Hibrid vasutat kaphat Lázár városa

A kancelláriaminiszter sajtótájékoztatóin egyre többször kerül szóba a fejlesztés.

Bodacz Péter
2017. 01. 07. 14:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy hét leforgása alatt jelentős előrelépések történtek a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train, vagyis a helyközi közlekedésre és városi használatra egyaránt alkalmas villamosok megvalósítása felé: december 30-án jelent meg a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. pályafejlesztés kivitelezésére irányuló tendere, a MÁV pedig a minap tette közzé a járművek beszerzésére vonatkozó kiírást az Európai Unió hivatalos lapjában. A NIF kiírása szerint közel negyven kilométernyi sínpálya lefektetésére lesz szükség, amelyből 29 kilométer már megvan. Meg kell építeni viszont Hódmezővásárhely 3,3 kilométeres villamospályáját öt megállóhellyel és egy végállomással. A pálya másik végpontja a szegedi Nagyállomásnál lesz, a csongrádi megyeszékhelyen egyebek között már meglévő, 4,5 kilométeres pályaszakaszt kell villamosítani. A beruházás összértéke 13,25 milliárd forint, amely teljes egészében uniós forrásból áll rendelkezésre. A pályázati jelentkezés határideje 2017. február 15., a teljesítésre pedig 20 hónapja lesz a nyertesnek.

A MÁV nyolc hibrid, dízel- és villamosüzemre egyaránt alkalmas járműre várja a gyártóktól az ajánlatokat, de opcionálisan négy további szerelvényt is megvásárolhatnak. Az új vonatok akár Békéscsabáig, valamint Kiskunfélegyháza–Szeged és Makó–Újszeged között is közlekedhetnek majd. A szerelvényeknek a városon belüli villamosvasúti közlekedésnek, valamint a regionális gyakorlatnak megfelelően egyórányi, kényelmes utazást lehetővé tevő feltételeknek is meg kell felelniük, és óránként száz kilométer megtételére kell alkalmasnak lenniük. A vonatok 30-40 méter hosszúak lesznek, és két vezetőállásuk kell hogy legyen. A MÁV-Start 2017. február 8-ig várja az ajánlatokat. A kiírásban nem szerepel összeg, de a korábbi tájékoztatások szerint a szerelvényekre 10 milliárd forint áll rendelkezésre.

A tram-train ötlete az utóbbi időben egyre többször került elő a korábban Hódmezővásárhely polgármestereként ténykedő Lázár János kancelláriaminiszter kormányinfóin. Mint kifejtette, Szegednek és Vásárhelynek egy agglomerációt kell alkotnia, kiaknázva az ipari-gazdasági-munkaerő-piaci együttműködésben rejlő lehetőségeket, ezért olyan politikát szeretne, amely összekapcsolja és ezáltal is erősíti a két várost. A helyközi közlekedésre és városi használatra is megfelelő villamosok elsősorban Németországban terjedtek el. A fejlesztéssel a kétszázezres Szeged, a 47 ezer lakost számláló Vásárhely, valamint a két város között fekvő Algyő közlekedése is fejlődik. A két végpont között naponta több ezer ember utazik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.