Többmilliárdos kartellgyanú miatt vizsgálódnak a hatóságok a Liszt Ferenc repülőtéren a gépek földi kiszolgálását ellátó több vállalatnál – értesült a Magyar Nemzet. A birtokunkba került dokumentumok és információk szerint a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) a földi kiszolgálást végző Malév Ground Handling (GH) Zrt. két héttel ezelőtt távozó vezérigazgatója, Kisvári János tett bejelentést egy október 16-ai keltezésű levélben, és egyúttal értesítette a vállalat tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-t is. Kisvári a GVH-nak címzett, az MNV-nek is eljuttatott – és nem sokkal később lapunk által is megismert – bejelentése szerint a török tulajdonú Celebi Ground Handling Hungary többször is kereste a Malév GH-t azzal, hogy a British Airways, az Iberia és az Air Lingus járatait üzemeltető IAG Group, valamint az Alitalia még futó tenderein beadandó árakat az egymással versenyző cégek egyeztessék.
A dokumentumban arra emlékeztetnek, a reptéri földi kiszolgálási piac éves szinten több mint 15 milliárd forintos forgalmat bonyolít le, ennek 48 százalékát a Celebi, 41 százalékát az egykori Malév-leány, a maradék 11 százalékot a brit Menzies Aviation és a magyar Budport Handling Kft. fedi le.
„Személyes találkozónk alkalmával több téma mellett az egyes repülőgéptípusokhoz tartozó árak is szóba kerültek. Ezeket az információkat, illetve a Celebi kérését az Malév GH árazásánál nem vettük figyelembe. […] Mivel a versenykorlátozó magatartás csak akkor lehet sikeres, ha minden piaci szereplő támogatja azt, ezért joggal feltételezhető, hogy a fent említett versenytársak mindegyikét megkereste a bejelentett vállalkozás” – áll a Malév GH leköszönő vezérigazgatója által szignált levélben, amely szerint a Celebi a British Airways és az Iberia kiszolgálási jogait szeretné megszerezni.
Az ügy szempontjából fontos információ, hogy a Celebi eddig is a British Airways, az Iberia, valamint az Alitalia partnere volt, míg az Air Lingust a Menzies szolgálta ki, az IAG Holding ugyanis a korábbi pályázaton szétbontotta a portfóliót.
A lapunknak név nélkül nyilatkozó repülőtéri forrásaink úgy tájékoztattak, a földi kiszolgálási piacon már jó ideje vadkeleti viszonyok uralkodnak, így a most megfogalmazódott kartellgyanú nem életszerűtlen. Mint egyikük kifejtette,
a vetélytársak legszívesebben „megfojtanák egymást egy kanál vízben”, de piaci pozícióik megtartásáért olykor kötnek „megnemtámadási szerződéseket”.
Másik forrásunk arra hívta fel a figyelmet, hogy míg a Celebi a British Airways és az Iberia szerződéseiért hajt, a Malév GH számára pedig létfontosságú lenne az Alitalia megszerzése, hiszen a vállalat 800 milliós mínuszt görget maga előtt, a szaldón pedig sokat javítana egy hosszú távú megbízás. Magyarán ha igaz Kisvári bejelentése a Celebi „nyomulásával” kapcsolatban, akkor az üzlet másik része a Malév GH Alitalia felé tett ajánlatának „meg nem támadása” lehetett. (Lapunk meg nem erősített információi alapján egyébiránt az olasz légitársaság tenderén a Malév GH adta a legjobb ajánlatot.) Mindkét esetben hároméves szerződésekről és több száz milliós, vagy akár milliárdos üzletről van szó. Informátorunk szerint ráadásul van még egy csavar a történetben, hiszen kicsiben hasonló érdek, vagyis a pozíciók megőrzése mozgathatja a piac néhány százalékát lefedő Menziest is. – Ha valóban volt bármely fél részéről kartellezésre szándék, annak lényege az lehetett, hogy a Malév GH ne ígérjen alá a Celebinek és a Menziesnek az IAG tenderén, míg az Alitalia pályázatán az állami tulajdonban lévő cég ajánlatát ne „támadják meg” a versenytársak egy olcsóbb vállalással – fogalmazott forrásunk.
Az ügyben megkerestük a Gazdasági Versenyhivatalt, a Malév GH tulajdonosi jogait gyakorló MNV-t, valamint a földi kiszolgálást végző három másik társaságot. A GVH érdemben nem adott tájékoztatást, a vagyonkezelő ugyanakkor megerősítette értesülésünket. Mint közölték, Kisvári János vezérigazgatói tisztségének megszűnését követően tájékoztatta az MNV Zrt.-t, amely a bejelentést követően azonnal megtette a szükséges lépéseket a GVH-nál. A vagyonkezelő nem reagált azon kérdésünkre, hogy Kisvári távozása összefüggésben van-e az üggyel.
A Celebi tagad: a török tulajdonú társaság rövid válaszában megalapozatlannak nevezte értesüléseinket, és hangsúlyozta, hogy mindenben betartják a vonatkozó szabályokat és előírásokat. A Menzies Aviation lapzártánkig nem adott válaszokat kedden elküldött kérdéseinkre. A piac legfiatalabb szereplőjénél, a földi kiszolgálást egyelőre csak megbízott partnerként végző Budportnál érdeklődésünkre közölték, hogy sem az IAG Group jelenlegi tendere kapcsán, sem pedig korábban „nem támogatott olyan kezdeményezést, amely a földi kiszolgálási piac tisztességtelen módon történő befolyásolására irányult volna”. –
A kartellre irányuló kezdeményezésektől a lehető leghatározottabban elhatárolódunk –
közölte a társaság, hangsúlyozva: belső szabályzataik a tenderek idején kizárják a kommunikációt a versenytársakkal.
A Malév GH az anyacég 2012. februári csődje óta komoly gazdasági gondokkal küzd, amit jelez, hogy 604 milliós veszteséggel zárta a 2015-ös évet, saját tőkéje mínusz 241 millió forint volt tavaly év végén. Az MNV egyébiránt már elkészítette a Malév GH reorganizációs programját, ami több száz milliós racionalizálsát jelent.