Olaszországba készül a Starbucks

Itt a világvége: az amerikai műanyag kávézó a kapucsínó „őshazáját” veszi ostrom alá.

VZ
2016. 02. 29. 6:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A lépés azért is szimbolikus, mert az amerikai kávéóriás vezérigazgatója, Howard Schultz a nyolcvanas években éppen milánói és veronai látogatása során döntött úgy, hogy az olasz eszpresszót meghonosítja Amerikában is – írta meg a The Guardian. Az elképzelés működött, olyannyira, hogy a Starbucks most visszatért az eszpresszó szülőhazájába, hogy a kávé népének adjon el kávét.

Minden héten 90 millió ember látogat el a Starbucksba – emlékeztet Schultz a The New York Times cikkében, amely szintén a kávézólánc lépését elemzi. A vállalatóriás eddig 70 országban nyitott üzleteket, ugyanakkor nem az európai piac volt eddig a legsikeresebb: a cég 17 éve érkezett meg Nagy-Britanniába, és mostanra 2400 üzlete van Európában, a Közel-Keleten és Afrikában – ez impozáns szám, de az összes kávézójának mindössze a tíz százaléka.

Ugyanakkor bár Kínában az idén 500 Starbucks nyílik, Schultzék mégis kiemelt figyelmet fordítanak a kicsi milánói enklávéra.

– Nagyon kevés piac van, amellyel ennyire bensőséges viszonyban lennék – mondta a vezérigazgató, aki a bejelentésre éppen a milánói divathét idején kerített sort. Hozzátette: „alázattal és tisztelettel” készülnek a nyitásra. A milánói kávézó tulajdonosának, a Percassi vállalatcsoportnak az elnöke, Antonio Percassi is úgy nyilatkozott: tudja, hogy kivételes kihívás elé néz.

Olaszország egyébként is különösen nagy kihívást jelenthet az amerikai óriásnak: a kávé őshazájában már eleve nagy a verseny az eszpresszók és a kapucsínók terén. Azzal ráadásul Schultz is tisztában van, hogy Olaszországban egy eszpresszó egy euróba vagy még kevesebbe kerül, ami jóval olcsóbb a Starbucks feketéinél. Inkább a minőséggel, az újszerűséggel és az ingyenwifivel operálhatnak.

Kérdés, elég lesz-e ez a sikerhez egy olyan országban, ahol sokan értelmezhetetlennek tartják majd az európaitól eltérő kávékultúrát.

„Talán a fiatalok érdekesnek találják majd – vélekedett Orlando Chiari, a Camparino kávézó 82 éves tulajdonosa, akinek százéves üzletébe naponta 1500 vendég érkezik –, de nem hiszem, hogy igazán labdába rúghatnának Olaszországban. Mi imádjuk a kávét, az amerikaiak meg óriási bögréből isszák – ez két teljesen más kultúra” – tette hozzá.

Igaz, a legtöbb ilyen hely arra van berendezkedve, hogy az ember csak beugorjon meginni egy gyors eszpresszót, míg a Starbucks üzleteit a vendégek hosszasabb tartózkodására, baráti találkozókra, munkára tervezték: egy kávé ára valójában mobiliroda-bérleti díj is, hiszen ennyiért megválthatjuk a jogunkat arra, hogy laptopunkkal az asztalhoz telepedjünk, és az ingyenes internettel addig intézzük ügyeinket, amíg jólesik.

Az Amerikában egyébként igencsak népszerű Starbucks másutt nem tudott ekkora sikereket elérni: Nagy-Britanniában 17 évbe telt, mire nyereséges lett, Ausztráliában 2008-ban az üzletei többségének bezárására kényszerült. A vállalat szerint a legnagyobb USA-n kívüli piaca Kína lesz, ahol 2019-ig 3400 kávézót tervez nyitni. Magyarországon a Starbucks egyébként 2010 júniusában jelent meg, első üzletét a budapesti WestEnd City Center Bevásárlóközpontban nyitotta; ma éppen tizenkét egysége van, kivétel nélkül a fővárosban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.