Szakemberhiány a logisztikában

Százmilliárdos pluszt hozhat az ágazatban a piacvédelem és a szigor.

Bodacz Péter
2017. 05. 16. 18:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai logisztikai és szállítmányozási piac erőteljes védelmét várják a kormánytól a szektor szereplői. Nemzetgazdasági szinten ugyanis akár 100 milliárdos többletbevételt is hozhatnának a több területre, de elsősorban a közúti szállítmányozásra kiterjedő szigorítások – állítja a Magyar Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) kezdeményezésére kilenc ágazati szervezet által megfogalmazott közös javaslat. Mint azt Bíró Koppány Ajtony, a szervezet főtitkára lapunknak kifejtette, immár nemcsak a nyugat-európai országokban, de az unión kívüli államokban is egyre jellemzőbbek a burkolt vagy nyílt piacvédelmi intézkedések, amelyek nemritkán a külföldi szolgáltatók diszkriminálását jelentik. Ám a cél továbbra is az, hogy a hazai vállalatok magyar fuvarcégeket bízzanak meg a szállítmányozási feladatokkal.

Az MLSZKSZ szerint a külföldi – jobbára török és ukrán – fuvarcégek jelenléte százmilliárdos bevételkiesést jelent, mivel ezen vállalatok nem itthon fizetik meg az áfát, illetve a munkavállalóik utáni adókat és járulékokat. – Az ágazat szerint az engedélyek kiadásával, illetve az ellenőrzések szigorításával komoly eredményeket lehetne elérni. Az engedélyeket könnyen lehet hamisítani, így ezen a téren is sok a visszaélés – mondta Bíró, megjegyezve: az engedélygazdálkodást nemzetközi egyezmények szabályozzák, így a jogalkotó mozgástere is korlátozott, ám az ellenőrzések szigorítására jelenleg is van mód.

A személy- és áruszállítás terén tapasztalható visszaélések egyébként a jelek szerint már a hatóságok ingerküszöbét is elérték: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium létrehozta a közúti ellenőrzési munkacsoportot a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) kezdeményezésére, amelynek tevékenységét a mai napon mutatják be a sajtónak. Az MKFE által ez alkalomból kiadott rövid tájékoztatás szerint a jogosulatlan fuvarozási tevékenység évente tízmilliárdos nagyságrendben károsítja meg a magyar vállalkozásokat, és milliárdos bevételkiesést okoz a nemzetgazdaságnak.

Eközben az egész logisztikai ágazat egyre komolyabb szakemberhiánnyal küzd, és az elvándorlás nagyobb mértékű, mint a jellemzően a határon túli magyarlakta vidékekről érkező munkaerő, ráadásul a szakértelem hiánya is sokszor nehézségeket okoz – fejtegette az MLSZKSZ főtitkára. Ezen a helyzeten az ipar 4.0, vagyis a logisztikai feladatok digitalizálása segíthet, amely egyébként mind nagyobb méreteket ölt. A teljes hazai logisztikai szektor (azaz a közúti, a vasúti, a vízi, a légi, a csővezetékes fuvarozás, illetve a raktározás) a magyar GDP 7,1 százalékát állítja elő, valamint e területen dolgozik a hazai munkavállalók 3,5 százaléka; ez több mint 191 ezer főt jelent.

Bíró Koppány Ajtony szólt arról is, hogy az MLSZKSZ már hosszabb ideje szorgalmazza vízlépcsők építését a Dunán. Szavai szerint összesen három létesítményre lenne szüksége az országnak – egy Budapest felett, kettő pedig a főváros alatti szakaszon –, ezáltal egész évben hajózható lenne a folyó, egyúttal három Duna-híddal gazdagodhatna az ország, és elejét lehetne venni a talajvízszint további csökkenésének is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.