Két és fél órás meddő vitát hozott tegnap délután a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. beadványának első tárgyalása. A tét óriási, hiszen hamis adatközlés miatt három évre tiltották el a közbeszerzési pályázatoktól a vállalatot, amely kezdeményezte, hogy az elsőfokú bíróság vizsgálja felül a korábbi, szerintük jogsértő közigazgatási határozatot, és semmisítse meg. Így a szóban forgó ítéletet hozó Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) itt már alperesként érintett a felperes építőipari cég mellett. Az első tárgyalási nap meglepően nagy érdeklődést hozott, a szokásoktól eltérően a tanács egyesével regisztrálta a sajtó képviselőit a hallgatóság soraiban.
A mostani tárgyalás szálai július 17-ig nyúlnak vissza, a KDB ekkor utasította el a Közgép jogorvoslati kérelmét: e szerint a cég Győr-Gönyű kikötőfejlesztésre tett ajánlata hiába volt a legolcsóbb, kizárták, mert az abban megjelölt Szása II és Szása III hajók nem feleltek meg az előírt paramétereknek. A tegnapi tárgyaláson az iratismertetést követően Hankó Ferenc bíró felhívta a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó társaság figyelmét: a hajók méretének tisztázása, egyúttal a hamis adatközlés cáfolata a felperest terheli. Az útépítő cég ügyvédei az ülésen egyértelművé tették: az ajánlatkérő Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság önkényes számításai szakmailag és jogilag sem állták meg a helyüket.
A szerb minisztérium tájékoztatásán alapuló álláspontjuk szerint a hajók méretét csak és kizárólag a hajóbizonyítványban szereplő adatok alapján lehet meghatározni. E szerint a Szása II és III területe is nagyobb a kért 500 négyzetméternél, előbbié 502,66, utóbbié pedig 508,76 négyzetméter, nem pedig 452,67 és 467 a rámpák figyelembevétele nélkül. A Közgép képviselői nyomatékosították, ez nem a laterális felület, hanem a vízszintes felület metszete, minden olyan területet tartalmaz, amely lehetővé teszi a munkavégzést. Mindezt igazságügyi szakértővel is alá tudja támasztani a vállalat, a bíróság azonban erre a véleményre nem tekint bizonyítékként. A vízügyiek által bemutatott rajzok a Közgép szerint általános tervrajzok voltak, a származásuk is bizonytalan, így nem hitelt érdemlők. Arról nem is beszélve, hogy az ajánlatkérő a szerb hatóságoktól a zárt kabin adatait kérte ki, nem pedig a fedélzetét.