Kartellezés gyanúja a ferihegyi repülőtéren

A Malév GH leköszönő vezérigazgatója feljelentette a földi kiszolgálást végző céget kartellgyanú miatt.

Bodacz Péter
2016. 10. 21. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többmilliárdos kar­tellgyanú miatt vizsgálódnak a hatóságok a Liszt Ferenc repülőtéren a gépek földi kiszolgálását ellátó több vállalatnál – értesült a Magyar Nemzet. A birtokunkba került dokumentumok és információk szerint a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) a földi kiszolgálást végző Malév Ground Handling (GH) Zrt. két héttel ezelőtt távozó vezérigazgatója, Kisvári János tett bejelentést egy október 16-ai keltezésű levélben, és egyúttal értesítette a vállalat tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-t is. Kisvári a GVH-nak címzett, az MNV-nek is eljuttatott – és nem sokkal később lapunk által is megismert – bejelentése szerint a török tulajdonú Celebi Ground Handling Hungary többször is kereste a Malév GH-t azzal, hogy a British Airways, az Iberia és az Air Lingus járatait üzemeltető IAG Group, valamint az Alitalia még futó tenderein beadandó árakat az egymással versenyző cégek egyeztessék.

A dokumentumban arra emlékeztetnek, a reptéri földi kiszolgálási piac éves szinten több mint 15 milliárd forintos forgalmat bonyolít le, ennek 48 százalékát a Celebi, 41 százalékát az egykori Malév-leány, a maradék 11 százalékot a brit Menzies Aviation és a magyar Budport Handling Kft. fedi le.

„Személyes találkozónk alkalmával több téma mellett az egyes repülőgéptípusokhoz tartozó árak is szóba kerültek. Ezeket az információkat, illetve a Celebi kérését az Malév GH árazásánál nem vettük figyelembe. […] Mivel a versenykorlátozó magatartás csak akkor lehet sikeres, ha minden piaci szereplő támogatja azt, ezért joggal feltételezhető, hogy a fent említett versenytársak mindegyikét megkereste a bejelentett vállalkozás” – áll a Malév GH leköszönő vezérigazgatója által szignált levélben, amely szerint a Celebi a British Air­ways és az Iberia kiszolgálási jogait szeretné megszerezni.

Az ügy szempontjából fontos információ, hogy a Celebi eddig is a British Airways, az Iberia, valamint az Alitalia partnere volt, míg az Air Lingust a Menzies szolgálta ki, az IAG Holding ugyanis a korábbi pályázaton szétbontotta a portfóliót.

A lapunknak név nélkül nyilatkozó repülőtéri forrásaink úgy tájékoztattak, a földi kiszolgálási piacon már jó ideje vadkeleti viszonyok uralkodnak, így a most megfogalmazódott kartellgyanú nem életszerűtlen. Mint egyikük kifejtette,

a vetélytársak legszívesebben „megfojtanák egymást egy kanál vízben”, de piaci pozícióik megtartásáért olykor kötnek „megnemtámadási szerződéseket”.

Másik forrásunk arra hívta fel a figyelmet, hogy míg a Celebi a British Airways és az Iberia szerződéseiért hajt, a Malév GH számára pedig létfontosságú lenne az Alitalia megszerzése, hiszen a vállalat 800 milliós mínuszt görget maga előtt, a szaldón pedig sokat javítana egy hosszú távú megbízás. Magyarán ha igaz Kisvári bejelentése a Celebi „nyomulásával” kapcsolatban, akkor az üzlet másik része a Malév GH Alitalia felé tett ajánlatának „meg nem támadása” lehetett. (Lapunk meg nem erősített információi alapján egyébiránt az olasz légitársaság tenderén a Malév GH adta a legjobb ajánlatot.) Mindkét esetben hároméves szerződésekről és több száz milliós, vagy akár milliárdos üzletről van szó. Informátorunk szerint ráadásul van még egy csavar a történetben, hiszen kicsiben hasonló érdek, vagyis a pozíciók megőrzése mozgathatja a piac néhány százalékát lefedő Menziest is. – Ha valóban volt bármely fél részéről kartellezésre szándék, annak lényege az lehetett, hogy a Malév GH ne ígérjen alá a Celebinek és a Menziesnek az IAG tenderén, míg az Alitalia pályázatán az állami tulajdonban lévő cég ajánlatát ne „támadják meg” a versenytársak egy olcsóbb vállalással – fogalmazott forrásunk.

Az ügyben megkerestük a Gazdasági Versenyhivatalt, a Malév GH tulajdonosi jogait gyakorló MNV-t, valamint a földi kiszolgálást végző három másik társaságot. A GVH érdemben nem adott tájékoztatást, a vagyonke­zelő ugyanakkor megerősítette értesülésünket. Mint közölték, Kisvári János vezérigazgatói tisztségének megszűnését követően tájékoztatta az MNV Zrt.-t, amely a bejelentést követően azonnal megtette a szükséges lépéseket a GVH-nál. A vagyonkezelő nem reagált azon kérdésünkre, hogy Kisvári távozása összefüggésben van-e az üggyel.

A Celebi tagad: a török tulajdonú társaság rövid válaszában megalapozatlannak nevezte értesüléseinket, és hangsúlyozta, hogy mindenben betartják a vonatkozó szabályokat és előírásokat. A Menzies Aviation lapzártánkig nem adott válaszokat kedden elküldött kérdéseinkre. A piac legfiatalabb szereplőjénél, a földi kiszolgálást egyelőre csak megbízott partnerként végző Budportnál érdeklődésünkre közölték, hogy sem az IAG Group jelenlegi tendere kapcsán, sem pedig korábban „nem támogatott olyan kezdeményezést, amely a földi kiszolgálási piac tisztességtelen módon történő befolyásolására irányult volna”. –

A kartellre irányuló kezdeményezésektől a lehető leghatározottabban elhatárolódunk –

közölte a társaság, hangsúlyozva: belső szabályzataik a tenderek idején kizárják a kommunikációt a versenytársakkal.

A Malév GH az anyacég 2012. februári csődje óta komoly gazdasági gondokkal küzd, amit jelez, hogy 604 milliós veszteséggel zárta a 2015-ös évet, saját tőkéje mínusz 241 millió forint volt tavaly év végén. Az MNV egyébiránt már elkészítette a Malév GH reorganizációs programját, ami több száz milliós racionalizálsát jelent.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.