Bár a közelmúltban több olyan nyilatkozat is megjelent, amely a vasárnapi zárva tartás üzletek, vendéglátóhelyek és hotelek forgalmára gyakorolt jótékony vagy káros hatásáról szólt, úgy tűnik, egyértelműen kijelenteni még semmit sem lehet. Mindenesetre – a józan ész sugallata mellett – a Magyar Nemzet Online-nak nyilatkozó iparági szakértők szinte egybehangzóan állítják, hogy forgalomnövekedésre összességében nem számíthatunk a kereskedelemben csak azért, mert hetente egy nappal kevesebbszer vásárolhatunk. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss számai szerint ugyan jól teljesített a szektor márciusban (akkor vezették be a szabad vasárnapot), de a 6,5 százalékos növekedés egyáltalán nem kiugró, szépen beleillik a hosszabb távú trendbe. És nem ez az egyetlen oka annak, hogy a mostani számok alapján komoly megállapításokat még nem lehet tenni.
„A szabályváltozás utáni időszak számaiból azért sem lehet érdemi következtetéseket levonni, mert jelenleg nem állnak rendelkezésre teljes körű adatok” – szögezi le Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Mint mondja, a sajtóban közölt, online pénztárgépekről szóló adatsor nem megfelelő, hiszen az áprilisnak csak két hétvégéjét tartalmazza, ráadásul benne volt a húsvéti is. Az igazi az lesz, amikor már ismert lesz a teljes múlt havi adatsor. Az áprilisi mellett a márciusi statisztika is csalóka, hiszen az a hónap a 15-ei változás miatt eleve tört volt.
A főtitkár szerint a kereskedők visszajelzései vegyesek: sokan panaszkodnak, viszont vannak olyan kisboltok, amelyek vasárnapi forgalma valóban nőtt. Az viszont kérdés, hogy ezeknek az összkereskedelemben mekkora a súlyuk. Vámos nem lepődik meg azon, hogy a változás óta a hétköznapokon érezhetően megnövekedett a vásárlási kedv, mint mondja, ez természetes átrendeződés, lehetett rá számítani. Véleménye szerint a bevásárlóközpontok kis üzletei azok, amelyek a vasárnapi zárva tartással nagyon rosszul jártak.
Ezen a véleményen van Prosits Attila, a Westend igazgatója is. Mint mondja, plázájuk 400 üzletéből valamivel több mint 80 tart nyitva vasárnap, de tapasztalataik nem túl jók. „Nem nagyon kapunk tőlük pozitív visszajelzést, aminek oka az, hogy az elmúlt vasárnapok látogatottsága gyakorlatilag a korábbi állami ünnepekének felelt meg, ami a Westend esetében napi 24 ezer fő. Viszont a kereskedők ahhoz szoktak hozzá, hogy az állami ünnepek miatt öt alacsony forgalmú napjuk van egy évben, nem pedig ahhoz, hogy közel ötven. Egyszerűen nem erre készültek az üzleti tervek” – mondja az igazgató. Hozzáteszi, hogy emellett vannak olyan magyar üzlet- és cégtulajdonosok is, akik azt mondják, nem azért dolgoztak egy fél életen át, hogy eldöntsék: miután több üzletük is lett, melyikbe állnak be vasárnaponként eladónak. Összességében tehát épp azok a cégek kerültek hátrányba, amelyeket az új szabályozás támogatni kívánt: a hazai kis- és középvállalkozások – mondta Prosits.