Káros céges autók előnyben

Magyarország bronzérmes a legkárosabb adókedvezményeket nyújtók listáján – hívta fel a figyelmet a Levegő Munkacsoport.

Horváth Attila
2017. 05. 24. 12:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország a harmadik helyet szerezte meg azon az európai szavazáson, amelyen a Föld éghajlatára nézve a leginkább káros adókedvezményeket „jutalmazták”. Hazánk az eredményt a céges személygépkocsi-vásárlás és -használat gáláns adókedvezményeivel érdemelte ki – közölte lapunkkal a Levegő Munkacsoport.

A legnagyobb éghajlatvédelmi európai civil szervezet, az Európai Éghajlatvédelmi Szövetség (CAN Europe) áprilisban hirdetett internetes szavazást arról, hogy melyek azok a támogatások, illetve adókedvezmények, amelyek legnagyobb mértékben ösztönzik a fosszilis energiák, azaz a szén, kőolaj, földgáz használatát. A díjakat a hét elején ítélték oda Brüsszelben.

– Azért javasoltuk a díjra a magyarországi személygépkocsi-vásárlás és -használat elszámolásával kapcsolatos visszásságokat, mert ezeket rendkívül igazságtalannak tartjuk – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Hozzátette, a jelenlegi rendszerben a legnagyobb adókedvezményben – ami gépkocsinként évente akár több millió forintot is kitehet – azok részesülnek, akik a legdrágább autókat használják és azokkal a legtöbb kilométert teszik meg.

Horváth Zsolt, a Levegő Munkacsoport projektvezetője elmondta, ha valaki magánszemélyként vásárol autót, akkor azt mintegy 47 százaléknyi adó és járulék terheli. Ha céges autót vásárol valaki, akkor az az adókedvezményeknek köszönhetően azonban ezeket visszaigényelheti, tehát a költségvetés több millió forintnyi adóbevételtől esik el. Európában a legtöbb helyen hasonlóan működik a rendszer, de Magyarországon jár a legnagyobb állami támogatás. Ez azonban nem teherautóknál, hanem személygépkocsiknál jelenik meg, amiket 80 százalékban valójában szintén magáncélra használnak. Utánuk azonban semmilyen adót sem fizetnek, sőt a kormány még támogatja is őket. Kiemelte, nyereséges cég esetén az autó minden költségét el lehet számolni, az üzemanyagtól kezdve az amortizációig. Horváth Zsolt szerint éppen ezért 10 millió forintnál drágább autók nincsenek magánkézben, csak céges tulajdonban. Ma már Magyarországon érdemes egyetlen drágább autóra céget létrehozni. Ez tehát káros támogatásnak számít, aki céges autót választ, az drágább, nagyobb fogyasztású, jobban szennyező kocsit vásárol. Ráadásul ezek leginkább dízelautók, amik még jobban szennyezik a környezetet. A rendszer a szakértő szerint szociálisan is igazságtalan, mert minél gazdagabb valaki, annál több támogatás jár neki.

A munkacsoport számításai szerint ez a támogatás minden évben több száz milliárd forinttól fosztja meg az államkasszát, pedig ezt az összeget hasznosabb lenne például az oktatásra vagy az egészségügyre fordítani. Az ország gazdaságának és a környezet állapotának is jót tenne, ha ezt az adókedvezményt visszafogná az állam. Meglátásaikat másfél hónappal ezelőtt az Országgyűlés fenntartható fejlődés bizottságának gyűlése előtt is elmondták, de egyelőre semmilyen reakció sem érkezett.

A szavazáson egyébként összesen tíz támogatás kapta meg CAN Europe „Fosszilis Energiák Támogatása” díját, négy kategóriában. Az adókedvezmények terén az első helyezett Norvégia lett a Barents-tengeri kőolaj-kitermelésnek nyújtott támogatásával, a második Észtország, amely csökkentette a rendkívül szennyező palaolaj-kitermelésre kivetett díjakat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.