Nekimentek a kereskedők az új törvénytervezetnek

Fékezik a kereskedelmet a kormány legújabb ötletei – véli az ágazatot képviselő szakmai szövetség.

Horváth Attila
2017. 03. 16. 14:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány a tervezett, egyes fogyasztóvédelmi és a munkavállalók védelmével kapcsolatos intézkedések érdemi előkészítésébe sajnálatos módon a szakmai szervezeteket nem vonta be – közölte lapunkkal az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ). Vámos György, a szervezet főtitkára vett részt egy keddi egyeztetésen, ahol a meghívott érdekképviseletek egy rövid szóbeli tájékoztatást hallgathattak meg a kormánytól, egy nyolc pontból álló, a tervezett változtatásokat néhány mondatban összefoglaló, kétoldalas listát kaptak. A szakmai szervezetek úgy ismertethették állásfoglalásukat, hogy a felkészüléshez hivatalos információt sem a Miniszterelnökségtől, sem a Nemzetgazdasági Minisztériumtól előzetesen nem kaptak.

Az OKSZ szerint olyan intézkedéscsomagot készítettek elő a kormány részéről, amely fékezi a kereskedelem, így a kisvállalkozások további fejlődését, a korszerű szervezési megoldások alkalmazását. Ez súlyosan sérti a vásárlók érdekeit, és egyes esetekben hátrányosan érinti az alkalmazottakat is. Szerintük a kereskedelmi kisvállalkozások fejlődését, megújulását fejlesztéseik, beruházásaik pénzügyi és pályázati támogatásával kell segíteni annak érdekében, hogy ők is alkalmazhassák a legkorszerűbb értékesítési módszereket. Az egyeztetésen az OKSZ kérte, hogy mutassák be azokat a hatástanulmányokat, amelyek a tervezett intézkedések megalapozását szolgálták. Erre szerintük azért volt szükség, mert a múlt heti kormányinfón, minden bizonnyal az előzetes hatásvizsgálatok eredményeire támaszkodva, az hangzott el, hogy nem számolnak áremeléssel a változtatások után. A szervezet szerint viszont a tervezett intézkedések miatt egyes termékek ára emelkedhet. Az OKSZ hangsúlyozta, kész egyeztetéseket folytatni a kormánnyal a kereskedelem legsúlyosabb problémájának, a munkaerőhiánynak az enyhítése, a hazai, mobilizálható munkaerő, a közmunkásoknak a valós munkaerőpiacra terelése érdekében. Ez közös érdek, csakúgy, mint a fogyasztóvédelem erősítése, például a hamis élelmiszerek kiszorítása.

Az OKSZ szerint a vasárnapi munkavégzés szigorítása, a százszázalékos vasárnapi pótlék és a két szabad hétvége előírása elsősorban a vasárnap nyitva tartó kisvállalkozásokat hozza lehetetlen helyzetbe. Sokuknak be kellene zárniuk a hét utolsó napján, amivel versenyhátrányba jutnának. A kis- és középvállalkozások a megemelt minimálbért is csak nehézségek árán képesek kifizetni, bérterhet már nem tudnak vállalni. Erről a kérdésről célszerű lenne külön társadalmi vitát indítani, a munkavállalók képviselőivel közösen. A parkolóhelyek utáni környezethasználati díj tervezett mértéke ugyan nem ismert, de az előirányzott 20 milliárd forint költségvetési bevétel jelentős terhet vetít előre. Kérdés, hogy miért kizárólag a napi fogyasztási cikkeket forgalmazó áruházak és a bevásárlóközpontok lennének kötelezettek, több más, környezetet terhelő beruházással vagy éppen parkolóhelyet kínáló létesítménnyel szemben. A napi fogyasztási cikkeket forgalmazó áruházakat korábban már kötelezték a parkolóhelyek számának emelésére, emellett pedig jelentős terhet ró rájuk az elektromos jármű töltőállomások kötelező telepítése is.

Az OKSZ szerint az eddig megismert információk alapján a kötelező létszám előírása ugyancsak súlyos pénzügyi teher, ráadásul a munkaerőhiánnyal terhelt ágazatban lehetetlen egy ilyen arányú növelés. Nem ismert, milyen alapon épült a javaslat a 36 millió forint személyenkénti árbevételi követelményhez, mint ahogyan az sem derült ki, hogy pontosan mely, az üzletben munkát végző személy minősülne eladónak. Az előírt létszám feltöltését nem teljesítő kereskedők pénzbeli terhelése a környezethasználati díjhoz hasonló köztehernek minősülne. A kötelező létszám előírása azzal a céllal, hogy a fogyasztó több információt kapjon, a gyakorlatban nem segítené a vásárlókat. A vásárlók tájékoztatása az adott termékről a gyártó kötelessége és felelőssége mindenütt a világon, az uniós követelmények is erre épülnek. A termékkel kapcsolatos, a vásárlóknak szóló, a jogszabályokban előírt információt a gyártó köteles a csomagolásra vagy a terméktől elválaszthatatlan címkére rányomtatni. A kereskedő feladata a megfelelő árukihelyezés és az árfeltüntetés, néhány egyedi esetben pedig az előírt tájékoztatást elhelyezni a polcon.

A reklámköltségeknek az árbevételhez mért félszázalékos korlátozása súlyosan sérti a vásárlók érdekeit. Kérdés, egyáltalán miért és miért éppen ilyen arány mellett kellene korlátozni ezt a tevékenységet – közölte a szövetség. Egy ilyen intézkedés szerintük az éppen védeni kívánt fogyasztókat fosztaná meg a legelemibb tájékozódási lehetőségektől. A vásárlók a tudatos döntéshozatal érdekében igénylik a reklámot, különösen az áruházi újságokat. A gyűjtőcsomagolás tervezett megtiltása pedig szintén ellentmond a vásárlók érdekeinek. Az élelmiszerek kihelyezése a polcra a gyűjtőcsomagolásban világszerte jellemző. Az alkalmazottak számára könnyebb munkavégzést jelent, hatékonyan szolgálja a termékbiztonságot is. A vásárlók számára is előnyös, mivel a polcokra helyezett gyűjtőcsomagolás védi a terméket a sérüléstől. Nagyobb mennyiség vásárlása esetén egyszerűbb a vásárlónak gyűjtőcsomagolásban leemelni a polcról a terméket. Az OKSZ felmérése szerint a gyűjtőcsomagolás balesetveszélyt nem jelent. Érthetetlen, hogy ha valóban a balesetveszély elkerülése a módosítás egyik kiemelt célja, mi indokolja, hogy éppen a kisebb alapterületű, 400 négyzetméternél kisebb bruttó alapterülettel rendelkező, napi fogyasztási cikket értékesítő üzletekben lenne engedélyezett a gyűjtőcsomagban történő értékesítés. A házhoz szállításról megírták, a kiszállítás egyidejűleg egy járművel több vásárló részére történik, így a környezet terhelése is csökken. A tervezett intézkedés kizárólag a napi cikkeket forgalmazó kereskedőkre vonatkozik, miközben az online kereskedelemben ennek az árucsoportnak a részesedése a legkisebb. A fogyasztóvédelmi ellenőrzésért járó felügyeleti díj bevezetése további költség lenne, ami indokolatlan terhet róna az ágazatra – összegezte az OKSZ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.