Fónagy sem tartja jónak a taxizás hatósági árazását

Az államtitkár szerint sosem merült fel igazán, hogy egy cégbe legyen integrálva a MÁV és a Volán.

MNO
2016. 02. 25. 14:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többször hosszan tárgyalt a kormány az Uberrel, de nem igazodtak a jogszabályokhoz, hanem az azok „be nem tartásából fakadó versenyelőnyükkel élve elkezdtek egyre terjeszkedni” – jelentette ki Fónagy János fejlesztési államtitkár az Indexnek adott interjújában. A politikus felidézte azt is, hogy a taxisok ezek után ismét tiltakoztak, az uberesek NAV-ellenőrzésekor pedig ki is derült, hogy nem felelnek meg a szabályoknak. Ugyanakkor Fónagy szerint nem a rendszer a hibás, és szükség van az Uber korszerű technikai megoldásainak alkalmazására. A probléma szerinte inkább az, hogy bejött a cég az országba és semmibe vette a magyar szabályokat is.

Az államtitkár leszögezte, hogy ha nincs fix ár a taxizásnál, az Uber akkor sem tartja be a szabályokat, nem fizet adót, sem azokat az egyéb költségeket, amiket a taxisoknak kell. Azzal a felvetéssel viszont nem szállt vitába Fónagy, hogy mindenkinek jobb lenne az árverseny. „A verseny szempontjából én sem tartom jónak a hatósági árat. Azt is érdemes persze megfontolni, hogy a taxis szabályok nemrég változtak, és a szabályozásnak érdemes stabilnak lennie” – mondta. Szerinte viszont a jelenlegi helyzetnél mindenképp jobb lenne, ha az Ubernél is lenne utasbiztosítás.

Fónagy reagált azon korábbi mondataira is, miszerint a sikeres országokat a kipróbált emberek mögötti érzelmi egység vitte előre a verseny helyett. „Az ózdi kohászatnál dolgoztam, végigéltem, hogy nem egyenlő feltételekkel engedtek be szereplőket, és három megye ment tönkre, a kétszáz éves munkakultúráról nem is beszélve. Nincs reménytelenebb verseny a szabályokra fütyülő álversenynél, és ez a helyzet most a taxisoknál” – jelentette ki.

Az államtitkár nyilatkozott a MÁV–Volán-összehangolásról is. Mint mondta: „azon vagyunk, hogy minél előbb létrejöjjön a teljesen egységes díjszabás és az egységes menetrend. Vitézy Dávid arról írt egy dolgozatot, hogy például az utastájékoztató rendszert vagy a fővároshoz hasonlóan a jegyrendszert hogyan lehet célszerűen egységesíteni. Hasznosítani is fogjuk.” Közlése szerint a HÉV-ek átvétele után azt még június végéig megoldják, hogy a főváros és az agglomeráció jegyrendszere egységes legyen. Az viszont szerinte komolyan igazán sosem merült fel, hogy egy szervezetbe legyen integrálva a Volán és a MÁV.

Fónagy tömören magyarázta az Indexnek azt is, miért tapasztalhatók változások a közbeszerzéseknél, azok győzteseinél: „változik a világ”. A különböző szereplők helyzetbe kerülése kapcsán kijelentette, nem tartja ördögtől valónak, ha „ne adj\' isten, egy baloldali kormány alatt egy baloldali párthoz kötődő ember lesz a magyar műtrágyagyártás sokszoros milliárdosa, és ellátja egyébként fél Európát”.

„2000 környékén pont a közbeszerzések miatt elküldtek engem is Bajorországba, hogy megtanuljuk az uniós csatlakozás előtt a jó módszertanokat. Akkor megkérdeztem a bajor közlekedési minisztert, hogy hogy csinálják, hogy mindig bajor vállalat nyeri az útépítési közbeszerzéseket. Visszakérdezett, mert nem értette a kérdést, hogy miért, kinek kellene nyernie. Bajor pénzből bajor utakat építettek bajorok, a világon mindenhol így megy ez” – ecsetelte Fónagy.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.