– Súlyos kétségek merültek fel a korábban még elitklubnak számító euróövezet sikerességével kapcsolatban, ami leglátványosabban a görög tragikomédiában öltött formát. Újabb illúzióval lettünk szegényebbek?
– Nem egyetlen tagállammal, hanem az euróövezet alapjaival vannak gondok, a görögök válsága erre világított rá. A problémát ismét csak átmenetileg oldották meg a harmadik mentőcsomaggal, mert a mostani feltételekben is a megszorítások dominálnak a komoly, hosszú távú szerkezeti reformok helyett. Görögországnak soha nem volt versenyképes exportszektora, az euró bevezetése óta a külkereskedelmi mérlege tovább romlott. Az új mentőcsomaggal a körülbelül 400 milliárd euróra rúgó, brutális külső adósság törlesztéséhez szükséges stabil nettó export előállítására nem lesz képes az ország. Így borítékolhatók az újabb és újabb görög adósságválságok. Az euró, mint közös valuta, csak kívülről rugalmas, lebegő árfolyamú, belülről fix árfolyamokkal működik, ami Athén számára hozzávetőleg 25-30 százalékos árfolyamhátrányt jelent a „görög” euró tényleges felértékelődése miatt. Mivel az euróövezetben az egyes országoknak nincs önálló monetáris politikájuk, ezért a görögök sem tudnak a leértékelés eszközével élni, amit korábban a periféria államai sikerrel alkalmaztak az export élénkítése céljából. A valutaleértékelést ugyan pótolhatná az úgynevezett belső leértékelés, ami gyakorlatilag a bérek tartós csökkentését jelenti, ez azonban hosszú távon politikailag lehetetlen eszköz az export élénkítésére.
– Az euró 15 éves történetének egy lehangoló fejezeténél tartunk: stagnáló gazdasági fejlődés, magas munkanélküliség, kétsebességűvé vált, egyre nagyobb különbségeket felmutató Európa. Hol hibázhattak az euróövezet alapítói, hogy a kezdeti reményektől ide jutottunk?
– Korán és előkészítetlenül vezették be az eurót, mondhatnánk úgy is, hogy a kocsit fogták a lovak elé. Nem vették kellően figyelembe az országok közötti hatalmas fejlettségi és versenyképességi különbségeket, hiszen Németország nyilvánvalóan akkor sem volt egy súlycsoportban Görögországgal. A csatlakozás utáni időkre nem írták elő több olyan gazdasági mutató rendszeres figyelését és szigorú betartását, amelyé – ma már látjuk – kulcsfontosságú lett volna. A maastrichti feltételek – különösen a háromszázalékos költségvetési hiányra és a 60 százalékos államadósság/GDP-arányra vonatkozó plafonok – nem bizonyultak elegendőnek, főleg úgy nem, hogy be sem tartatták őket. Az eredetileg a kiváltságosoknak fenntartott „szuperklub” ezért ma már sokkal kevésbé tűnik vonzónak. Nem véletlen, hogy a csehek, a lengyelek és mi, magyarok sem sürgetjük a belépést. Az euró első 15 évének mérlegét megvonva lesújtó képet kapunk: a 2000-től 2014-ig tartó szakaszban az éves gazdasági növekedés 0,3 százalék volt az övezetben, ami jóval szerényebb, mint a valutaunió előtti időkben. A makrogazdasági célok közül az egyik legfontosabb a munkanélküliség csökkentése lett volna, ám itt is látványos a kudarc. Ma 11 százalékos az állástalanok aránya, a fiatalok körében ennek duplája. Ha ezt egybevetjük azzal, hogy a közös valuta előtt átlagosan hét százalék körül alakult a munkanélküliség az alapító országokban, akkor jelentős visszalépést látunk. A külkereskedelmi viszonyok alakulásáról még az euróbevezetés előtt szimulációs előrejelzést kellett volna készíteni, és megnézni, előreláthatólag hol lesznek az előnyök, és hol a hátrányok, és miként lehet elkerülni, hogy olyan tarthatatlan külkereskedelmi mérlegek alakuljanak ki a valutaunión belül, mint manapság.