Felszólítás nélkül nincs szankció!

Jogszabályt sért az a szolgáltató, amely nem küld értesítést a mulasztó ügyfélnek.

Horváth Attila
2017. 03. 23. 16:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Előzetes figyelmeztetés és felszólítás nélkül kötötte ki az internetszolgáltatást a Telekom egy olvasónknál. Mint mondta, miután lakásában két napja nem működött az internetet, felhívta a céget, az ügyfélszolgálaton pedig azt közölték, több hónappal ezelőtt nem fizetett be egy számlát. Elektronikus úton, e-mailben kapja meg minden hónapban az aktuális számlát, amit átutalással szokott rendezni. Az e-mail azonban abban a hónapban elmaradt, ő pedig megfeledkezett a dologról. Végül új számlát kért, az ügyfélszolgálaton pedig azt mondták, eltekintenek a hatezer forintos visszakötési díjtól, mert évek óta rendben fizet. Azt is elmondták neki, hogy eredetileg 24 óra a visszakötési idő, de szerinte a határozott fellépésének köszönhetően már aznap működött a szolgáltatás.

– Egy elektronikus hírközlési szolgáltató nem teheti meg, hogy számlaküldés és fizetési felszólítás nélkül megszünteti az internetszolgáltatást annak a fogyasztónak a lakásában, aki elmaradt a befizetéssel és tartozást halmozott fel – közölte megkeresésünkre a Budapesti Békéltető Testület. Hozzátették, díjtartozás miatt tértivevényes levélben kell felmondani a szolgáltatást. Ha az előfizetői szerződésben ehhez a fogyasztó hozzájárult, olyan elektronikus dokumentumban vagy levélben kell azt megküldeni, amelynek kézbesítése igazolható. Az írásbeli értesítés mellőzésére csak akkor van mód, ha a szolgáltató nem rendelkezett az értesítéshez szükséges adatokkal.

Ezenkívül legalább kétszer értesíteni kell a fogyasztót a felmondás előtt, ezek között is legalább 15 napnak kell eltelnie. A szervezet hangsúlyozta, ha kiderül, hogy a fogyasztóvédelmi előírások megsértésével szüntették meg a szerződést, akkor a szolgáltató magatartása jogellenes. Ugyanakkor az elektronikus hírközlési szolgáltatóknak lehetőségük van a szerződés felmondása helyett a fogyasztótól biztosítékot kérni, vagy akár korlátozni a szolgáltatások körét és használatát is. A testület közölte, a felszólítás elmaradása nem mentesíti a fogyasztókat a fizetés alól. Tájékozódniuk kell arról, mi lehetett az oka annak, hogy nem kapták meg az adott számlát vagy később a fizetési felszólítást.

– A Magyar Telekom a hatályos jogszabályoknak megfelelően jár el a fizetési felszólításokkal és a szolgáltatások korlátozásával kapcsolatos értesítési gyakorlatában. Ha ezzel kapcsolatban bármely adminisztratív jellegű hiba előfordul, a panaszt mindig igyekszik az előfizető számára kedvező, méltányos módon kezelni – közölte megkeresésünkre a szolgáltató. Csak általánosságban válaszoltak, mivel olvasónk nem vállalta a nevét. Hozzátették, az ügyfelet a számla lejártát követően nem fizetés esetén több alkalommal, ajánlott levélben, sms-ben és e-mailben figyelmeztetik a számla kiegyenlítésére. Ezt követően először korlátozzák, majd szüneteltetik a szolgáltatást, amelyről szintén tájékoztatják az ügyfelet. A szüneteltetéssel egy időben tértivevényes levélben a felmondásról is tájékoztatják az ügyfelet, ennek kézbesítését követően a 30. napon leszerelik a szolgáltatást. Megkérdeztük azt is, hogy egy évben mekkora bevételük származik a visszakötési díjból. Erre az a válasz érkezett, hogy a bevételi adatok a Telekom üzleti titkát képezik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.