A fapadosok nagy éve lehet az idei

Két számjegyű bővülést produkálnak a fapados légitársaságok, idehaza is szárnyal a Wizz Air és a Ryanair.

Bodacz Péter
2017. 04. 07. 17:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden jel szerint jó év lesz az európai légi közlekedésben az idei, különösen a diszkont-légitársaságoknak. A dinamikusan növekvő utazási kedv mellett ugyanakkor komoly kockázatot jelent a brexit. Az összességében kedvező piaci környezetben más-más eszközökkel kísérleteznek a szolgáltatók piaci súlyuk növeléséhez, és van arra utaló jel is, hogy a konkurens cégek verseny helyett bizonyos esetekben inkább a háttéralkukat részesítik előnyben. 

A napokban a kelet-európai régióban meghatározó, magyar hátterű Wizz Air és az Európában piacvezető – a hazai forgalmat tekintve második legerősebb –, ír központú Ryanair is fontos bejelentéseket tett. Előbbi társaság a héten közölte, hogy júniusban elindítja a Budapestet a kazah fővárossal, Asztanával összekötő járatát, ami elsősorban az üzleti célú utasoknak lehet érdekes. Tegnapelőtt óta pedig már a menetrendben szerepel az az öt nyugat-balkáni desztináció, amelyet közszolgáltatási szerződéssel a Wizz Air üzemeltet. A közszolgáltatási szerződés lényege, hogy Budapest és Pristina, Podgorica, Tirana, Szarajevó, valamint Szkopje között az állam akkor is garantálja a szolgáltató hasznát, ha a járatok üresek. 

Ez esetben – mint ahogy a lapunknak név nélkül nyilatkozó, a kormányzati döntésekre rálátással bíró forrásunk fogalmazott – igazi kelet-európai modellről van szó, a tuti üzlet sorsa ugyanis csak névleg dőlt el szabad versenyben. A nyugat-balkáni járatokra tavaly tavasszal kiírt közbeszerzési tendert egyértelműen a későbbi nyertes Wizz Airre szabták; a megkövetelt műszaki paraméterek, valamint a szűkre szabott határidőig csak magyar nyelven beadható pályázat lényegében minden más társaságnak lehetetlen feltételeket jelentett, pedig az államilag garantált megtérülés és a desztinációkon érvényesülő monopolhelyzet külön-külön is nagy vonzerőt jelentett volna. 

Forrásunk szerint legalább ennyire figyelemre méltó, hogy a Wizz Air vetélytársai semmilyen uniós fórumon nem támadták meg a kiírást, hiába lógott ki a lóláb. – Elképzelhető, hogy valamilyen háttéralkut kötöttek a társaságok: a Wizz Air nyugat-balkáni járatait békén hagyják a riválisok cserébe azért, ha a Wizz Air távol tartja magát egyes piacoktól vagy néhány jó üzletet jelentő desztinációtól. Ezt persze nem lehet bizonyítani, de kizárni sem – fogalmazott informátorunk. Mint megjegyezte: a közszolgáltatásként üzemeltetett járatok ellen akár Brüsszel is kifogást emelhetne, a közérdek ugyanis nem az átszálló, hanem a Budapestre tartó utasok esetében érvényesül – utóbbiak adóbevételt termelnek a magyar államnak –, míg a továbbutazókról ez nem mondható el. A Wizz Air idei budapesti járatbővítésének felét egyébiránt az állam által pénzelt nyugat-balkáni desztinációk teszik ki, a társaság 2017-es menetrendje ugyanis összesen tizenegy új célállomással bővül. 

A Ryanair is bővíti budapesti jelenlétét: az ír diszkont-légitársaság az idén 25 százalékkal növeli kapacitásait. A menetrendben hét új Budapestről elérhető célállomás szerepel, köztük Palermo, Edinburgh, Lviv és Marrakesh. Mint azt Horváth Evelin, a Ryanair régiós értékesítési menedzsere lapunknak elmondta, 2017 végéig 28 járatuk lesz Budapestről. Kitért arra is, hogy egyelőre nem tervezik a budapesti háromgépes bázis bővítését, de mint ahogy számos repülőtérrel, a Budapest Airporttal is folytatnak egyeztetéseket arra az esetre, ha a brexitből kifolyólag további repülők állomásoztatására lenne szükség Ferihegyen a brit bázisokon lévő 70 gépből. Horváth Evelin kitért arra is, hogy a szolgáltatást is fejlesztik. A legjelentősebb újítás, hogy a fapados mezőnyben egyedüliként biztosítják a járatok közötti csatlakozást, ráadásul nemcsak a Ryanair, hanem az Air Lingus és a Norwegian járataira is. A következő évekre vonatkozóan a menedzser megjegyezte, hogy a németországi piacon várnak nagyobb változásokat; az Air Berlin és az Eurowings háttérbe szorulásával 20 százalékos részesedésben reménykedik a Ryanair. A vállalatok optimizmusát alátámasztják a növekedési számok: a Wizz Air márciusi utasforgalma csaknem 20 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, míg a Ryanair és az Easy Jet 10 százalék feletti bővülést könyvelhet el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.