Időutazás a MÁV-val

Botrányos színvonalú a nemzetközi jegyértékesítés.

Bodacz Péter
2016. 03. 22. 15:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a MÁV-nál gőzerővel dolgoznak az új jegyértékesítési rendszer bevezetésén, és forrásból sincs hiány, a jelek szerint még nem kell a hosszú soroktól és a kézzel kitöltött menetjegyektől elbúcsúznia a külföldi vonatútra készülő utasoknak. A vasúttársaságot azt követően kerestük meg a nemzetközi jegyek értékesítése miatt, hogy lapunk munkatársa azt tapasztalta, hétköznap kora este Budapest viszonylagos belvárosában csak a Keleti pályaudvari nemzetközi pénztár fogadja a jegyvásárlókat. Ráadásul különösebb segítséget az sem jelent, hogy bizonyos úti célok esetében már interneten is vásárolhatunk jegyet, hiszen a MÁV rendszere finoman szólva nem felhasználóbarát: az online jegyeket otthon nem, csak a terminálokon felállított automatáknál lehet kinyomtatni. Ráadásul a széles körben elterjedt, arra alkalmas informatikai rendszerrel az okoskészülékek kijelzőjéről is leolvasható QR-kód – amelyet ma már számos európai vasút-, busz- és légitársaság használ, de az online vásárolt színházjegyeknél is ezt az azonosítót alkalmazzák – a MÁV számára ismeretlen.

A MÁV kommunikációs igazgatósága megkeresésünkre arról tájékoztatott, hogy olyan új jegyértékesítési rendszer bevezetésén dolgoznak, amely a legmodernebb fizetési módokat is támogatja. A cél az, hogy az utasok akár a vasúti kocsik fedélzetén is fizethessenek majd bankkártyával, a pénztárakban pedig egyszerűsödjön a számlakiadás, valamint elektronikusan és akár otthonról is intézhető legyen a jegyváltás a nemzetközi vonatokra. A rendszert már tesztelik, s várhatóan 2016 első fél évében terjesztik ki a személyszállító vasútvállalat országos hálózatára. A fejlesztéshez szükséges 3,5 milliárd forintos forrást részben az unió kohéziós alapja biztosítja.

A nemzetközi utasoknak azonban várniuk kell, mivel a fejlesztés a belföldi pénztári infrastruktúrára vonatkozik, a nemzetközi pénztáraknál csak később látnak munkához. A vasúttársaság azt nem közölte, hogy a jelenlegi, hosszú percek alatt kiállítható menetjegyekkel meddig teszik próbára az utazóközönség türelmét. A MÁV emellett a fejlődés jeleként értékeli, hogy az osztrák ÖBB rendszerében online vásárolt, otthon kinyomtatott jegyeket már elfogadják a magyar kalauzok is. – Általánosságban elmondható, hogy nemzetközi utazásoknál az utasoknak még szigorú biztonsági szabályok szerint gyártott papíralapú menetjeggyel kell rendelkezniük. A technika és az utasigények változásával a papíralapot kiváltó egyéb jegyváltási lehetőségek a jövőben egyre nagyobb igényként fogalmazódnak meg – közölte a társaság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.