Az állam jár jól a Quaestor-kártalanítással?

Az alkotmánybírósági döntés függvényében akár Strasbourgig is elmehetnek a brókercég károsultjai.

Hajdú Péter
2016. 12. 07. 8:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Emberi Jogok Európai Bíróságához fordulnak a hétfőn az Alkotmánybíróság előtt tiltakozó károsultak, ha nem orvosolja a taláros testület panaszaikat – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Kálmán-Pikó István, a károsultak képviselője. Szerinte ugyanis az állam jár a legjobban a módosított törvénnyel. A probléma nagyságát érzékeltetendő az érdekvédő elmondta, a Befektetővédelmi Alap (Beva) által a 6 millió forint alatti kárra kifizetett 88 milliárdon túl eddig 36,1 milliárd forintot juttatott a Kárrendezési Alap a kárt szenvedetteknek.

Akik kaptak már kártérítést, azoknak le kellett mondani az a fölötti veszteségükről. Az érdekvédő felhívta a figyelmet arra, hogy így a zár alá helyezett 44,5 milliárd forintra becsült Quaestor-vagyon a Kárrendezési Alap tulajdonába került, amely még ezt az összeget sem osztotta ki teljes egészében a kárt szenvedettek között. Azt is megemlítette, hogy e vagyon nagyságát ők vitatják, hiszen szerintük a budapesti olimpia helyéül kijelölt Duna City-beruházás egymagában többet ér, mint a teljes, 210 milliárdos Quaestor-kárösszeg. Azaz a dolgok pillanatnyi állása alapján a Kárrendezési Alap még a hivatalos számítás szerinti vagyont figyelembe véve is közel nyolcmilliárd forintnyi pluszban van, ami a költségvetésbe kerülhet.

Nem is beszélve arról, hogy mekkora lehet az államnak jutó összeg, ha valóban megrendezik a budapesti olimpiát. Vagyis Kálmán-Pikó István szerint fölvetődik a gyanú, hogy – miközben a törvény módosításával milliárdokat vesznek ki a károsultak zsebéből – a valódi cél az állam hasznának növelése volt. Hogy valami munkálhat a háttérben, azt jól mutatja, hogy az első, az Alkotmánybíróság által elkaszált Quaestor-törvényt megtámadó magán- és banki indítvány szó szerint megegyezett, aminek a bekövetkezésének a valószínűsége nulla.

Ha hozott az ügyben bármilyen döntést az Alkotmánybíróság, az a legkorábban a mai napon fog kiderülni, így a károsultak ügyvédje csak reményét fejezhette ki azt illetően, hogy a testület elfogadja érveiket, s részben vagy egészben hatályon kívül helyezi a tavaly újjáalkotott kárrendezési törvényt. Az ugyanis a kárt szenvedettek nagyobbik részét, mintegy 22-25 ezer embert sújt azzal, hogy jelentősen csökkenti a nekik járó összeget. Számunkra az is információ, ha a 10-12 témakörbe sorolható alkotmányossági kifogások mindegyikét megalapozatlannak nyilvánítják, hiszen ekkor megnyílik az út az Emberi Jogok Európai Bíróságához – hangsúlyozta az érdekvédő, megjegyezve: fontos lenne, hogy a taláros testület a törvény összes támadott pontjáról nyilatkozzon, nehogy előforduljon még egyszer az, ami a legutóbbi módosításkor is történt. Vagyis hogy az új jogszabályban ismét támadási pontok maradnak.

Kérdésünkre Kálmán-Pikó István elmondta, az általuk készített beadványok két ponton támadják a törvényt. Az egyik szerint az visszaél a joggal, mert nem úgy szabályoz, ahogy kellene. Egyes esetekben ugyanis korlátozza a tulajdonukhoz, a befektetett összeghez való hozzáférés jogát. Azok ugyanis, akik még nem vettek fel hozamot a befektetésük után, a teljes befektetett összeghez hozzájuthatnak, vannak viszont, akik egyetlen fillért sem kapnak.

Ennek magyarázata, hogy a módosított törvény alapján a 2008 után keletkezett hozamot le kell vonni a kártérítés összegéből. Így akik a bedőlés előtti egy éven belül fektettek be, azok a teljes összeget megkapják. Ezzel szemben a nagyobb összeget befektetőknek akár teljes befektetésük is elúszhat. Példaként Kálmán-Pikó elmondta, volt olyan ügyfél, aki 50 milliót fektetett be, a hozama 30 millió forint volt, és egyetlen fillér kártérítést sem kap. Ez úgy történhetett meg, hogy a jogszabály 30 millió forintban határozza meg a kártérítés felső határát, s ebből kell levonni az éppen 30 millió forintra rúgó hasznot.

Azok is pórul jártak, akik Quaestor Ingatlanalapba fektettek 2001–2002-ben. Ezek az alapok ugyanis a hozamot 2011-ben, egy összegben írták jóvá. A törvény szerint az így keletkezett hasznot le kell vonni a kártérítés összegéből. Kálmán-Pikó érvelése szerint ez hátrányos megkülönböztetést jelent a kötvénytulajdonosok számára, hiszen a 2000-es évek elején keletkezett – a magas infláció miatti – magas hozamot von le a kár összegből, így jelentősen csökkenti a kötvénytulajdonosoknak járó összeget. Ez pedig visszaható szabályozást jelent, ami szintén törvénybe ütköző, és amit szintén támadnak a taláros testületnél. Az Alkotmánybíróság korábbi döntése szerint ugyanis nemcsak az időben visszanyúló hatályú jogszabály minősül visszaható szabályozásnak, hanem az is, amely a múltban kialakult jogviszonyba avatkozik be. Itt pedig tipikusan ez utóbbiról van szó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.