Előzetes figyelmeztetés és felszólítás nélkül kötötte ki az internetszolgáltatást a Telekom egy olvasónknál. Mint mondta, miután lakásában két napja nem működött az internetet, felhívta a céget, az ügyfélszolgálaton pedig azt közölték, több hónappal ezelőtt nem fizetett be egy számlát. Elektronikus úton, e-mailben kapja meg minden hónapban az aktuális számlát, amit átutalással szokott rendezni. Az e-mail azonban abban a hónapban elmaradt, ő pedig megfeledkezett a dologról. Végül új számlát kért, az ügyfélszolgálaton pedig azt mondták, eltekintenek a hatezer forintos visszakötési díjtól, mert évek óta rendben fizet. Azt is elmondták neki, hogy eredetileg 24 óra a visszakötési idő, de szerinte a határozott fellépésének köszönhetően már aznap működött a szolgáltatás.
– Egy elektronikus hírközlési szolgáltató nem teheti meg, hogy számlaküldés és fizetési felszólítás nélkül megszünteti az internetszolgáltatást annak a fogyasztónak a lakásában, aki elmaradt a befizetéssel és tartozást halmozott fel – közölte megkeresésünkre a Budapesti Békéltető Testület. Hozzátették, díjtartozás miatt tértivevényes levélben kell felmondani a szolgáltatást. Ha az előfizetői szerződésben ehhez a fogyasztó hozzájárult, olyan elektronikus dokumentumban vagy levélben kell azt megküldeni, amelynek kézbesítése igazolható. Az írásbeli értesítés mellőzésére csak akkor van mód, ha a szolgáltató nem rendelkezett az értesítéshez szükséges adatokkal.
Ezenkívül legalább kétszer értesíteni kell a fogyasztót a felmondás előtt, ezek között is legalább 15 napnak kell eltelnie. A szervezet hangsúlyozta, ha kiderül, hogy a fogyasztóvédelmi előírások megsértésével szüntették meg a szerződést, akkor a szolgáltató magatartása jogellenes. Ugyanakkor az elektronikus hírközlési szolgáltatóknak lehetőségük van a szerződés felmondása helyett a fogyasztótól biztosítékot kérni, vagy akár korlátozni a szolgáltatások körét és használatát is. A testület közölte, a felszólítás elmaradása nem mentesíti a fogyasztókat a fizetés alól. Tájékozódniuk kell arról, mi lehetett az oka annak, hogy nem kapták meg az adott számlát vagy később a fizetési felszólítást.
– A Magyar Telekom a hatályos jogszabályoknak megfelelően jár el a fizetési felszólításokkal és a szolgáltatások korlátozásával kapcsolatos értesítési gyakorlatában. Ha ezzel kapcsolatban bármely adminisztratív jellegű hiba előfordul, a panaszt mindig igyekszik az előfizető számára kedvező, méltányos módon kezelni – közölte megkeresésünkre a szolgáltató. Csak általánosságban válaszoltak, mivel olvasónk nem vállalta a nevét. Hozzátették, az ügyfelet a számla lejártát követően nem fizetés esetén több alkalommal, ajánlott levélben, sms-ben és e-mailben figyelmeztetik a számla kiegyenlítésére. Ezt követően először korlátozzák, majd szüneteltetik a szolgáltatást, amelyről szintén tájékoztatják az ügyfelet. A szüneteltetéssel egy időben tértivevényes levélben a felmondásról is tájékoztatják az ügyfelet, ennek kézbesítését követően a 30. napon leszerelik a szolgáltatást. Megkérdeztük azt is, hogy egy évben mekkora bevételük származik a visszakötési díjból. Erre az a válasz érkezett, hogy a bevételi adatok a Telekom üzleti titkát képezik.