Közel hatezer ügyben fordultak a fogyasztók, lakásszövetkezetek, társasházak, vállalkozások és civil szerveztek a Budapesti Békéltető Testülethez (BBT) az elmúlt másfél évben. Ez a szám a jövőben tovább emelkedhet, mivel épp egy hete fogadta el a parlament a fogyasztóvédelmi törvény módosítását. A jogszabály alapján a vállalkozások együttműködési kötelezettsége szigorodik, kötelesek lesznek megjelenni a békéltető testület előtt, ellenkező esetben fogyasztóvédelmi bírságra számíthatnak. A módosításra azért is volt szükség, mert az internet hatására megváltoztak a vásárlási szokások, hiszen egy 2013-as felmérés szerint 3,5 millió magyar vásárolt már az internetről, és több mint tíz százalék szeretett volna elállni a korábban megkötött szerződéstől, vagyis akadtak problémái az online vásárlás során. Az új szabályok szerint ha egy magyar fogyasztó online vásárolt árut vagy vett igénybe szolgáltatást az Európai Unió bármely tagállamából, akkor a BBT kizárólagos illetékességgel lesz jogosult eljárni a konkrét vitában.
A fővárosi békéltető testület elnöke, Baranovszky György szerint a fogyasztóvédelmi jogszabályok változása nyomán több egyezség születhet a jövőben, főleg, ha a bepanaszolt vállalkozásoknak kötelező lesz személyesen megjelenniük a meghallgatáson. – Már most is egyre több fogyasztó fordul a Budapesti Békéltető Testülethez, az idén az első fél évben mintegy 20 százalékkal, 2164-re nőtt a fogyasztóvédelem alternatív vitarendezési fórumához beérkezett megkeresések száma az előző év azonos időszakához képest – közölte Baranovszky György. Az első fél évben lezárt 1758 ügy negyven százaléka egyezséggel végződött, az ajánlások 71 százalékát önként teljesítették a cégek, ez utóbbival több mint kétszáz ügy rendeződött. (Az ajánlások azokat az ügyeket jelentik, ahol a fogyasztó igaza bizonyosodott be, de nem születhetett kötelező erejű döntés a cégre nézve.)
Annak ellenére, hogy jól látszik a megegyezésre való törekvés, az első fél évben 25 békéltető testületi ügy esetében kellett jelezni a fogyasztóvédelmi hatóságnak a válaszirat-küldési kötelezettség megsértését. Baranovszky György kiemelte, hogy továbbra is a kereskedelem, illetve az egyéb szolgáltatási ügyekben érkezik a legtöbb megkeresés a testülethez.