Újabb közpénz landol a Malév-cégnél

Könnyen tiltott állami támogatásnak minősülhet a bérfelzárkóztatásra szánt 153 millió forint.

Bodacz Péter
2017. 03. 25. 17:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A súlyos gondokkal küzdő, s ezért hosszú ideje átszervezés alatt álló Malév Ground Handling (MGH) Zrt. is azon cégek közé került, amelyek állami ráfordítással fejleszthetik a béreket: a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat értelmében idén e célra 153 millió forintot kap, kérdés ugyanakkor, hogy látnak-e ebből bármit is a társaság dolgozói. Ez évben egyébként összesen 40,46 milliárd forintot kell előteremtenie a költségvetésnek a magasabb állami bérek ellentételezésére. A legtöbb pénzt, 8,2 milliárd forintot a Magyar Posta Zrt. kapja, míg a MÁV Zrt.-nek 6,2 milliárd, a MÁV-START Zrt.-nek 5,5 milliárd forint jut.

Az MGH dolgozóinak béremelésére szánt pénz a fentiekhez képest csekély összegnek tűnik, de annál több lehet vele a probléma. A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren megforduló gépek egy részének földi kiszolgálását végző cég gazdasági stabilitása ugyanis sok sebből vérzik; lapunk információi szerint beszállítók és üzleti partnerek sorának tartozik, de a követeléssel fellépő szervezetek között van a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) is. Úgy tudjuk, a Budapest Airport felé csaknem egymilliárd forintos tartozást halmozott fel a Malév GH. (Ez utóbbi tétel helyességét illetően kerestük Hardy Mihályt, a Budapest Airport kommunikációs vezetőjét, aki nem kívánta kommentálni értesülésünket.) Mindebből tehát arra lehet következtetni, hogy ha az összeg megjelenik a vállalat bankszámláján, az jó eséllyel inkasszó áldozatául esik.

Legalább ekkora gondot jelenthet, ha a bérfelzárkóztatásra szánt összeg tiltott állami támogatásnak bizonyul; a Malév GH ugyanis nem minősül egyetemes szolgáltatónak – mint ahogy a posta, a MÁV, vagy épp a Volánok –, hanem piaci vállalatként működik. Ezért – mint azt a római szerződés 87-es cikke és az ennek szellemében született uniós jog is rögzíti – elméletileg nem részesülhetne egyetlen adóforintból sem a társaság. Az üggyel kapcsolatos kérdéseinkkel kerestük Herczog Pétert, a Malév GH nemrég kinevezett vezérigazgatóját, aki későbbre ígért tájékoztatást.

A Malév GH az utóbbi hónapokban többször is szerepelt a hírekben: tavaly szeptemberben az azóta megszüntetett Népszabadság számolt be arról, hogy az állami Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) még 2012-ben kötött hitelügylete inkasszóval zárult. A pénzintézet 260 millió forintot vitt el a társaságtól, amelynek fizetési nehézségei támadtak. A hitelre, vagy inkább a hitelnek álcázott állami támogatásra azért volt szüksége a társaságnak, mert anyacége, a hazai Malév légitársaság öt évvel ezelőtti bedőlése után hatalmas gazdasági nehézségekkel szembesült. A tavaly őszi inkasszóval ugyanakkor az lehet a baj, hogy a pénzt egy eredetileg fejlesztési célra szánt – és az uniós jogszabályoknak megfelelően odaítélt – állami támogatásból tudta elvenni az MFB. Így pedig már a közösségi jog által tiltott állami támogatás esetéről lehet beszélni. (Más kérdés, hogy ebben az ügyben eddig nem történt elmarasztalás.) A cég életében tavaly volt egy NAV-inkasszó is, az adóhatóság 90 millió forintot vasalt be.

A reptéri földi kiszolgálási piac öldöklő versenyére utal az, hogy a Malév GH kartellügybe is keveredett. Mint azt lapunk tavaly októberben megírta, a Gazdasági Versenyhivatalnál a cég akkoriban leköszönő vezérigazgatója, Kisvári János tett bejelentést arról, hogy a török tulajdonú Celebi Ground Handling Hungary többször is megkereste a Malév GH-t azzal az ajánlattal, hogy a több légitársaság földi kiszolgálására irányuló tendereken a beadandó árakat egyeztessék. Később arról is beszámoltunk a lapunk birtokába került dokumentumokra hivatkozva, hogy az MGH és a Celebi legalább két alkalommal – 2014 végén és 2015 elején – a legfelső szinten egyeztetett az ajánlatokról. A versenyhatósági vizsgálat jelenleg is tart. A Malév GH várhatóan néhány héten belül közzéteszi 2016-os számait. A cég 604 milliós veszteséggel zárta a 2015-ös évet, saját tőkéje mínusz 241 millió forint volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.