A Rubik-kocka jövője a tét

A népszerű logikai játék sorsa az Európai Unió Bíróságán dőlhet el.

Gyöngyösi Balázs
2016. 05. 25. 5:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamarosan pont kerülhet az egy évtizede húzódó jogi vitára a Rubik-kockával kapcsolatos nemzetközi perben. Ma ismertetik ugyanis azt a főtanácsnoki indítványt, amely eldöntheti az uniós védjegy kérdését a háromdimenziós logikai játékról, amelyet Rubik Ernő talált fel még 1974-ben. A bűvös kocka lényegében feltalálása óta folyamatosan küzdött a hamisítványokkal, mert mint találmányt külföldön nem védették le. Erre akkoriban az volt a magyarázat, hogy sok esetben drága lett volna az országonkénti szabadalmazás. Ráadásul arra sem gondolt senki, hogy dizájnoltalmat is lehetett volna kérni. Mindezek alapján szakértők kész csodának tartják, hogy a világban mégis Magyarországhoz kötik ezt a játékot. A Rubik-kocka jogai ma már a brit Seven Towns Ltd.-nél vannak, amely 1999-ben jegyeztette be rá a védjegyet.

A mostani nemzetközi per előzménye, hogy 2014. november 25-én a luxembourgi testület törvényszéke úgy döntött: bejegyezhető uniós védjegyként a Rubik-kocka formája. Ezt azonban a német Simba Toys GmbH & Co. KG megtámadta, arra hivatkozva, hogy a kocka, miután elforgatható, olyan műszaki megoldást tartalmaz, amely miatt csak szabadalomként kaphat oltalmat, védjegyként nem. Ennek jelentősége az, hogy a védjegyjogosultak határozatlan ideig megakadályozhatják a védjegyükkel megegyező vagy hasonló formájú termékek engedélyük nélküli forgalomba hozatalát. Hozzá kell tenni, hogy a Simba éveken át Európa-szerte engedély nélkül árult Rubik-kockákat. Tavalyelőtti döntésével azonban a luxemburgi törvényszék elutasította a Simba Toys keresetét, ami ellen két hónapig lehetett fellebbezni, és a német játékgyártó élt is ezzel a lehetőséggel.

Az iránymutató indítvánnyal kapcsolatban lapunk megkereste a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalát (SZTNH), mi az álláspontjuk az ügyben. A hivatal részéről azt közölték, nagy érdeklődéssel várják az Európai Unió Bíróságának döntését, amely lezárja a majd tíz éve húzódó jogvitát, a luxembourgi határozat megszületése előtt azonban nem szerencsés találgatásokba bocsátkozni. A védjegyfőosztály információira hivatkozva a hivatal felidézte, hogy a Simba Toys kontra Belső Piaci Harmonizációs Hivatal (OHIM) ügyben az Európai Unió Törvényszéke elutasította az OHIM védjegytörlési kérelmet elutasító határozatával szemben benyújtott Simba-keresetet. A törvényszék hangsúlyozta, a védjegy nem jelenti azt, hogy más cégek ne gyárthatnának elforgatható, háromdimenziós játékokat, a bejegyzés kizárólag az oldalukon rácsszerkezettel bíró, kocka formájú termékekre vonatkozik. A testület egyúttal megállapította, hogy a védjegyoltalom alatt álló forma jelentősen eltér a piacon szereplő többi háromdimenziós kirakó alakjától, ezért a fogyasztók számára egyértelműen megkülönböztethető tőlük. A 2014-es végzéshez képest annyi változott, hogy idén márciustól a védjegyekre és formatervezési mintákra fókuszáló OHIM helyébe az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala lépett, a közösségi védjegyet pedig az „európai uniós védjegy” kifejezés váltotta fel. Hozzá kell tenni, hogy a ma várható főtanácsnoki indítvány tartalma elvileg nem kötelezi az Európai Unió Bíróságát, gyakorlatilag viszont várhatóan azzal egybecsengő ítélet születik majd a tárgyalóteremben is.

Az ellenérdekelt Simba Toys egyébként a mintegy 40 milliárd forintos magyar játékpiacon is jelen van, becsült éves forgalma 1,2 milliárd forint. Az elmúlt bő négy évtizedben több mint 350 millió bűvös kockát adtak el világszerte: ha ezeket egymás tetejére helyeznénk, az Északitól a Déli-sarkig érne a torony. Tíz a tizennyolcadikon-, azaz trillióféleképpen lehet kirakni, trillió darab bűvös kockával pedig 275-ször lehetne beborítani a Föld felszínét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.