A hűség ára: megfizethetetlenné válhatnak a csúcsmobilok?

Ha valóban egy évben maximálják a távközlési szolgáltatások hűségidejét, az felverheti a készülékárakat.

Wiedemann Tamás
2017. 05. 12. 10:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha megszavazzák, könnyen visszafelé sülhet el az a törvényjavaslat, amely szerint a jelenlegi két év helyett legfeljebb egy évre szóló hűségidőt köthetnének a távközlési szolgáltatók az ügyfelekkel, mert a jelenlegi konstrukció ugyan hosszú időre rögzíti a tarifákat, ám a szolgáltatók szerint épp ez a modell teszi lehetővé, hogy viszonylag olcsón jussanak az előfizetők drága mobilkészülékekhez.

A Világgazdaság és a Népszava tegnap számolt be arról, hogy két fideszes képviselő, Balla György és Kucsák László az elektronikus hírközlésről szóló törvényt módosítanák. A javaslat általános indoklása szerint a hűségszerződések teljesen kiszolgáltatottá teszik a fogyasztókat, mert számos társaság úgy alakítja ki díjtételeit, hogy csak ilyen szerződés megkötésével érje meg az adott szolgáltatás igénybevétele. Gyakori jelenség, hogy a hűségidő lejártával a fogyasztó csak jóval drágábban tudja igénybe venni ugyanazt a szolgáltatást egészen addig, amíg újabb hűségszerződést nem köt. Ugyanakkor a szolgáltatók számos esetben akár egyoldalúan is módosíthatják a szerződési feltételeket, ami nem mindig szolgálja a fogyasztók érdekeit. A törvénymódosítás ezért lehetővé tenné, hogy az előfizetőket kedvezőtlenül érintő egyoldalú szerződésváltoztatás – például a díjtételek megemelése, az adott csomag tartalmának megváltoztatása vagy a tévés szolgáltatások esetében a csatorna-összetétel módosítása – esetén a fogyasztóknak lehetőségük legyen a határozott idejű szerződés felmondására.

A szolgáltatók nem meglepő módon nincsenek elragadtatva az ötlettől. A Telenor lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a törvénymódosítás mindenképpen hátrányos lenne az ügyfelek számára például a készülékvásárláskor, mivel sokak számára lehetetlen lenne egy összegben kifizetni a vágyott telefon árát. A Magyar Telekom szintén arra figyelmeztetett, hogy a módosítás érzékenyen érintené a magas árszínvonalú okostelefonok vásárlóit. A Vodafone is hasonló érveket sorakoztatott fel, és a kérdésben ágazati egyeztetést sürget. A távközlési szolgáltatások esetében Európa-szerte elterjedt a hűségszerződésekre épülő modell. A lapunk által a teljesség igénye nélkül készített körkép alapján az látszik, hogy nálunk az ebben a konstrukcióban kínált készülékek és csomagok – legalábbis a felső kategóriában – összességében, azaz 24 hónapra vetítve kissé olcsóbbak, mint Nyugaton. A különböző mobilcégek által kínált Samsung S8 modellre kerestünk rá – listaára 240 ezer forint –, és a korlátlan hívást, illetve üzenetküldést, valamint az összehasonlíthatóság miatt nagy, 10 gigabájtnyi internet-hozzáférést tartalmazó csomagokat vettük alapul.

 

A németországi T-Mobile-nál kétéves hűségidő és 87,7 eurós – 27 275 forintos – tarifacsomag mellett 30 euróba – 9330 forintba – kerül a Samsung csúcsmobilja. Azaz két évre számítva a telefon és a szolgáltatás együtt 878 520 forintnyi összeget visz el. Nagy-Britanniában az O2-nél 10 font (3690 forint) befizetés mellett, havi 59 fontért (21 771 forint) viheti az ügyfél az S8-ast. Ez összesen – tehát két év alatt – 611 ezer forintos kiadást jelent. A legolcsóbb ajánlatot az osztrák T-Mobile honlapján találtuk: 20 eurós előfizetési díj mellett – ami 8 GB internetet tartalmaz – havi 28 eurót kell fizetni a készülékért. Ez két évre számítva kevesebb mint 360 ezer forintnyi költség. A hazai szolgáltatók különböző konstrukciókban 12-24 havi részletre kínálják a készülékeket előfizetés esetén. A Magyar Telekomnál 126 960 forintba (havonta 5290 forintba) kerül a Samsung S8, ha a Mobil XL csomagot választjuk havi 19 500 forintért. Mindez két évre számítva összesen 594 ezer forint. A Telenornál az azonos tartalmú, havonta 19 490 forintos Blue XXL csomagban 139 990 forintba kerül az S8-as (legfeljebb 17 havi részletre), így a készülék és a szolgáltatás két év alatt 607 750 forint. A Vodafone-nál 246 990–312 000 forint a csúcsmobil, függően attól, hogy 24 hónapos részletre vesszük-e, vagy egy összegben fizetjük. A Red Extra előfizetés viszont „csak” 14 494 forint havonta. A társaság ügyfelei tehát két évre 595 000–660 000 forintos költséggel számolhatnak.

Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy hétköznapi mobilinternet-használatra elegendő 2–3 gigabájtos csomagok esetében a hazai szolgáltatók árai jelentősen, összességében akár több tízezer forinttal drágábbak, mint a nyugati ajánlatok, ám ezeket a tarifacsomagok eltérő tartalma miatt nehéz összehasonlítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.