Elegük lett a Tesco beszállítóinak

A multinacionális vállalat kiszolgáltatott helyzetben lévő partnereit sarcolja a londoni központban elrendelt spórolás jegyében.

2015. 03. 25. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Keménykedik a Tesco a magyarországi partnereivel. Londoni utasításra megemelték azokat az évek óta szedett sarcokat, amelyeket a különféle termékek, szolgáltatások beszállítói fizetnek a cégnek. A Magyar Nemzetnek a brit anyavállalatú multinacionális áruházlánc egyik jelenlegi beszállítója elmondta: a központi utasításra elrendelt spórolás jegyében önkényesen módosítanak a vállalkozói szerződéseken, s amennyiben a partnerek nem fogadják el az új szabályokat, „kilistázzák” őket az áruházból.

– Úgynevezett felajánlás címén az éves nettó forgalmunk meghatározott százalékát visszatartja a lánc, mégpedig úgy, hogy arról a beszállítói szerződésekben szó sem esik.

Ezekről a díjakról semmilyen bizonylatot nem ad a társaság, helyette nekünk kell úgynevezett jóváíró, mínuszos számlát adni, amelynek összegét levonják a szerződés szerint járó díjból – vázolta a vállalkozó. Mint mondta, ennek a rabat néven szedett sarcnak az összege éves szinten több millió forint, amit minden egyes beszállítótól elvárnak, különben elveszítik a tescós megrendelésüket.

– Minimális haszonnal dolgozunk. A Tescónál jellemző 45 napos fizetési határidő miatt egyébként is kiszolgáltatott helyzetben vagyunk, azonban a lánc rendszeresen előáll olyan kifogásokkal, újabb és újabb feltételekkel, amelyekre hivatkozva cégtől függően havonta százezres nagyságrendben tartanak vissza vagy fizettetnek be pénzeket – közölte a beszállító. Megjegyezte: a Tescónál a legapróbb részletekig beleszólnak a beszállítók működésébe, s szinte mindig találnak kivetnivalót, amiért kötbért rónak ki, valamint azonnali levonás jár a megállapodott díjból.

– A januári átszervezések és az áruházbezárások óta tovább romlott a beszállítók helyzete. A piaci erőfölényével visszaélő Tesco eddig is szedett különféle hozzájárulásokat a vállalkozásoktól, hogy termékeik, szolgáltatásaik bekerüljenek az áruházba, illetőleg a kínálatban maradjanak. Azonban a londoni központ utasítására globálisan elrendelt költségmegtakarítás jegyében úgy érzékeljük, rajtunk hajtják be a multicég immár nyilvánvaló veszteségeit – summázta a magyar vállalkozó. Megjegyezte, többen azt fontolgatják, a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordulnak, hogy hatósági eljárással derüljön fény a visszaélésekre. Ebben az Auchan áruházláncra a napokban kirótt, drasztikusan magas versenyhatósági bírság példája is iránymutató lehet. A GVH hétfőn hozta nyilvánosságra, hogy több mint egymilliárd forintos bírságot szabott ki az Auchan Magyarország Kft.-re, mert a társaság visszaélt jelentős piaci erejével. A versenyhivatal tájékoztatása szerint az áruházlánc megsértette a kereskedelmi törvényt, amikor utólagos árkedvezmény-támogatás címén, egyoldalúan díjat számított fel beszállítóinak, hogy termékeik bekerülhessenek az Auchan árukészletébe.

– Ennek az ügynek az előzménye az a Spar üzletláncra kirótt 50 millió forintos büntetés, amelyről 2012-ben döntött a hivatal hasonló okok miatt. A precedensértékű eljárás után a többi vállalatnak látnia kellett, hogy a kereskedelmi törvény ide vonatkozó szabályaiba ütköző gyakorlat jogszerűtlen. Az Auchannál ennek figyelmen kívül hagyása súlyosbító körülmény volt – mondta kérdésünkre Basa Andrea, a GVH szóvivője. Hozzátette, a hivatal a nem élelmiszer- termékek esetében vizsgálódhat, az ételek, italok gyártói, beszállítói a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnál kezdeményezhetnek eljárást. Megtudtuk, a GVH-nál jelenleg nincsen folyamatban hasonló vizsgálat valamely multinacionális áruházlánc kapcsán, azonban amennyiben egy érintett beszállító bejelentéssel vagy panasszal él, a hivatal megvizsgálja, hogy szükséges-e a versenyfelügyeleti eljárás indítása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.