Új nyugdíj-előtakarékossági formákra lenne szükség

A jelenlegi nyugdíjrendszer fenntartásának ára, hogy a gazdaság más fontos területeire nem jut elég pénz.

Hajdú Péter
2017. 03. 07. 12:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egymást követik a jelenlegi nyugdíjrendszer fenntarthatatlanságát bemutató kutatások, mégsem látszik annak a legapróbb jele sem, hogy az éppen regnáló kormányok tennének valamit a helyzet javítására. A szakértők néhány dologban egyetértenek. Például hogy a jelenlegi demográfiai helyzetet figyelembe véve elkerülhetetlen a nyugdíjkorhatár emelése, illetve hogy jó eséllyel csökkenni fog az ellátás összege, továbbá hogy a jelenlegi rendszer legfeljebb két évtizedig lehet még életképes.

Holtzer Péter nyugdíjszakértő például a Portfóliónak nyilatkozva arra hívta föl a figyelmet, hogy a ma 30 és 50 év közötti korosztály jár a legrosszabbul. Ők ugyanis relatíve sokat fizetnek a feneketlen nyugdíjkasszába, s várhatóan nyugállományba vonuláskor már jó eséllyel keveset kapnak. Ennek magyarázata, hogy a politikusok nem mernek komolyan hozzányúlni a már nyugdíjban lévők ellátásához, mert jelentős szavazói bázist jelentenek, s a politikailag legaktívabb réteghez tartoznak. Ugyancsak tartózkodnak attól, hogy a nyugdíj előtt állóknak keresztbe tegyenek. Ezért inkább azokra rakják a legnagyobb súlyt, akik még aktívak, s viszonylag távol vannak a nyugdíjkorhatártól, nekik ugyanis még van idejük alternatív megoldásokat keresni.

Itt feltétlenül meg kell említeni, hogy az idő előrehaladtával halmozódnak a megoldatlan problémák, éppen azért, mert az elmúlt több mint negyedszázad alatt egyetlen kormány sem merte felvállalni, hogy életképessé teszi a nyugdíjrendszert. S bár ígéretekkel már tele van a padlás, legfeljebb apró részletekhez nyúltak hozzá, illetve a nyugdíjszámítás módszerét változtatták, jellemzően a nyugdíjasok kárára.

Holtzer szerint az is komoly probléma, hogy bár javult a hivatalosan elismert és a szürke, fekete jövedelem közötti arány, azért sokan még mindig úgy jutnak fizetéshez, hogy amögött nincs nyugdíjjárulék, így az nem is képezi alapját az eljövendő nyugdíjnak. Ezt a tendenciát erősítik az olyan hivatalosan is elismert rendszerek, mint a kisvállalkozások körében kedvelt kata és kiva. Ezekben a rendszerekben ugyanis nem a teljes jövedelem után fizet járulékokat a vállalkozó.

A nyugdíjasok számának emelkedésével ennek a rétegnek az érdekérvényesítő képessége is emelkedik, hiszen egyre inkább szüksége van szavazataikra a választási ciklusokban gondolkodó politikai elitnek. Ennek egyenes következménye, hogy a jelenlegi rendszer változatlansága mellett egyre kevesebb bevétele keletkezik a nyugdíjkasszának, a kiadások azonban a legjobb esetben is csak stagnálnak, de inkább emelkedő tendenciát mutatnak. Ennek legsúlyosabb következménye a szakértő szerint, hogy a nyugdíjkassza hiányának pótlása elvonja az erőforrásokat más olyan fontos területektől, mint például az oktatás és az egészségügy. Pedig éppen ezek a területek azok, amelyek hosszú távon hozzásegíthetnék a gazdaságot ahhoz, hogy kitermeljék azokat a jövedelmeket, amelyekből kipótolhatnák a nyugdíjkassza hiányát.

Mindezekből következik, hogy egyre nagyobb szerepe van az olyan nyugdíjcélú megtakarításoknak, mint például az önkéntes nyugdíjpénztárak. Gond az, hogy a hazai jövedelmi viszonyok mellett kevesen tudnak ilyen célra félretenni. Ezt fejeli meg, hogy bár egyre többen tisztában vannak azzal, hogy takarékosság híján sanyarú évek várnak rájuk nyugdíjas korukban, mégis kicsi a megtakarítási hajlandóság.

Holtzer szerint a jelenlegi önkéntes pénztári rendszer jobb ugyan a semminél, de inkább úgynevezett „kvázi önkéntes” rendszerre lenne szükség. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy ennek hatékonysága sokkal jobb, mint a jelenlegi magyar önkéntes rendszernek. A forma lényege, hogy a munkába állásnál automatikusan pénztártag lesz a pályakezdő, s fizetésének néhány százaléka a pénztárba kerül. Ki lehet ugyan lépni a pénztárból, de a nemzetközi gyakorlat azt mutatja, ezt alig valaki teszi meg. Ehhez persze arra is szükség van, hogy bónuszként a vállalat és a költségvetés is hozzátegyen valamekkora összeget a havi megtakarításhoz. A rendszer Új-Zélandon 2006 óta működik, ahol a munkavállaló, a munkáltató és az állam a fizetés két-két százalékának megfelelő összeget helyez a munkavállaló önkéntes számlájára. De a jelenleg kiépülő brit rendszer is hasonló, ahol a munkavállaló a bér négy, a munkáltató három, az állam pedig egy százalékát fizeti be az önkéntes pénztárba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.