Késik a Közgép visszatérése

Egyelőre nem indulhat közbeszerzési pályázatokon az építőipari vállalat.

Gyöngyösi Balázs
2015. 10. 02. 4:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két és fél órás meddő vitát hozott tegnap délután a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. beadványának első tárgyalása. A tét óriási, hiszen hamis adatközlés miatt három évre tiltották el a közbeszerzési pályázatoktól a vállalatot, amely kezdeményezte, hogy az elsőfokú bíróság vizsgálja felül a korábbi, szerintük jogsértő közigazgatási határozatot, és semmisítse meg. Így a szóban forgó ítéletet hozó Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) itt már alperesként érintett a felperes építőipari cég mellett. Az első tárgyalási nap meglepően nagy érdeklődést hozott, a szokásoktól eltérően a tanács egyesével regisztrálta a sajtó képviselőit a hallgatóság soraiban.

A mostani tárgyalás szálai július 17-ig nyúlnak vissza, a KDB ekkor utasította el a Közgép jogorvoslati kérelmét: e szerint a cég Győr-Gönyű kikötőfejlesztésre tett ajánlata hiába volt a legolcsóbb, kizárták, mert az abban megjelölt Szása II és Szása III hajók nem feleltek meg az előírt paramétereknek. A tegnapi tárgyaláson az iratismertetést követően Hankó Ferenc bíró felhívta a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó társaság figyelmét: a hajók méretének tisztázása, egyúttal a hamis adatközlés cáfolata a felperest terheli. Az útépítő cég ügyvédei az ülésen egyértelművé tették: az ajánlatkérő Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság önkényes számításai szakmailag és jogilag sem állták meg a helyüket.

A szerb minisztérium tájékoztatásán alapuló álláspontjuk szerint a hajók méretét csak és kizárólag a hajóbizonyítványban szereplő adatok alapján lehet meghatározni. E szerint a Szása II és III területe is nagyobb a kért 500 négyzetméternél, előbbié 502,66, utóbbié pedig 508,76 négyzetméter, nem pedig 452,67 és 467 a rámpák figyelembevétele nélkül. A Közgép képviselői nyomatékosították, ez nem a laterális felület, hanem a vízszintes felület metszete, minden olyan területet tartalmaz, amely lehetővé teszi a munkavégzést. Mindezt igazságügyi szakértővel is alá tudja támasztani a vállalat, a bíróság azonban erre a véleményre nem tekint bizonyítékként. A vízügyiek által bemutatott rajzok a Közgép szerint általános tervrajzok voltak, a származásuk is bizonytalan, így nem hitelt érdemlők. Arról nem is beszélve, hogy az ajánlatkérő a szerb hatóságoktól a zárt kabin adatait kérte ki, nem pedig a fedélzetét.

A folyamatos megszakítások miatt hosszúra nyúló előadásokat hallva úgy tűnt, a három évre partvonalon túlra állított építő- és fémszerkezetgyártó társaságnak nem is az alperes, a lesújtó határozatot hozó Közbeszerzési Döntőbizottság az igazi „ellenfele”, hanem maga a bíróság. A testület ugyanis sokadik nekifutásra sem engedélyezte, hogy a cég képviselői az írásbeli beadványon túl néhány fontos összefüggésre szóban is felhívják a figyelmet. A szakértői vélemény figyelmen kívül hagyása után szinte már váratlan fejlemény volt, hogy a tanács engedélyt adott a Közgép által kért tanúmeghallgatásnak. A KDB képviselője ennek az elutasítását indítványozta, sikertelenül. A vállalat közbeszerzési igazgatója azonban már csak a következő tárgyalási napon válaszolhat a kérdésekre, a kitűzött dátum szerint november 26-án. A bíróság október 30-ig fogad el újabb írásbeli beadványt, a bizonyítási indítványokat pedig nyolc napon belül kell megküldeni.

Abból, hogy a nyári ítélkezési szünet után meglepően korán tárgyalta a Közgép-ügyet a bíróság, sokan azt a közvetítést vonták le, hogy az építőipari cég a vártnál hamarabb is visszatérhet a közbeszerzési ringbe. Bár jogilag az a verzió is lehetséges lett volna, hogy még a jogerős ítélet előtt felfüggeszti a kizárást a testület, valószínűbb, hogy sokáig húzódik még a per a Közbeszerzési Döntőbizottsággal. A november 26-i tárgyalási időpont érdekessége, hogy addigra életbe lép a november 1-jétől hatályos új közbeszerzési törvény, amelynek lényege, hogy már nem a legalacsonyabb ár a legfontosabb kiválasztási szempont. Egyesek szerint ez nem a versenyt növeli, hanem a korrupciót. Az utóbbi időben Simicska cége gyakran akkor is hoppon maradt, ha mindenki alá ígért, a gönyüi beruházást is a legkevesebbért, 6,7 milliárd forintért vállalta volna a Kötiviép’B-vel. Összehasonlításképpen az A-Híd – Swietelsky Vasúttechnika – Mészáros és Mészáros Kft. konzorcium 6,9 milliárdos ajánlatot tett, a Strabag–MML: 7,1 milliárd, a Duna Aszfalt pedig 7,3 milliárd forintért vállalta a munkát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.