A pénzpumpa kevés lesz az afrikai nyitáshoz

Egy hónap alatt bebukott a Ghánában tervezett magyar hét. Nem ez az első gazdasági kudarc a nyugat-afrikai államban.

MNO
2017. 03. 11. 14:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érdeklődés hiányában elmarad – csak ennyit mondtak a HVG kérdésére a Magyar Kereskedelmi és Iparkamaránál az egy hónapja még sikersztoriként beharangozott ghánai magyar hétről.

Nem ez az első magyar kereskedelmi bukás a nyugat-afrikai térségben: a déli nyitás 2015-ös startja óta a kormány több felállásban is próbálkozott már, eredménytelenül.

Ghánában először egy ottani bejegyzésű cég, a Hunghat Ltd. feladata lett volna az üzletszerzés, amely töredék kamarai tulajdon mellett döntően a magyar államé volt, ám 2016 augusztusában már nem hosszabbították meg a mandátumát. Helyette szeptembertől a részben dán érdekeltségű Magyar–Etióp Kereskedőház (ma már Magyar–Afrikai Fejlesztési) Kft. nyerte el a szubszaharai régió harminchat országában, köztük Ghánában a közös képviseletet 273 millió forintért. Holott ezekben az afrikai országokban csak akkor működik a biznisz az ottani vállalkozókkal, ha a partner közöttük él, és így is több évig tart, míg a bizalom kiépül, írja a ghánai magyar hét csődjéről elsőként beszámoló HVG.

A lap megszólaltatta egy magánkézben lévő vállalkozás, a Magyar Kereskedelmi és Kulturális Központ (HTCC) vezetőjét is: az afrikai magyar offenzíva régi motorosának tartott Képes Kálmán azt mondta, szervezetük az elmúlt öt évben három nagy fogadást rendezett Ghánában külügyi államtitkárok és koordinátorok – köztük Németh Zsolt és Becsey Zsolt egykori külgazdasági szervező –, valamint kamarai vezetők számára.

Képes Kálmán szerint a magyar fejeseket a HTCC bérelt autójával furikázták, a központ pedig saját erőből megalapította a ghánai vízilabda-szövetséget, mégsem kaptak egyetlen fillér közpénzt sem Magyarországról. Képes – aki a ghánai főváros díszpolgári címét is elnyerte – azt is felhánytorgatja, hogy azoknak a projekteknek a szervezését, amelyekre most a magyar kormány hivatkozik, már akkor elkezdték, amikor még kereskedőház sem volt a környéken. Ilyen terület például az okmánykiadás és a kormányzati biztonságtechnika, ami valóban szerepel azon a listán, amelyet a megvalósulni látszó projektek között a Külgazdasági és Külügyminisztérium is felsorolt a HVG érdeklődésére.

Az MNO megkereste Becsey Zsoltot, aki szerint Képes Kálmánék profi szervezőmunkát végeztek Ghánában, és valóban részt vett egy-két nagyobb fogadásukon – az akkori külügyi kapcsolatok szerinte kimondottan jól alakultak, amiben szerepet játszott az is, hogy a ghánai külügyminiszter részben magyar származású volt. Hogy azóta milyen sikerrel működnek a helyi magyar vállalkozások, azt pontosan nem tudja – szabadkozott Becsey, aki 2014-ben már a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési államtitkár-helyettese volt, így később már nem látott rá a külügyi területre.

Becseynek azonban van elképzelése arról, miért dőlhettek be a térségbe irányuló magyar kereskedelmi programok: az egyik fő hiányosság, hogy a vállalkozások csak nehezen tudnak ilyen távolságban folyamatos árualapot biztosítani a helyi importőröknek – ehhez a logisztikai háttér is hiányozhat. „Európában biztosan mozgunk, de ahhoz hogy Afrikában stabil vásárlói alapunk legyen, komolyabb logisztikai és anyagi háttér kell, olyan, amilyen a multiknak van. Nincs megfelelői szolgáltatói háttér sem, a magyar vállalkozások nem tudnak például két-három évre komplett szakértői, mérnöki gárdát kiküldeni csak úgy Nyugat-Afrikába” – jegyezte meg az egykori külügyér.

A másik gond a kellőképpen erős diplomáciai kapcsolatok hiánya: legalább tíz év háttérmunkája kell ahhoz, hogy egy külföldi vállalkozás erős alapokat építsen ki a térség országaiban – Ghánában viszont 29 évig magyar nagykövetség sem volt, tavaly nyitott újra az accrai képviselet.

A hvg-s cikk szerint az újabb ghánai kudarc jelzi: porhintés, hogy az amúgy is milliárdokból gazdálkodó kamara az MNB Pallas Athéné Domus Innovationis Alapítványának további 43 millió forintjával segíti a magyar vállalkozások nemzetközi versenyképességét. A PADI 2016 júniusától ebből az összegből egy éven át támogatja a kamara által szervezett üzleti utakat és konferenciákat. Jártak már például Párizsban, az oroszországi Kurszkban, és mennek még egyebek mellett Japánba. A tapasztalat azonban az, hogy a nagykövetségek képzett diplomatái nélkül sem a kamara, sem a közpénzekkel ugyancsak teletömött kereskedőházak nem rúgnak labdába, írja a lap.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.