Ezúttal éppen nyugatra nyit a kormány

Egyelőre nem világos, hogyan lendíthet az Ausztriával meglévő gazdasági kapcsolatokon az új kereskedőház.

Wiedemann Tamás
2017. 05. 25. 14:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ortodox gazdaságpolitikai irányváltásnak is felfogható, hogy az állami tulajdonú Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) Ausztriában nyitott új képviseletet. Igaz, az új kereskedőház megnyitása Kismartonban nem feltétlenül a nyugati piac kapacitásbővítéseként értelmezendő, hiszen a kormány már korábban bejelentette, hogy a szomszédos hét ország magyarlakta területein, illetve Lengyelországban összesen 22 kereskedőházat nyit a kétoldalú üzleti kapcsolatok élénkítése érdekében.

Szakértők között már régóta megy a vita arról, hogy mennyire célszerű súlyos közpénzmilliárdokat költeni a keleti nyitás politikájára, miután a magyar külkereskedelmi forgalom mintegy 80 százalékát az Európai Unió tagállamaival bonyolítjuk. Eddig nem hozott sokat a konyhára, sőt az eddigi adatok alapján sokkal többe került a magyar adófizetőknek a kereskedőházak fenntartása, mint amennyi üzletet kötöttek. A 444.hu tavalyi adatigénylési peréből derült ki, hogy az MNKH 2013-as indulását követő két évben 5,5 milliárd forintnyi állami pénz elkötése után 2,8 milliárd forintnyi üzletet tudott összehozni. Hogy ebből mennyi az állam haszna, továbbra is kérdéses.

A 2015-ös üzleti évet az MNKH 5,4 milliárd forintos mínusszal zárta. A parlament külügyi bizottságának májusi ülésén az is kiderült, hogy két év alatt több mint 18 milliárd forint közpénzt öntöttek a kereskedőházakra, érdemi eredmény nélkül. Pontosabban sikerült marhahúst exportálni Kínába, ovulációs mikroszkópot Kazahsztánba, magozottmeggy-befőttet Botswanába, vagy éppen sópipát Dél-Afrikába.

Bod Péter Ákos, az Antall-kormány ipari és kereskedelmi minisztere, volt jegybankelnök, a Budapesti Corvinus Egyetem professzora szerint akkor lenne értelme kereskedőházakat nyitni távoli országokban, ha a korábbi kereskedelmi missziók szerepét töltené be az állami kezdeményezés.

A Corvinus egyetem professzora úgy látja, ez egyfajta országtájékoztatási központként fogható fel, és kevésbé kereskedelmi tevékenységként. – Ausztriában ugyanakkor kétséges ennek a modellnek az adaptálása, hiszen az osztrák cégek már a nyolcvanas évek vége óta jelen vannak Magyarországon, miközben a hazai cégek is aktívak az osztrák piacon. Nem világos, mi a célja az osztrák kereskedőház nyitásának – hangsúlyozta. Bod Péter Ákos a keleti nyitással kapcsolatban megjegyezte: nem a kis- és középvállalkozások (kkv) profiljába illő üzleti modellt folytatnak. – Az üzemi méretek, az árualap volumene, a szállítási költségek és a kulturális különbségek miatt a kkv-k nem igazán rúghatnak labdába például kínai piacon. Ez inkább a nagyvállalatok játszótere, viszont adódik a kérdés, hogy a nagy cégek esetében miért a magyar adófizetők finanszírozzák a piacbővülést.

Virovácz Péter, az ING Bank elemzője nem tartja elvetendőnek a nyitást, mivel a keleti régió gazdaságai nagyobb ütemben bővülnek. – Nem lehet elvárni, hogy a befektetett összegek néhány év alatt megtérüljenek, és a célországokba irányuló export masszívan bővüljön, azonban a keleti nyitás sikere kétséges. Tény ugyanakkor, hogy Magyarországnak mindig is az uniós országok lesznek a fő piacai – hangsúlyozta. Szerinte a kínai gazdaság lassul, és a keleti nyitás egyéb célországainak sincs stabil gazdasága.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.