Tizenöt éves a közös európai fizetőeszköz, az euró, amely 2002 januárjában váltotta le az egységes pénznemhez csatlakozó országok nemzeti valutáit. Nem fizikai valójában ugyanakkor már 1999-ben megjelent számlapénzként, ekkor rögzítették az egyes tagállamok pénznemeinek árfolyamát az euróhoz. Ma már 19 uniós ország 340 millió állampolgárának hivatalos fizetőeszköze az euró, de ezt használják Montenegróban, Koszovóban és többek között az afrikai Zimbabwéban is.
A kerek évforduló kapcsán adódik a kérdés, hogy megérte-e az európai integráció egyik legnagyobb szabású kísérlete, amelynek még magyar vonatkozása is van, hiszen Lámfalussy Sándor professzort szokás az euró atyjaként emlegetni. – Az euró mint pénznem egyértelmű siker, hiszen nem csak az EU-ban használják külkereskedelmi elszámolásokhoz, sőt az amerikai dollár után a második legjelentősebb deviza, sok jegybank is euróban tartja devizatartalékait, az államkötvény-kibocsátások is euróban történnek a legtöbbször a dollár után – mondta lapunknak Bod Péter Ákos közgazdász, volt ipari miniszter és jegybankelnök. A szakember szerint nemzetközi szinten a jüan, jen és angol font elenyésző súlya mellett a világ devizapiaca lényegében egy kétszereplős játék, ahol dollárral és euróval fizetnek.
Bod Péter Ákos úgy véli, az eurózóna elmúlt tizenöt évének megítélése már keményebb dió. – A kis, nyitott gazdaságú országoknak nem feltétlenül éri meg saját pénznemmel küszködni. Ezért is csatlakozott Szlovénia, Szlovákia, Észtország és Lettország is az eurózónához – mondta a közgazdász. Nem egyértelmű ugyanakkor a centrumállamok és a perifériaországok helyzetének megítélése. A németek például úgy tartják, hogy az euró alacsony kamata miatt nehezebb megtakarítani, ez pedig hátrányosan érinti a német bankbetéteket. A szakember szerint azonban a német márkát is hasonlóan alacsony hozamkörnyezet jellemezné ma, mintha nem vezették volna be az eurót. Bod Péter Ákos elmondta: az euró értékálló pénz, az elmúlt másfél évtized inflációs adataiból az szűrhető le, hogy az áremelkedés üteme nem haladta meg a német márka korábbi inflációs szintjét.