szeptember végén indított átfogó vizsgálatot a Deloitte bevonásával annak kiderítésére, hogy miként lehetett ilyen mértékben elnézni a láncolat által a piacnak kiadott legutóbbi előzetes eredménybecslést.

Augusztusban három éven belül a harmadik nyereségfigyelmeztetését adta ki, amelynek nyomán 11 évi mélypontra süllyedt a Tesco-részvények árfolyama, és nem sokkal korábban lemondott az akkori vezérigazgató, Philip Clarke, miután a cég helyzetének javítását célzó, általa elindított egymilliárd fontos fejlesztési program nem hozta a várt eredményeket.

Elemzői vélemények szerint a Tesco elsősorban a diszkontáruházak és az online értékesítés térnyerését szenvedi meg, és problémáit tetézi, hogy lassan reagált e piaci folyamatokra.

A botrány kirobbanása miatt szeptemberről múlt hétre halasztott eredménybeszámolójában a cég közölte, hogy az augusztussal zárult félévben az összes tételt tartalmazó adózás előtti eredménye 91,9 százalékkal, 112 millió fontra (44 milliárd forintra) zuhant változatlan területű eladótérre számolva.

Magyarországon egyre érdekesebb adatok derülnek ki a legnagyobb kereskedelmi vállalatként jegyzett Tesco Globál Áruházak Zrt. magyar munkavállalóinak foglalkoztatásáról. A brit anyavállalatú társaság a Magyar Nemzettel nemrégiben azt közölte, jelenleg 23 500 alkalmazottat jegyeznek. Ám a cég honlapján is elérhető korábbi sajtónyilatkozatokban ettől eltérő számok szerepelnek. Úgy tűnik, a valóságban ma több ezerrel kevesebben dolgoznak a Tescónál, mint két évvel ezelőtt, amikor a multivállalat stratégiai együttműködési megállapodást kötött a magyar kormánnyal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.