Idén sem indul el a Digi mobilszolgáltatása

Túl nagy fába vágta fejszéjét a cég? A társaság új üzleti terve szerint legfeljebb 2018-ban indulhat el a szolgáltatás.

Bodacz Péter
2017. 04. 29. 4:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden valószínűség szerint a 2017-es év sem hozza el a hazai fogyasztók számára a távközlési szolgáltatások versenyének élénkülését, a korábbi ígéretekkel ellentétben ugyanis legkorábban jövőre lép a mobilpiacra a Digi. A hazánkban eddig kábelszolgáltatóként tevékenykedő társaság a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2014 őszén zárult nyílt tenderén nyerte el az országos szolgáltatás elindításához szükséges frekvenciákat. A társaság – amely meglehetősen kevés információt osztott meg eddig a mobilpiaci elképzeléseiket illetően – korábban 2017 márciusi, majd szeptemberi indulásról tájékoztatta a hírközlési hatóságokat. 

A Digi Communications N.V. április 26-án kiadott üzleti eredményeket és célokat összefoglaló 600 oldalas prospektusa ugyanakkor már arra utal, hogy legkorábban 2018-ban vagy még később indulhat a magyar mobilpiaci szolgáltatás. Az anyagból kiderül, hogy a társaság rendelkezik ugyan a piacra lépéshez szükséges licencekkel, ám számolnak a kockázatokkal, amelyek miatt nem garantálható a siker. A dokumentum kapcsán lapunk kereste a Digi Távközlési és Szolgáltató Kft.-t. Azt szerettük volna megtudni, hogy a társaság új tervei szerint mikor indulhat a mobilszolgáltatás, illetve hogy a csúszásnak mi az oka, ám lapzártánkig nem érkezett válasz.

Az ágazatot ismerő, lapunknak név nélkül nyilatkozó szakértők szerint a késlekedés oka az lehet, hogy az országos mobiltávközlési infrastruktúra kiépítése nem a terveknek megfelelően halad, illetve nehézségek lehetnek az ügyfélszolgálati hálózat kiépítésével is. Mint egyikük felhívta rá a figyelmet, bár a Digi piaci érdekei azt diktálnák, hogy mihamarabb kezdje meg a szolgáltatást, hiszen a drágán megszerzett frekvenciák kihasználatlanok, a kieső bevételtől eltekintve semmilyen szankcióval nem kell számolnia a cégnek. Az NMHH ugyanis nem szabott határidőt a szolgáltatás elindítását illetően. A Diginek pusztán annyi kötelezettsége van, hogy kinyilvánítsa piacra lépési szándékát egy céldátummal. Ez a hatóság weboldalán közzétett, tavaly szeptemberi bejegyzésű adatlap szerint továbbra is 2017. szeptember 13., ám a dátumot bármikor módosíthatja a társaság. Legvégső esetben az sem kizárt – vélekedett szakértőnk –, hogy túl nagynak találják a magyar piacban rejlő kockázatokat, és kezdeményezik a frekvenciaszerződés felbontását az MNHH-nál. – A kaland többmilliárdos buktát jelentene a Diginek, ám még mindig kisebb veszteséget kellene elkönyvelni így, mint egy sikertelen piacralépés esetén – fogalmazott a szakértő, megjegyezve: eddig a Digi elszántnak látszott, és minden esély megvan rá, hogy továbbra is hisznek saját üzleti modelljükben.

Tény ugyanakkor, hogy a mobilpiacon való megjelenés óriási beruházást igényel: a Digi 2014-ben 10 milliárd forintért szerezte meg a szükséges 1800 megahertzes sávtartományokat 2034-ig, az éves frekvenciadíj pedig 2,5 milliárd forint. A hálózatfejlesztések és az üzlethálózat kiépítése óvatos becslések szerint is további több tízmilliárd forintos beruházást igényel, a rendszerek karbantartása pedig szintén milliárdos nagyságrendű éves költségvetést követel meg. Mindeközben a magyar mobilpiac telített, a hűségszerződéssel rendelkező ügyfelek aránya pedig hagyományosan nagy, azaz sok ügyfélhez csak hosszabb időtávon tud eljutni egy belépő szolgáltató.

A negyedik mobilcég késlekedése mindazonáltal jól jön a jelenlegi piaci viszonyokra berendezkedett szolgáltatóknak, a Magyar Telekomnak, a Telenornak és a Vodafone-nak. Cinkotai Norbert, a KBC Equitas tőzsdei elemzője szerint a Digi csúszásával jelentősen nőhet annak az esélye, hogy a 2017-es célkitűzéseket sikerül túlszárnyalnia a Magyar Telekomnak, hiszen mérsékeltebb lehet az árverseny.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.