Kartellezés gyanúja a ferihegyi repülőtéren

A Malév GH leköszönő vezérigazgatója feljelentette a földi kiszolgálást végző céget kartellgyanú miatt.

Bodacz Péter
2016. 10. 21. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többmilliárdos kar­tellgyanú miatt vizsgálódnak a hatóságok a Liszt Ferenc repülőtéren a gépek földi kiszolgálását ellátó több vállalatnál – értesült a Magyar Nemzet. A birtokunkba került dokumentumok és információk szerint a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) a földi kiszolgálást végző Malév Ground Handling (GH) Zrt. két héttel ezelőtt távozó vezérigazgatója, Kisvári János tett bejelentést egy október 16-ai keltezésű levélben, és egyúttal értesítette a vállalat tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-t is. Kisvári a GVH-nak címzett, az MNV-nek is eljuttatott – és nem sokkal később lapunk által is megismert – bejelentése szerint a török tulajdonú Celebi Ground Handling Hungary többször is kereste a Malév GH-t azzal, hogy a British Airways, az Iberia és az Air Lingus járatait üzemeltető IAG Group, valamint az Alitalia még futó tenderein beadandó árakat az egymással versenyző cégek egyeztessék.

A dokumentumban arra emlékeztetnek, a reptéri földi kiszolgálási piac éves szinten több mint 15 milliárd forintos forgalmat bonyolít le, ennek 48 százalékát a Celebi, 41 százalékát az egykori Malév-leány, a maradék 11 százalékot a brit Menzies Aviation és a magyar Budport Handling Kft. fedi le.

„Személyes találkozónk alkalmával több téma mellett az egyes repülőgéptípusokhoz tartozó árak is szóba kerültek. Ezeket az információkat, illetve a Celebi kérését az Malév GH árazásánál nem vettük figyelembe. […] Mivel a versenykorlátozó magatartás csak akkor lehet sikeres, ha minden piaci szereplő támogatja azt, ezért joggal feltételezhető, hogy a fent említett versenytársak mindegyikét megkereste a bejelentett vállalkozás” – áll a Malév GH leköszönő vezérigazgatója által szignált levélben, amely szerint a Celebi a British Air­ways és az Iberia kiszolgálási jogait szeretné megszerezni.

Az ügy szempontjából fontos információ, hogy a Celebi eddig is a British Airways, az Iberia, valamint az Alitalia partnere volt, míg az Air Lingust a Menzies szolgálta ki, az IAG Holding ugyanis a korábbi pályázaton szétbontotta a portfóliót.

A lapunknak név nélkül nyilatkozó repülőtéri forrásaink úgy tájékoztattak, a földi kiszolgálási piacon már jó ideje vadkeleti viszonyok uralkodnak, így a most megfogalmazódott kartellgyanú nem életszerűtlen. Mint egyikük kifejtette,

a vetélytársak legszívesebben „megfojtanák egymást egy kanál vízben”, de piaci pozícióik megtartásáért olykor kötnek „megnemtámadási szerződéseket”.

Másik forrásunk arra hívta fel a figyelmet, hogy míg a Celebi a British Airways és az Iberia szerződéseiért hajt, a Malév GH számára pedig létfontosságú lenne az Alitalia megszerzése, hiszen a vállalat 800 milliós mínuszt görget maga előtt, a szaldón pedig sokat javítana egy hosszú távú megbízás. Magyarán ha igaz Kisvári bejelentése a Celebi „nyomulásával” kapcsolatban, akkor az üzlet másik része a Malév GH Alitalia felé tett ajánlatának „meg nem támadása” lehetett. (Lapunk meg nem erősített információi alapján egyébiránt az olasz légitársaság tenderén a Malév GH adta a legjobb ajánlatot.) Mindkét esetben hároméves szerződésekről és több száz milliós, vagy akár milliárdos üzletről van szó. Informátorunk szerint ráadásul van még egy csavar a történetben, hiszen kicsiben hasonló érdek, vagyis a pozíciók megőrzése mozgathatja a piac néhány százalékát lefedő Menziest is. – Ha valóban volt bármely fél részéről kartellezésre szándék, annak lényege az lehetett, hogy a Malév GH ne ígérjen alá a Celebinek és a Menziesnek az IAG tenderén, míg az Alitalia pályázatán az állami tulajdonban lévő cég ajánlatát ne „támadják meg” a versenytársak egy olcsóbb vállalással – fogalmazott forrásunk.

Az ügyben megkerestük a Gazdasági Versenyhivatalt, a Malév GH tulajdonosi jogait gyakorló MNV-t, valamint a földi kiszolgálást végző három másik társaságot. A GVH érdemben nem adott tájékoztatást, a vagyonke­zelő ugyanakkor megerősítette értesülésünket. Mint közölték, Kisvári János vezérigazgatói tisztségének megszűnését követően tájékoztatta az MNV Zrt.-t, amely a bejelentést követően azonnal megtette a szükséges lépéseket a GVH-nál. A vagyonkezelő nem reagált azon kérdésünkre, hogy Kisvári távozása összefüggésben van-e az üggyel.

A Celebi tagad: a török tulajdonú társaság rövid válaszában megalapozatlannak nevezte értesüléseinket, és hangsúlyozta, hogy mindenben betartják a vonatkozó szabályokat és előírásokat. A Menzies Aviation lapzártánkig nem adott válaszokat kedden elküldött kérdéseinkre. A piac legfiatalabb szereplőjénél, a földi kiszolgálást egyelőre csak megbízott partnerként végző Budportnál érdeklődésünkre közölték, hogy sem az IAG Group jelenlegi tendere kapcsán, sem pedig korábban „nem támogatott olyan kezdeményezést, amely a földi kiszolgálási piac tisztességtelen módon történő befolyásolására irányult volna”. –

A kartellre irányuló kezdeményezésektől a lehető leghatározottabban elhatárolódunk –

közölte a társaság, hangsúlyozva: belső szabályzataik a tenderek idején kizárják a kommunikációt a versenytársakkal.

A Malév GH az anyacég 2012. februári csődje óta komoly gazdasági gondokkal küzd, amit jelez, hogy 604 milliós veszteséggel zárta a 2015-ös évet, saját tőkéje mínusz 241 millió forint volt tavaly év végén. Az MNV egyébiránt már elkészítette a Malév GH reorganizációs programját, ami több száz milliós racionalizálsát jelent.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.