Még több gázt tárolna Magyarországon a Gazprom

Az orosz energetikai cég egyeztet majd a gázszállítás kibővítéséről és a tárolókapacitásunk igénybevételéről.

MNO
2016. 12. 12. 6:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gazpromnak magának is jelentős, ötmilliárd köbméternyi tárolója van Európában. E kapacitásait érdemes lehet növelni, de ez nyilván üzleti tárgyalások kérdése. Ezért meg kell vitatnunk a magyarországi tárolók tulajdonosával, az MVM-csoporttal és más érdekeltekkel is az e területen indítható együttműködés lehetőségét. Nemcsak rövid-, hanem hosszú távú partnerségre is mód nyílhat a folyamatban lévő infrastruktúra-beruházásainkhoz kapcsolódóan, ilyen az Északi Áramlat II. vagy a Török Áramlat gázvezeték – közölte Alekszandr Medvegyev, a társaság igazgatóságának elnökhelyettese a Világgazdaságnak adott interjújában.

Nemcsak a tárolásról egyeztet majd az orosz energetikai óriás: 1975 óta szállítanak gázt Magyarországra, és úgy tapasztalják, hogy nőtt az ország felhasználási igénye. Emiatt Medvegyev szerint akár többletküldésekről is egyeztethetnek. Vizsgálják például a magyarországi villamosenergia-termelés, valamint a cseppfolyós gáz (LNG) szállításának lehetőségeit is.

Az Északi Áramlat II. néven futó új tranzitvezeték ütemezéséről is egyeztetnek az európai partnereikkel. Remélik, hogy olyan megoldást találnak, mely megfelel az uniós szabályozásnak és illeszkedik a Gazprom eredeti terveibe is. Az új németországi OPAL gázvezeték kapacitásainak egészét egyelőre nem használhatja a cég, januárban tartanak aukciót a szabad kapacitás felére, remélik, hogy végül 80-90 százalékban használhatják a tranzitot.

Az új, Ukrajnát elkerülő gázvezetékek építését (Északi Áramlat II., Török Áramlat) Európa érdekeinek védelmével és a piaci racionalitással indokolta Medvegyev. Mint elmondta, az új hálózatok 2000 kilométerrel rövidebbek, mint az eddig Ukrajnán átfutó tranzitvonalak, ez egyrészről anyagilag is jobban megéri a feleknek, másrészről csökkennek a kockázatok is. 

A már említett LNG- és a sűrítettgáz-szállításban (CNG) is komoly lehetőségeket lát a Gazprom, mivel ezek egyre komolyabb szerephez jutnak a közlekedési eszközök meghajtásában is. Úgy becsülik, hogy a kontinens gázigénye 2025-re eléri az 50 milliárd köbmétert. „Az előrejelzések alapján, a jelenlegi benzin- és dízelárak figyelembevételével, arra számítunk, hogy a CNG és az LNG súlya emelkedni fog a szállításban. Ezért is szeretnénk bel- és külföldön is további beruházásokat indítani ezen a területen” – mondta el a cégvezető a lapnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.