Még nem lélegezhet fel az Orbán-kormány

Folytatódik a hírhedt aszfaltügy, tovább vizsgálódik az Európai Bizottság Magyarországon.

Gyöngyösi Balázs
2016. 10. 19. 11:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bizottság továbbra is információkat gyűjt a 2014–2020-as uniós ciklus már megismert magyarországi útépítési pályázatairól, hogy ezen a problémás területen is értékelni tudja hazánkban a forrásfelhasználás ellenőrzési és irányítási rendszerét – közölték brüsszeli forrásaink. A 2007–2013-as időszak versenykorlátozás gyanúját felvető magyar közúti projektjei kapcsán viszont a bizottság feloldja a Kohéziós Alapból történő kifizetések felfüggesztését. Ezzel tulajdonképpen megerősítette a BruxInfo értesülését, miszerint az aszfaltkeverőügy miatt 2013 végén elzárt pénzcsapot újra megnyitják. A hírportál szerint 70-80 útépítést érinthetett a befagyasztás, a brüsszeli intézkedések elvégzése után 573–700 millió euró, azaz 176–215 milliárd forint közötti összeg kifizetése indulhat meg. A botrányt egyébként az robbantotta ki, hogy az Európai Unió által finanszírozott közútfejlesztéseknél a magyar hatóságok előírták, az építkezésekre lehetőleg 50 kilométeres sugarú körön belülről szállítsák az aszfaltot, így azok a cégek kerültek lépéselőnybe, amelyeknek a közelben volt keverőtelepük. A regionális politikáért felelős sajtófőnök azt azonban cáfolta, hogy már megvan a büntetés mértéke, a végleges összeg ugyanis továbbra is egyeztetés tárgyát képezi az uniós testület és a magyar kormány között.

Lapunk brüsszeli forrásai szerint a harmadik Orbán-kormánynak újabb több száz milliárd forintos brüsszeli befagyasztással kell szembenéznie, ha nem változtat érdemben a 2014–2020-as útépítési pályázatok feltételein. A magyar fél, úgy tűnik, kétszer lép ugyanabba a folyóba: ugyanúgy a keverőtelepek beruházástól mért távolsága a mérvadó, mint korábban, csak most már egy környe­zet­terhelésiérték-számítás után lyukadunk ki ugyanoda. Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya Rt. korábbi elnök-vezérigazgatója ezzel kapcsolatban kifejtette lapunknak, tiszták és világosak az útépítési beruházásokra vonatkozó európai uniós előírások, abba kellene végre hagyni ezt az átlátszó trükközést. A bírálati súlyszámokat vizsgálva érthetetlen, hogyan szerezhető meg alacsony környezetterhelés címszóval a pontszámok 20 százaléka, miközben az igazán mérvadó ár csak 50 százalékot tesz ki, a foglalkoztatási szempontok pedig a maradék 30 százalékot viszik el. A Liberálisok színeiben politizáló Bodnár szerint, ha valóban a környezetvédelem lenne a cél, a környezetterhelést nemcsak az aszfalt szállításánál mérnék, hanem a föld vagy a kő esetében is, hiszen minden más alapanyagot ugyanúgy teherautókkal visznek az építéshez.

Az LMP-s Sallai R. Benedek szerint sem kérdés, hogy a közbeszerzések egyetlen célja a kormányközeli cégek állandó megrendeléshez juttatása. A politikus szerint, amint bebizonyosodik az újabb trükközés az útépítések körül, felfüggesztik ismét a forrásokat, s abba a 2018 utáni kormány is bele fog remegni. Az útépítések tétje van akkora, hogy a Miniszterelnökséget vezető Lázár János önmagában emiatt is Brüsszel felé vegye az irányt, hogy személyesen tárgyaljon. A szokásos csütörtöki kormányinfót előre is hozta tegnap délutánra a kancelláriaminiszter, aki ma az Európai Bizottság székhelyén tárgyal, holnap pedig Frankfurtba utazik. Apró szépséghiba a brüsszeli látogatás kapcsán, hogy a „magyar ügyekben” leginkább illetékes Corina Cretuval biztosan elkerülik egymást, a regionális politikáért felelős biztos ugyanis Ecuadorban tárgyal. Így Lázár legfeljebb Maros Sefcoviccsal, a bizottság energiaunióért felelős alelnökével ülhet tárgyalóasztalhoz.

Mi lesz 2020 után?

Nem tudom, lesznek-e uniós források 2020 után, de ennyi pénz biztosan nem érkezik majd Magyarországra – mondta Lázár János a tegnapi kormányinfón. A Miniszterelnökség feje szerint sokkal nagyobb lesz a hitelek aránya a vissza nem térítendő támogatásokkal szemben, de 2020-ig át kell alakítani a gazdaság szerkezetét. Elismerte, hogy a régiós országok jobban növekednek, a magyar teljesítmény nem elegendő egy „nagy dobbantáshoz”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.